۲۸ تیر ۱۴۰۳، ۷:۴۹
کد خبرنگار: 939
کد خبر: 85540894
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مقاوم سازی ۵۷ درصد واحدهای مسکونی روستایی در زنجان

زنجان- ایرنا - مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان گفت:میزان مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی در این استان ۵۷ درصد است که این میزان در سال جاری به ۶۷ درصد خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از بدو تاسیس تحولات زیادی را در روستاها ایجاد کرده و منشا خدمات بسیاری در عمران و آبادنی روستاها شده است.

طرح بهسازی مسکن روستایی از سال ۱۳۷۴ توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به عنوان یکی از نهادهای انقلابی با هدف بهبود کیفیت مسکن و بافت روستایی و ارتقای سطح ایمنی، بهداشت، رفاه و آسایش روستاها آغاز شد.

این طرح که با هدف ایجاد حس تعلق به مکان، حفظ تراکم جمعیت خانوار، بهبود سیمای بصری و چشم‌انداز روستا، مقاوم‌سازی مسکن و در نتیجه بهسازی زندگی روستایی اجرایی شد، با فراز و نشیب‌ها و مشکلات فراوان اداری و اجرایی رو به رو بود از این رو به منظور تسریع در روند اجرای بهسازی مسکن روستایی و نیل به اهداف طراحی شده، طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی در سال ۱۳۸۴ در هیأت دولت مطرح شد و به تصویب رسید.

خبرنگار ایرنا برای کسب اطلاع از وضعیت مقاوم سازی مسکن روستایی در استان زنجان با رضا خواجه ای مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان گفت و گو کرده است.

مقاوم سازی ۵۷ درصد واحدهای مسکونی روستایی در زنجان

ایرنا. تاکنون چه میزان از واحدهای مسکونی روستایی در استان مقاوم سازی شده است؟

مقاوم سازی اماکن روستایی، موثرترین اقدام در جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها محسوب می شود که در این راستا برنامه ریزی و اقدامات مطلوبی در سال های اخیر انجام شد.

میزان مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی در این استان ۵۷ درصد است که این میزان در سال جاری به ۶۷ درصد خواهد رسید که یک جهش کم نظیر در تاریخ فعالیت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان است.

ایرنا. هدفگذاری امسال برای مقاوم مسکن روستایی در استان چقدر است ؟

سهمیه تسهیلات مقاوم سازی مسکن روستایی این استان در سال جاری ۱۱ هزار و ۵۰۰ فقره با بیش از ۴۰ هزار میلیارد ریال تعیین شده است.

ایرنا . میزان تسهیلات مسکن روستایی چقدر است؟

این تسهیلات قرض‌الحسنه به مبلغ سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برای ساخت مسکن در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت تعیین شده که متقاضیان می‌توانند با مراجعه به بنیاد مسکن در شهرستان‌ها نسبت به تکمیل پرونده‌های خود جهت دریافت تسهیلات اقدام کنند.

اقساط بازپرداخت تسهیلات جدید با نرخ سود پنج درصد، حدود ۳۵ میلیون ریال در ماه خواهد بود که متقاضیان پس از تشکیل پرونده در بنیاد مسکن به بانک مربوطه جهت عقد قرارداد معرفی می شوند.

ایرنا. آیا این میزان تسهیلات کفاف نیاز واقعی متقاضیان را می دهد؟

پیشنهاد افزایش سقف وام مسکن روستایی از سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال به چهار میلیارد ریال انجام شده است و امیدواریم به نتیجه برسد.

مهاجرت معکوس ظرفیت و تقاضا برای ساخت و ساز در روستاها را افزایش داده است و همین مساله موجب می شود تا همه ساله طبق قانون ۲۰۰ هزار فقره تسهیلات مسکن روستایی در کشور به متقاضیان پرداخت شود و هر سال نیز سقف آن افزایش یابد.

مقاوم سازی ۵۷ درصد واحدهای مسکونی روستایی در زنجان

ایرنا. استقبال روستاییان برای دریافت این تسهیلات چگونه است؟

در استان استقبال مناسبی از این تسهیلات شاهد هستیم؛ اهالی روستاهای استان باید از این فرصت استفاده کنند و با دریافت تسهیلات بانکی برای مقاوم سازی منازل خود و حفظ جان و اموالشان در برابر حوادث غیرمترقبه اقدام کنند.

تلاش می کنیم با ادامه روند نوسازی اماکن مسکونی، زمینه‌ را برای مشارکت روستاییان، ایجاد بالندگی و خودباوری در روستاها و ارائه تعریف جدید از روستاها به عنوان واحدهای تولیدی و فرهنگی فراهم نماییم.

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بر اساس این تکلیف در بخشی از رسالت خود فعالیت‌ها را بیشتر معطوف به روستاها و مناطق کمتر توسعه یافته کرده است.

مقاوم سازی اماکن روستایی و مناطق محروم استان همان پیشگیری قبل از وقوع حادثه و جلوگیری از خسارات و تلفات جانی و مالی در برابر سوانح طبیعی است.

مقاوم سازی ۵۷ درصد واحدهای مسکونی روستایی در زنجان

ایرنا. چه تعداد از واحدهای مسکونی روستایی سند دار شده است؟

تاکنون ۷۹ هزار و ۹۳۰ واحد مسکونی روستایی استان معادل ۸۳.۷ درصد کل واحدهای مسکونی روستایی استان صاحب سند مالکیت شده که این میزان نسبت به متوسط کشوری ۱۷ درصد بالاتر است.

سال گذشته پنج هزار و ۸۹۳ فقره سند مالکیت برای واحدهای مسکونی روستایی و ۵۳۵ فقره سند برای واحدهای مسکونی شهری در استان به همت بنیاد مسکن و با همکاری اداره ثبت اسناد ‌و املاک روستایی صادر شد.

با برنامه ریزی های صورت گرفته، امسال نیز پیش بینی می شود بیش از ۶ هزار و ۷۰۰ فقره سند روستایی و شهری در استان صادر شود.

ایرنا. سندار کردن این واحدها چه تاثیری در توسعه روستاها دارد؟

طرح سند دار کردن املاک روستایی و شهری در راستای توسعه عدالت اجتماعی است و اقدامات زیربنایی این نهاد انقلابی در راستای تثبیت مالکیت معنوی و قانونی اماکن روستایی انجام می‌شود که در همین راستا همکاری مناسبی با اداره کل ثبت اسناد و املاک وجود دارد.

طرح سنددار کردن اراضی روستایی با مزایای فراوان و با هزینه‌ای بسیار پایین برای روستاییان در نظر گرفته شده است که موجب دلگرمی روستاییان برای سکونت در روستاها و در نتیجه تحقق رشد تولید در این مناطق می‌شود.

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان سال گذشته در سطح کشور، رتبه برتر را در این زمینه کسب کرد که با تعاملات، کار گروهی، همفکری و هم‌اندیشی به دست آمد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha