رخت نو بر تَن کوچه‌ پس‌ کوچه‌های شمرون

تهران بزرگ - ایرنا - شمال شهر پُر است از خیابان‌های لوکس اصلی و برج‌های سر به فلک کشیده؛ اما این ظاهر قضیه است و در دل این خیابان‌ها با شیب‌های متناوب پُر است از کوچه پس کوچه‌هایی تاریک و باریک که نیاز دارد تا رختی نو بر تن کند.  

به گزارش ایرنا، این کوچه پس کوچه‌های باریک و تو در تو با دیوارهای قدیمی و آجری پُر از پوشش گیاهی و محلی برای بروز یکی از آسیب‌های اجتماعی چون اعتیاد است.

روراست اگر باشیم کنار این برج ها با پنت هاوس‌های آنچنانی هستند. کوچه‌های تاریک و تنگی که از انواع و اقسام آسیب‌های اجتماعی از گعده‌های معتادان تا سرقت و البته بافت ناپایدار و ظاهر نازیبا هم این کوچه‌ها رنج می‌برند؛ این کوچه‌ها به فضاهای بی دفاع شهری بدل شده که لزوم احیا و بازسازی آن به شدت حس می‌شود.

آری شمیران یا به قول خودمونی شمرون به دلیل موقعیت جغرافیایی خود دارای کوچه‌های باغی، بن بست و قدیمی است و به دلیل تردد کم و نامناسب بودن گذر، محلی برای ایجاد آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

این موضوع منجر شد تا مدیریت شهری منطقه یک از چندی پیش طرح احیای کوچه‌های قدیمی شمیران را با هدف رفع معضل از نقاط بی‌دفاع و آسیب پذیر اجتماعی، مدیریت تردد وسایل نقلیه، بهبود منظر شهری و در مجموع اجرای گذری با عنوان گذر کامل در دستور کار قرار دهد؛ نخستین مرحله شناسایی کوچه‌های قدیمی بود که انجام شد و البته که اولویت با کوچه‌های همجوار معابر اصلی و نقاط پر تردد منطقه یک بوده که چهره شهر را نازیبا کرده است.

حالا از منطقه یک تهران خبر می‌رسد که اولین طرح احیای کوچه‌های قدیمی شمیران در بن بست مهنا که همجوار مترو تجریش قرار دارد با انجام فضاسازی‌های محیطی و بازگشایی بن بست، اجرای شده است.

شهردار منطقه یک تهران در این باره می‌گوید: بن بست مهنا در مجاورت ایستگاه مترو تجریش و ساختمان شهرداری منطقه یک، از کوچه‌های قدیمی شمیران بوده که به دلیل موقعیت مکانی و معضلاتی از قبیل وجود ساختمان‌های اداری، مسکونی، تردد و پارک وسایل نقلیه، عدم روشنایی مناسب، وجود زوائد فیزیکی و بصری، ناهمواری معابر سواره و پیاده رو به گذری نا ایمن تبدیل شده و عدم رسیدگی به این معضل طی ادوار متمادی علاوه بر ایجاد معضلات خدمات شهری و ترافیکی در طول روز، موجب معضلات اجتماعی از قبیل حضور معتادین و نا ایمنی در ساعات پایانی شب و نارضایتی ساکنین شده بود.

سیدمهدی صباغ افزود: بر همین اساس به دنبال شناسایی معضلات منطقه و اجرای طرح‌های موضوعی و موضعی، ساماندهی این گذر در دستور کار قرار گرفت و با همکاری ستاد ناحیه محوری و ناحیه هشت منطقه و اجرای اقدامات عمرانی، ترافیکی، خدمات شهری، زیباسازی، فضای سبز و شهرسازی نسبت به اجرای طرح کوچه کامل در آن اقدام شد.

به گفته صباغ، بازگشایی بن بست و ایجاد دسترسی از گذر شرقی به کوچه، اجرای سنگفرش بتنی به مساحت یک هزار متر مربع در ۱۱۰ متر طول، نصب ۱۶ پایه روشنایی، استقرار ١٢ گلدان بتنی، کاشت گونه‌های گیاهی ارزشمند و نهال متناسب با شرایط آب و هوایی محل، اجرای نقاشی دیواری، طراحی و استقرار کانکس نگهبانی متناسب با محیط برای هدایت شهروندان و جلوگیری از پارک و توقف وسایل نقلیه مزاحم، احداث نیم نهر مرکزی به طول ۱۲۰ متر در طول معبر برای هدایت روان آبهای سطحی و مشارکت مالکان در نماسازی سنتی متناسب با بافت محل از جمله اقدامات انجام شده در کوچه مهنا بوده که با این اقدامات حس خوب، نشاط و آرامش برای شهروندان و مراجعین به وجود آمده است.

منطقه یک شهرداری تهران در منتهی‌الیه شمال شرقی این شهر واقع شده‌ و شمالی‌ترین منطقه شهر تهران به حساب می‌آید.

این منطقه از شمال (شمیران) به رشته‌ کوه البرز، از غرب به منطقه اوین، از جنوب به بزرگراه شهید چمران و بزرگراه مدرس و بزرگراه شهید صدر و از شرق به لواسانات محدود می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha