۲۶ تیر ۱۴۰۳، ۱۵:۳۵
کد خبرنگار: 2203
کد خبر: 85540211
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شور محرم در میدان قتلگاه بیرجند + فیلم

۲۶ تیر ۱۴۰۳، ۱۵:۳۵
کد خبر: 85540211
شور محرم در میدان قتلگاه بیرجند + فیلم

بیرجند - ایرنا - اوج عزاداری روز عاشورا در بهشت متقین بیرجند رقم می‌خورد؛ میدانی که سالیان متمادی با عنوان "قتلگاه" محل اجتماع هیات‌های مذهبی و قشرهای مختلف مردم این دیار است و نظیر آن در سایر شهرهای خراسان جنوبی هم برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، همزمان با دهم محرم و عاشورای حسینی هیات‌های عزاداری سراسر شهر بیرجند راهی قتلگاه بهشت متقین می‌شوند و هر سال در مسیر خیابان جمهوری صحنه‌های باشکوه و ماندگاری از دلدادگی و ارادت به سیدالشهدا (ع) و یاران باوفایش به خاطر می‌ماند.

امروز قتلگاه بیرجند میزبان خیل عظیمی از دلدادگان به اباعبدالله الحسین و هیات‌های عزاداری بود؛ عزاداران با پرچم‌ها، بیرق‌ها و علم‌های سیاه، سبز و قرمز که هر رنگ نشانی از کربلا دارد به سینه زنی و زنجیر زنی پرداختند.

از ابتدای محرم دسته‌ها و هیات‌های عزاداری خود را برای حضور در این مکان آماده می‌کنند، روز عاشورا از صبح تا ظهر دسته‌های کوچک و بزرگ از محل‌های اصلی‌ به طرف قتلگاه حرکت کرده و همگی در یک مکان جمع می‌شوند و به عزاداری می‌پردازند.

شور محرم در قتلگاه بیرجند + فیلم

حرکت هیات‌ها از صبح عاشورا آغاز می‌شود و هرچه به ظهر نزدیک‌تر شویم جمعیت بیشتر و خیابان‌های منتهی به قتلگاه فقط برای تردد هیات‌ها و عزاداران باز است.

در طول مسیر تعبیه شده برای تردد هیات‌های عزاداری و مردم به سمت بهشت متقین ایستگاه‌های صلواتی و موکب‌هایی توسط مردم و خیرین برای پذیرایی از عزاداران ابا عبدالله الحسین(ع) برپا شد.

حضور پرشور جمعیت در این مکان، تصویری از گودال قتلگاه را در ذهن تداعی می‌کند اما این حضور سرشار از ندای لبیک یا حسین است.

امروز مردم بیرجند و سوگواران حسینی اعم از زن و مرد، کودک و نوجوان و سالمندان با وجود گرمای شدید هوا به عزاداری برای سرور و سالار شهیدان پرداختند و شمیم محبت به امام حسین (ع) بار دیگر هر کوی و برزن را عطرآگین کرد.

توزیع غذاهای نذری، آب و شربت از جمله کارهایی بود که توسط عزاداران حسینی انجام شد.

همچنین مردم با اغتنام از فرصت حضور در بهشت متقین بیرجند بر سر مزار عزیزانشان حاضر شدند و ثوابی از عزاداری و توسل به اهل بیت را به روح آنان هدیه کردند.

قتلگاه دقیقه به دقیقه شلوغ‌تر می‌شد و تا قبل از ظهر اکثر هیات‌ها خود را به مقصد رساندند، تا برای اقامه نماز جماعت مهیا شوند، همان اقامه‌ای که در ظهر عاشورا هم امام حسین (ع) از آن نگذشت.

نماز ظهر عاشورا به یاد آخرین نماز امام حسین (ع) و یاران با وفایش که در میدان جنگ خوانده شد به امامت حجت الاسلام و المسلمین سید "علیرضا عبادی" نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند در میدان قتلگاه اقامه شد.

شور محرم در قتلگاه بیرجند + فیلم

آیین‌های عزاداری عاشورای حسینی از نخستین ساعات روز دهم ماه محرم مصادف با ۲۶ تیر ۱۴۰۳ در شهرها و روستاهای مختلف خراسان جنوبی برپا شده است و قشرهای مختلف مردم به ویژه جوانان و نوجوانان در سوگ شهادت امام حسین (ع) و اصحاب ایشان اشک ماتم می‌ریزند و عزاداری می‌کنند.

دسته‌های عزاداری و هیات‌های مذهبی به صورت سینه زنی و زنجیرزنی از صبح امروز (سه شنبه) در شهرها و روستاها به‌ راه افتادند و در چهار گوشه این استان مجلس عزای حسین برپاست.

مراسم نخل گردانی از آیین‌های روز عاشوراست که در نقاط مختلف خراسان جنوبی برگزار می‌شود.

این استان با ۸۰۰ هزار نفر جمعیت، ۱۱ شهرستان دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha