۲۶ تیر ۱۴۰۳، ۹:۱۳
کد خبر: 85540213
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

قشم در سالروز عاشورای حسینی غرق در ماتم و عزا است

قشم - ایرنا - جزیره قشم در کنار آب های فیروزه ای خلیج فارس امروز سه شنبه همزمان با سالروز عاشورای حسینی در غم مصیبت سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) ‌و سوگ یاران با وفایش غرق در عزا و ماتم شده‌ است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، هیات های سینه زنی و زنجیر زنی از دقایقی پیش در خیابان های شهرها و روستاهای بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس به راه افتادند تا خود را برای عزاداری سید و سالار شهیدان به اجتماع بزرگ حسینیان در مصلی امام علی(ع) قشم برسانند.

خیابان های اصلی شهر قشم در این لحظات مملو از جمعیت عاشقی است که ندای «یا حسین» و «یا مظلوم دشت کربلا» سر داده اند و کوچک و بزرگ، زن و مرد در عزای عزیز دل پیامبر اسلام(ص) بر سر و سینه می زنند.

عزادارن سوگوار در شهر قشم به یاد مظلومیت امام حسین(ع)، علمدار رشیدش حضرت عباس(ع)، ۷۲ نفر از یاران با وفایش و خواهر گرامیش حضرت زینب(س) در غم فرو رفته اند و ارادتمندان به آن حضرت سوگنامه فراق را زمزمه می کنند.

امروز شهر قشم در روز عاشورای حسینی مملو از هیات های عزاداری است و نوای طبل، سنج و شیپور به همراه سینه زنی واحد و زنجیر زنی سنگین و ناله‌های مداحان اشک را به گونه‌های عزاداران هدیه می‌دهد و تنوع هیات های عزاداری جلب توجه می‌ کند.

عاشورای حسینی در جزیره قشم با شعائر و آیین های محلی و سراسری همراه است و جلوه های زیبایی از عشق و دلدادگی به سرور و سالار شهیدان در خلال برگزاری این آیین ها به نمایش گذاشته می شود.

در شهرستان مرزی قشم در کنار سینه زنی و زنجیر زنی های منظم که همراه با نوحه خوانی مداحان اهل بیت در روز عاشورا انجام می شود، عاشقان اهل بیت (ع) در مناطق مختلف با برپایی آیین های قرائت زیارت ناحیه مقدسه در مهدیه شهدای گمنام، مقتل خوانی ظهر عاشورا در آستان مقدس امامزاده سید مظفر(ع)، تعزیه و شبیه خوانی ارباب عاشقی در مسجد ابوالفضل(ع) طولا واقعه دشت کربلا را برای عزاداران ترسیم می کنند.

در حاشیه برگزاری پر شکوه مراسم عاشورا برپایی ایستگاههای صلواتی و توزیع آب خنک و شربت جلوه های دیگری از فرهنگ عاشورایی دوستداران اهل بیت(ع) در جزیره قشم را به نمایش می گذارد.

امروز دل باختگان فرزندان عزیز خاتم پیامبران(ص) در بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس با شرکت گسترده خود در آیین های عزاداری و سوگواری جزیره قشم سرزمین آب و آفتاب بار دیگر پیوند ناگسستنی خویش را با پرچمدار نهضت عاشورا و یاران با وفایش تجدید می کنند.

مراسم عزاداری روز عاشورای حسینی در قشم تا ظهر ادامه خواهد داشت و پس از آن عزاداران به یاد آخرین نماز سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) نماز ظهر عاشورا را در محل مصلی امام علی(ع) این جزیره اقامه خواهند کرد.

امام حسین(ع) فرزند حضرت امیرالمومنین(ع) و حضرت زهرا(س) در سوم شعبان سال چهارم هجری در مدینه متولد شد و در مکتب اهل بیت(ع) تعلیم و تربیت یافت.

پس از شهادت امام حسن(ع) در سال ۵۰ هجری، امام حسین(ع) عهده دار امر امامت شد، در دوران امامت ایشان معاویه و یزید حکومت ظالمانه و قتل و کشتار شیعیان را انجام می دادند.

در سال ۶۰ هجری معاویه بر خلاف قرارداد صلح با امام حسن(ع)، پسرش یزید را به جای خود قرار داد و از آنجایی که یزید فردی فاسد و مخالف با اسلام بود باعث نارضایتی و مخالفت های امام حسین(ع) شد.

با مرگ معاویه، حاکم مدینه از سوی یزید موظف شد تا از امام حسین(ع) برای یزید بیعت بگیرد و از آنجایی که امام(ع) حاضر به بیعت کردن با یزید نبود با خانواده خود از مدینه به مکه رفتند تا به اقامه و حفظ ارزش های راستین دین اسلام بپردازند.

در این زمان مردم کوفه نامه های بسیاری برای امام حسین(ع) نوشتند و از آن حضرت خواستند تا به عراق و کوفه بیاید، امام حسین(ع) نماینده خویش به نام مسلم بن عقیل را به کوفه فرستاد، در همان ابتدا هزاران تن از مردم کوفه با سفیر امام حسین(ع) همراه شدند، مسلم نامه ای به امام حسین(ع) نوشت و به ایشان اطلاع داد که به کوفه بیاید.
اما با ورود عبیدالله بن زیاد برای حکومت کوفه، مردم فریب اقدام های او را خورده و پیمان شکنی کردند و مسلم را تنها گذاشتند، در این میان مسلم بن عقیل دستگیر شد و به شهادت رسید.

امام حسین(ع) با خانواده و یاران خود به طرف کوفه حرکت کرد و در نزدیکی کوفه بود که خبر پیمان شکنی مردم کوفه و شهادت مسلم را شنید، عبیدالله بن زیاد که با شهادت مسلم بر اوضاع کوفه تسلط پیدا کرده بود حر بن یزید ریاحی را با لشکری برای بستن راه بر روی امام حسین(ع) فرستاد.

سپس عمر سعد ملعون با لشکری وارد دشت نینوا شد و امام حسین و یارانش را محاصره کردند و آب را بر روی آنان بستند.

یاران امام حسین(ع) که از شجاع ترین افراد بودند روز دهم محرم(عاشورا) در حالی که لشکر امام حسین(ع) بیش از ۷۲ تن نبودند در رکاب پیشوای خود با دلاورمردی و رشادت با عزت و آزادگی با دشمنان دین اسلام جنگیدند و به شهادت رسیدند.

سرانجام امام حسین(ع) روز دهم محرم سال ۶۱ هجری، در سن ۵۷ سالگی در کربلا به شهادت رسید. مرقد مطهر این امام معصوم و حضرت عباس(ع) و یارانش در شهر مقدس کربلا در کشور عراق است.

۶۵ هیات مذهبی در قشم آیین‌های ماه محرم را برگزار می کنند.

شیعیان هر ساله دهه اولِ این ماه را برای امام حسین (ع) و یارانش سوگواری می‌کنند که در برخی از مناطق عزاداری آنها تا اربعین شهادت امام حسین (ع) (بیستم ماه صفر) به مدت ۵۰ روز ادامه دارد.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha