دوگانگی فرصت و تهدیدهای توسعه مازندران از زبان استاندار

ساری- ایرنا- استاندار مازندران فرصت های استان برای رشد و رونق اقتصادی در بخش های کشاورزی زراعی، باغی، دامپروری، ‌شیلاتی، گردشگری، واحد های تولیدی و صنعتی را در کنار بیش از ۴۰۰ کیلومتر سواحل خزر فرصتی بی نظیر دانست و در عین حال گفت که بیکاری و مشکلات مالی کشاورزان، آسیب ها و ناهنجاری های اجتماعی، تنش آبی و هدر رفت آب و پیری جمعیت از تهدیدات جدی این خطه است.

به گزارش خبرنگار ایرنا یوسف نوری روز یکشنبه در جلسه شورای اداری مازندران تصریح کرد: وجود عرصه های طبیعی دریا، کوه، جنگل و زمین های کشاورزی، دانشگاه های بزرگ و حوزه های علمیه معتبر، نخبگان علمی و مذهبی، سرزمین علویان، بارندگی های مناسب و دسترسی به پایتخت و بازار کشورهای حاشیه دریای خطر و اوراسیا از فرصت های بی نظیر استان است.

وی با بیان این که سیل و آتش سوزی، ‌ قاچاق چوب و تجاوز به عرصه های طبیعی و تغییر کاربری های غیر مجاز در کنار حساسیت های زیست محیطی همواره مازندران را تهدید می کند، ادامه داد:‌ در حالی که مازندران به تنهایی در ورزش کشتی کشور و جهان سرآمد است، اما مشکلات تجهیزات و امکانات ورزشی در این بخش بیداد می کند.

وی با بیان این که در حالی چهار محور مهم مواصلاتی، سه بندر و سه فرودگاه به عنوان مهمترین زیر ساخت های مازندران وجود دارد، اما در هر یک از این زیر ساخت ها مشکلات فراوان و کامل نیست، گفت :در حالی که سالانه ۶ میلیارد متر مکعب آب در مازندران داریم اما در همین شرایط چهار میلیارد مترمکعب آن به هدر می رود، تنش آبی هم داریم.

وی ادامه داد: طبق بررسی های صورت گرفته در حال حاضر ۴۴۰ روستای مازندران که در کنار دریا و کوه دماوند قرار دارد با کمبود آب شرب مواجه است.

استاندار مازندران وجود جنگل های طبیعی هیرکانی مازندران را فرصتی استثنایی دانست و در عین حال گفت تجاوز و تصرف به عرصه های طبیعی، قاچاق چوب و آتش سوزی جنگل هم دردسر ساز شده است.

نوری با ذکر این نکته که مازندران در حالی بیشترین فارغ التحصیلان بیکار را دارد که تقاضای بکارگیری افراد در بخش های مختلف وجود دارد، گفت: چراکه دانش آموختگان نسبت به این نوع کار و شغل استقبال نشان نمی‌دهند.

استاندار:‌ دوگانگی فرصت ها و تهدیدهای مازندران زیاد است + فیلم

شهدا ما را مسوول می کنند

استاندار مازندران با اظهار این که وجود هیات های علمی و مذهبی، گروه های قرآنی، برگزاری یادواره های شهدا و وجود امامزادگان در این خطه ظرفیت های فرهنگی و مذهبی استان هستند، گفت:‌ وجود ۱۴هزارو ۵۰۰ شهید مازندران مسوولیت پذیری در این خطه را بیشتر می کند.

وی تاکید کرد: این که در این شرایط استان مازندران با طلاق، پیری جمعیت، مواد مخدر و خودکشی به عنوان آسیب‌های اجتماعی مواجه است، پذیرفتنی نیست.

نوری با تاکید بر این که مسوولان به نفع مردم کنار بیایند گفت:‌ در دولت سیزدهم در کنار مراقبت از محیط زیست و عرصه های طبیعی مازندران به فعالیت های اقتصادی نیز توجه شده است، اکنون حفظ البرز مرکزی حوزه مازندران در بخش محیط زیست و عرصه های طبیعی مورد توجه قرار گرفت، توسعه اقتصاد دریا محور مبتنی بر برنامه هفتم در مازندران نیز مورد اهتمام است.

نوری با بیان این که در آخرین سفر استانی رئیس جمهور شهید به مازندران به ۲ مقوله حمایت از برنجکاران و حفظ محیط زیست توجه جدی شده است، گفت: عدم تخصیص ارز ترجیحی برای واردات برنج از مصوبات دولت است، موضوعی که هنوز در سامانه محدودیتی برای عدم اختصاص این ارز بوجود نیامده است.

وی تصریح کرد: شخصا از طریق دکتر مخبر سرپرست ریاست جمهوری پیگیر موضوع هستم.

استاندار مازندران به برنامه‌های حل و فصل پسماند استان نیز اشاره کرد و گفت: باید نسبت به بروز حوادث طبیعی آتش سوزی جنگل و سیلاب مراقبت جدی تری کرد.

مازندران را ارزان نفروشید

استاندار مازندران با بیان این که در مازندران باید سرمایه‌گذاری ها هنگف انجام شود، گفت: ایجاد صنایع های تک در این خطه ضروری است.

وی ادامه داد:‌ سرمایه گذاری در بخش گردشگری به خصوص در منطقه سواحل مازندران نباید کمتر از۵۰۰هزار میلیارد ریال باشد، ‌ در بخش سرمایه‌گذاری اکنون در مازندران تقاضا محور شده است در حالی که باید با جانمایی های منطبق با آمایش سرزمینی بسته های سرمایه‌گذاری را ارایه بدهیم.

وی به بیان این که گردشگر تابستانی در مازندران رونق گرفته است، فرمانداران باید همه شرایط را برای مسافران فراهم کنند، گفت: خطر پشه ائدس در مازندران تحت کنترل است و سمپاشی های لازم در حال انجام است.

نوری گفت: نیمی از تامین مالی در طرح‌های عمرانی مازندران با مولد سازی قابلیت اجرایی دارد که باید عملیاتی شود، تاکید می کنم فرمانداران مازندران با عملی کردن فروش اموال مازاد دولتی نسبت به طرح مولد سازی اهتمام کنند.

تا ثانیه های آخر دولت سیزدهم به مردم خدمت می کنیم

نماینده عالی دولت در مازندران به مظلومیت و خدمت نظام جمهوری اسلامی ایران در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: این مظلومیت از سوی شهدای خدمت با محوریت آیت الله رئیسی و امیر عبدالهیان نشان داده شد و آنان جانشان را فدا کرده اند.

نوری ادامه داد:‌همه مسوولان مازندران تا ثانیه های آخر دولت سیزدهم باید به تمام معنا همانند آیت الله رئیسی به عنوان سید الشهدای خدمت به مردم خدمات مطلوب ارایه بدهند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha