استولتنبرگ: ناتو خواهان افزایش رزمایش‌های مشترک با ژاپن است

تهران- ایرنا- همزمان با اعتراض چین و کره شمالی به بیانیه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در مورد مداخله در منطقه هند- اقیانوس آرام، دبیر کل ناتو اعلام کرد که این ائتلاف نظامی خواهان گسترش رزمایش‌های مشترک با ژاپن در حوزه‌های دریایی است.

به گزارش روز شنبه ایرنا، ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو به خبرگزاری کیودو نیوز گفت که این ائتلاف می‌خواهد رزمایش‌های مشترک خود با ژاپن را در حوزه‌هایی از دریایی گرفته تا فضای سایبری افزایش و گسترش دهد تا با چالش‌های امنیتی در هم تنیده‌تر اروپا و آسیا مقابله کند.

وی در حاشیه نشست سران ناتو در واشنگتن در گفت‌وگو با این خبرگزاری مدعی شد: همکاری با ژاپن و این ارتباط متقابل با بروز بحران اوکراین، جایی که چین، کره شمالی، ایران به روسیه در جنگ کمک می‌کنند، اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

استولتنبرگ یک روز پس از پایان اجلاس سه روزه سران ناتو به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس آن، ابراز داشت که مشارکت فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن در مذاکرات سالانه در بالاترین سطح اتحادیه برای سومین سال متوالی نشان دهنده همکاری عمیق بین دو طرف است.

او با استناد به عبارت پرکاربرد کیشیدا مبنی بر «آنچه امروز در اوکراین اتفاق می‌افتد، فردا در آسیا نیز رخ خواهد داد»، گفت: به نفع همه ماست که از پیروزی رئیس جمهور (ولادیمیر) پوتین در اوکراین جلوگیری کنیم.

استولتنبرگ دبیرکل بزرگترین ائتلاف نظامی جهان، گفت: ما تمرینات جزئی داریم، اما مایل هستیم (آنها را) با ژاپن گسترش دهیم و کارهای بیشتری از جمله در حوزه دریا و هوا انجام دهیم.

استولتنبرگ: ناتو خواهان افزایش رزمایش‌های مشترک با ژاپن است

به گفته یک مقام ژاپنی، کیشیدا و استولتنبرگ روز پنجشنبه طی یک نشست دوجانبه توافق کردند که توکیو و ناتو تا پایان سال جاری مانور مشترکی را در آب‌های منطقه یورو-آتلانتیک انجام دهند، علاوه بر این، هماهنگی برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات محرمانه بین آنها افزایش یابد.

برنامه‌ریزی برای برگزاری این رزمایش‌ها می‌تواند فضای ملتهب در منطقه هند- اقیانوس آرام را که پیش از این در نتیجه تنش‌ها در شبه جزیره کره، مناقشه‌ها در دریای جنوبی چین و تنش‌ها در تنگه تایوان به شدت ناآرام شده است را با مخاطراتی همراه کند.

درحالیکه ناتو در چنین جوی، خواهان افزایش همکاری‌ها با کشورهای این منطقه است، چین و کره شمالی به شدت نسبت به این مساله حساسیت نشان داده و بیانیه سران این ائتلاف نظامی علیه خود را محکوم کردند.

ناتو در بیانیه خود مدعی شده است که تحولات در اقیانوس هند و اقیانوس آرام به صورت مستقیم بر امنیت اروپا-آتلانتیک تأثیر می‌گذارد و اتهاماتی را علیه چین در زمینه‌های سایبری، فضایی، هسته‌ای و سایر زمینه‌ها مطرح می‌کند.

سخنگوی نمایندگی چین در اتحادیه اروپا اعلام کرد: بندهای مربوط به چین با دروغ‌های آشکار و تهمت تحریک آمیز همراه است. ما قاطعانه این اتهامات را رد و ابراز تأسف می‌کنیم و به ناتو اعتراض جدی کرده‌ایم.

همچنین بیانیه این ائتلاف نظامی که در خصوص همکاری بین کره شمالی و روسیه مداخله کرده، محکومیت پیونگ یانگ را به همراه داشته است. این کشور آسیایی بیانیه ناتو را یک سند غیرقانونی خوانده و آن را ناقض حقوق کشورهای مستقل دانسته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha