آغاز مبارزه با پشه آئدس در شهرستان بیله سوار

اردبیل- ایرنا- پس از اعلام مشاهده پشه آئدس در شهرستان بیله سوار و احتمال شیوع بیماری تب دنگی به وسیله این حشره، عملیات میدانی تحت عنوان "جنگ با آئدس" در بیله سوار آغاز شد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، در جریان این عملیات که با مدیریت فرمانداری شهرستان بیله سوار در شمال استان اردبیل در حال اجراست، دهیاری‌ها نسبت به پاکسازی آب‌های راکد در سطح روستای خود که محل احتمالی تجمع پشه آئدس است، اقدام می‌کنند.

فرماندار شهرستان بیله سوار در این باره گفت: شناسایی محل‌های احتمالی زیست پشه آئدس، جمع آوری لاستیک‌های فرسوده در سطح شهر، شستشوی جداول و جوی‌های آب سطح شهر، دفع پسماندها و زباله شهری، شناسایی حوضچه‌های آبی و مانده آبها در سطح شهرستان از جمله اقداماتی است که با راه‌اندازی کارگروه در راستای شناسایی محل‌های آلوده در حال انجام است.

صاحبعلی اصغری افزود: با توجه به گزارش‌های شبکه بهداشت و درمان شهرستان و کارشناسان، شهرداری‌ها موظف هستند تا نسبت به پاکسازی آب‌های راکد در سطح شهر و دهیاران در روستاها که محل احتمالی تجمع پشه آئدس است، اقدام کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل چند روز پیش با اشاره به اینکه در چند روز اخیر پشه آئدس در شهرستان بیله‌سوار مشاهده شده است، توجه به موارد بهداشتی را برای پیشگیری از بیماری تب دنگی لازم دانست.

طی دو روز اخیر مردم محلی به خصوص در روستای گوگ تپه شهرستان بیله سوار با ارسال تصاویر ویدئویی از هجوم پشه‌های عجیب با نیش‌های ترسناک به روستای محل سکونت خود خبر داده و اعلام کردند که با فرارسیدن فصل گرما، پشه‌های ترسناکی در روستاهای بیله سوار مشاهده شده است.

بیماری تب دِنگی یکی از بیماری‌های مهمی است که در اثر نیش این پشه منتقل می‌شود و این بیماری که در بسیاری از کشورها شیوع دارد، می‌تواند به تلفات انسانی منجر ‌شود.

به تاکید کارشناسان، این بیماری ویروسی از طریق نیش پشه آئدس آلوده منتقل می‌شود و در نواحی گرمسیری و نیمه‌گرمسیری دیده می‌شود که در موارد خفیف، باعث تب بالا و علائم شبیه آنفلوانزا می‌شود و در موارد شدید می‌تواند منجر به خونریزی خطرناک، افت ناگهانی فشار خون و مرگ شود.

علائم هشدار دهنده ابتلا به تب دنگی شامل شکم‌درد شدید، استفراغ، مشکل در تنفس یا خون در بینی و لثه‌ها و استفراغ و مدفوع می‌شود.

تب دنگی از یک فرد مبتلا به فرد دیگر منتقل نمی شود بلکه تنها از طریق نیش پشه‌آلوده منتقل ‌می‌شود.

پشه آئدس به دلیل ویژگی‌های خاص خود، مثل سرعت گسترش و تکثیر سریع، مقاومت به حشره‌کش‌ها و توانایی سازگاری با محیط‌های شهری و روستایی، به یک تهدید جدی در حوزه بهداشت عمومی تبدیل شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha