الحاق یک‌هزار و ۱۰۰ هکتار زمین به محدوده شهر اردبیل

اردبیل - ایرنا - معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اردبیل از الحاق یک‌هزار و ۱۰۰ هکتار زمین به محدوده شهر اردبیل با هدف ساخت مسکن مورد نیاز مردم خبر داد و گفت: ۶۴ هکتار زمین طی ماه‌های اخیر به محدده شهر اردبیل افزوده شده و الحاق ۴۱۰ هکتار دیگر نیز مراحل نهایی را طی می‌کند.

کمال‌الدین میرجعفریان روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تامین زمین برای ساخت مسکن را یکی از چالش‌های مهم به‌ویژه در شهر اردبیل دانست و اظهار داشت: در مجموع برای تامین نیازهای مسکن در اردبیل حدود یک‌هزار و ۱۰۰ هکتار به سطح شهر اردبیل اضافه می‌شود ، همزمان با این ساخت ۱۵ هزار واحد در شهرها و حدود هشت هزار واحد هم در روستاها در حال اجراست که به‌تدریج تکمیل و تحویل متقاضیان می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اردبیل خاطرنشان کرد: همزمان با احداث مسکن بر اساس تفاهم‌نامه با دستگاه‌های خدمات‌رسان، زیرساخت‌های مرتبط با آب ، برق ، گاز و مخابرات و زیرساخت‌های آموزشی در دست اجراست که این پروژه‌ها هم به‌مرور اجرا می‌شود.

میرجعفریان همچنین با تشریح اقدامات دولت طی سه سال اخیر اظهار کرد: در ابتدای فعالیت دولت سیزدهم حدود ۱۸ شاخص در حوزه‌های زیربنایی و روبنایی احصا و برنامه‌ریزی برای ارتقای شاخص‌هایی که بیشترین اثربخشی را در رفاه و آسایش مردم داشت در دستور کار قرار گرفت.

یک‌هزار و ۱۰۰ هکتار زمین به محدوده شهر اردبیل الحاق می‌شود

وی اضافه کرد: در حوزه مسکن با تدوین یک برنامه جامع کل جامعه شهری و روستایی پالایش و مشخص و برنامه جامعی تدوین شد که جامعه هدف شناسایی و بر اساس شرایط تامین هدف برنامه‌ریزی شد و در استان اردبیل از حدود ۴۳۰ هزار خانوار حدود ۳۰۰ هزار دارای مسکن و ۱۳۰ هزار خانوار فاقد مسکن شناسایی شدند.

وی تصریح کرد: از این تعداد ۹۰ هزار نفر کاملا مستاجر بودند و بقیه هم به نوعی در واحدهای اقوام سکونت داشتند که برای رفع نیازهای این بخش احداث ۶۷ هزار واحد در قالب نهضت ملی مسکن برنامه‌ریزی شد که از این تعداد ۱۵ هزار ۸۰۰ واحد خود مالکی ، ۱۱ هزار و ۹۰۰ واحد بافت فرسوده و ناکارآمد و ۱۶ هزار واحد هم در روستاها در دستور کار قرار گرفت که در مجموع ۱۰۷ هزار واحد را شامل می‌شود.

به گفته معاون استاندار اردبیل ، پس از باز شدن سامانه و فراخوان برای ثبت‌نام متقاضیان ۱۲۲ هزار نفر در این سامانه ثبت‌نام کردند که با پالایش متقاضیان ۳۵ هزار خانوار واجد شرایط شدند که در حال حاضر در استان حدود ۲۵ هزار واحد در شهرها در قالب نهضت ملی مسکن و ۶ هزار واحد هم در روستاها (در مجموع ۳۱ هزار واحد) مسکن در دست اجراست.

یک‌هزار و ۱۰۰ هکتار زمین به محدوده شهر اردبیل الحاق می‌شود

۲ هزار هکتار از اراضی استان اردبیل در معرض بیابان‌زایی است

میرجعفریان یکی از دغدغه‌های اصلی در سطح کشور و استان اردبیل را تامین آب شرب و کشاورزی ذکر کرد و گفت: در راستای تامین نیازهای آب استان طرح جامع آب تدوین شد ، متاسفانه به علت عدم وجود چنین طرحی در گذشته فرصت‌های زیادی از دست رفته بود و این امر از سوی دیگر باعث شده بود متولیان امر به راحت‌ترین کار یعنی تامین آب از منابع زیر سطحی روی بیاورند.

او نتیجه این روند را بیابان‌زایی در استان دانست که آثار آن در گرد و غبار اواخر سال ۱۴۰۱ مشاهده شد و افزود: در شرایط فعلی در منطقه دره‌لر حدود ۲ هزار هکتار در حال تبدیل شدن به بیابان است و علت آن تخلیه آب‌های زیر زمینی، کاهش رطوبت خاک و از بین رفتن پوشش گیاهی است و این روند اگر به همین شکل ادامه یابد در آینده نه چندان دور شاهد پیاهدی غیرقابل جبرانی خواهیم بود.

یک‌هزار و ۱۰۰ هکتار زمین به محدوده شهر اردبیل الحاق می‌شود

۲۵۰ میلیون مترمکعب به ظرفیت مخازن آبی استان اردبیل افزوده شد

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اردبیل اظهار کرد: بر اساس سند سازگاری با کم‌آبی ظرفیت آبی استان ۲.۵ نیم میلیارد متر مکعب است که از این میزان تا الان در استان ۲.۲ میلیارد متر مکعب استفاده می‌شود که از این میزان ۱.۸ میلیارد متر مکعب از آب‌های زیر سطحی و ۴۰۰ میلیون از آب‌های سطحی و رواناب‌هایی است که بعضا از مرزها خارج می‌شود.

میرجعفریان افزود: ۵۳ سد استان اردبیل در مجموع ۵۸۰ میلیون متر مکعب ظرفیت دارد که از این میزان تا ۲ سال قبل ۲۵۰ میلیون متر مکعب محقق شده بود و با رفع موانع و بهره‌برداری از سه سد عمارت، گیوی و عنبران حدود ۲۵۰ میلیون متر مکعب به ظرفیت مخازن سدهای استان اضافه شد ، به‌طوری که امسال ۶۰ میلیون متر مکعب در سد عمارت و ۴۰ میلیون متر مکعب در سد گیوی آب ذخیره‌سازی شد.

وی همچنین با بیان این که برای ۳۰۰ میلیون متر مکعب ظرفیت باقی مانده استان اردبیل هم طرح‌های مختلفی هم در حوزه مهار آب‌های سطحی و طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در دست اجراست ، ادامه داد: طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری به عنوان راهکار نجات کشور در این استان نیز آغاز شده و امیدواریم این روند در دولت چهاردهم با شدت ادامه یابد تا مشکل کم‌آبی حل شود.

این مقام مسئول گفت: برای تامین آب شرب روستایی آبرسانی به ۴۵۴ روستای استان با همکاری بسیج سازندگی شروع شد که تا الان۲۶۰ روستا از آب پایدار بهره‌مند شده و بقیه هم در دولت چهاردهم به نتیجه خواهد رسید.

وی ادامه داد: برای تامین آب شرب شهر اردبیل گزینه‌های مختلفی هم از منابع داخل حوضه و هم خارج از حوضه بررسی شده است ، در داخل حوزه آب سد یامچی به‌عنوان

اصلی‌ترین منبع آب شرب شهر اردبیل روز به روز کاهش می‌یابد و برنامه‌ریزی شده آب شرب ۵۰ میلیون متر مکعب آب تامین شود که طرح اولیه آن در سطح وزارتخانه انجام شده و امیدواریم این طرح در کمترین زمان ممکن آغاز شود.

یک‌هزار و ۱۰۰ هکتار زمین به محدوده شهر اردبیل الحاق می‌شود

احداث ۸۰ کیلومتر بزرگراه در استان اردبیل در مرحله نهایی است

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اردبیل همچنین با اشاره به این که زیرساخت‌های حمل و نقل نقش اساسی در توسعه اقتصاد استان دارد ، گفت: بر اساس مطالعات انجام شده این استان نیازمند ۸۵۰ کیلومتر بزرگراه است که در آغاز فعالیت دولت سیزدهم ۱۸۰ کیلومتر احداث شده بود ، بنابراین برای احداث ۶۰۰ کیلومتر دیگر هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی شد که از این میزان تا الان عملیات اجرایی ۴۰۰ کیلومتر آغاز شده است.

میرجعفریان اضافه کرد: از این میزان تا الان ۱۰۰ کیلومتر به بهره‌برداری رسیده و ۸۰ کیلومتر هم در مراحل نهایی است ، به عبارتی در این سه سال ۱۸۰ کیلومتر به شبکه بزرگراهی استان اضافه شد.

وی افزود: راه‌های روستایی این استان در گذشته مورد بی‌مهری واقع شده و منجر به تضعیف این بخش شد ، در راستای رفع کاستی‌های این بخش با حرکت جهش نزدیک به ۳۰۰ کیلومتر راه روستایی در سه سال اخیر بهسازی و آسفالت شد و ۲۰۰ کیلومتر دیگر هم در دست اجراست و امیدواریم این روند در دولت چهاردهم هم همچنان ادامه داشته باشد.

یک‌هزار و ۱۰۰ هکتار زمین به محدوده شهر اردبیل الحاق می‌شود

۶ هزار میلیارد ریال به پروژه راه‌آهن اردبیل تزریق می‌شود

وی با بیان این که پروژه راه‌آهن اردبیل که از حدود ۱۸ سال پیش شروع شده با فراز و نشیب مواجه شد ، گفت: در این سه سال همت زیادی شد و ضمن احترام به زحمات گذشتگان با استفاده از فرصت‌های منابع مالی مناسب و آثار تورمی پایین مشکلات ادامه کار گلوگاه اصلی و ۵۵ کیلومتر پل‌های بزرگ و تونل‌ها برطرف شد.

معاون استاندار اردبیل ادامه داد: پیشرفت فیزیکی راه‌آهن اردبیل در آغاز به کار دولت سیزدهم حدود ۷۰ درصد بود که الان به بالای ۹۵ درصد رسیده است ، روسازی ۶۸ کیلومتر هم ریل‌گذاری شده بود و در این سه سال ۸۰ کیلومتر ریل‌گذاری شد ، در شرایط فعلی ۳۰ کیلومتر مانده که با تزریق ۶ هزار میلیارد ریال با حمایت دولت این هم به‌زودی به نتیجه می‌رسد.

وی تصریح کرد: در هر ۲ فرودگاه اردبیل و پارس‌آباد به علت نبود سامانه کمک ناوبری پروازها در شرایط نامساعد جوی لغو می‌شد ولی اکنون با تجهیز سیستم کمک ناوبری لایتینگ لغو پروازها به کمتر از ۱۰ درصد رسیده است ، در فرودگاه پارس‌آباد هر هفته ۲ پرواز برقرار است و در اردبیل هم علاوه بر پروازهای داخلی پرواز خارجی به نجف و نیز پروازهای حج برقرار است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha