سمپاشی برای مقابله با بیماری تب کریمه در سمنان تا مهرماه ادامه دارد

سمنان - ایرنا - مدیرکل دامپزشکی سمنان گفت: سمپاشی برای مقابله با کنه نوعی حشره از دسته عنکبوتیان عامل بیماری تب کریمه کنگو بیماری مشترک بین دام و انسان تا کنون با خرید ۲ هزار لیتر سم انجام شد و استمرار خرید سم و عملیات سمپاشی تا مهر ۱۴۰۳ ادامه دارد.

حمیدرضا حسینی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تب کریمه کنگو نوعی بیماری ویروسی است که از طریق گزش دام توسط نوع کنه بروز می‌کند و تاکنون در استان سمنان شیوع این بیماری گزارش نشده است.

وی ادامه داد: کنه عامل بیماری تب کریمه کنگو در فصل گرم سال فعال می‌شود و از این رو، اداره کل دامپزشکی استان سمنان از اسفند تا مهرماه برای جلوگیری از شیوع بیماری تب کریمه کنگو اقدام های پیشگیرانه انجام می‌دهد.

وی افزود: سم‌پاشی از جمله اقدام های پیشگیرانه در برابر شیوع بیماری تب کریمه کنگو محسوب می‌شود و این اقدام در روستاهای‌ سراسر استان انجام می‌شود.

حسینی تصریح کرد: محیط و بدن دام برای پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو باید سمپاشی شود و تا کنون سم مورد نیاز خریداری و در شهرستان‌ها توزیع شده است.

سمپاشی برای مقابله با بیماری تب کریمه در سمنان تا مهرماه ادامه دارد

مدیر کل دامپزشکی سمنان، دام های عشایری را به‌خاطر نوع نگهداری و تردد گروه پرخطر برشمرد و ادامه داد: معاینات و سمپاشی رایگان دام های عشایر و روستایی به صورت مستمر برای پیشگیری از ابتلا به تب کریمه کنگو در حال انجام است.

به گفته این مسوول، بیماری ویروسی تب کریمه کنگو در اثر تماس با دام آلوده و گوشت قرمز آلوده به انسان هم منتقل می‌شود، اما ویروس عامل این بیماری به شدت به سرما حساس است و در اثر سرما غیرفعال می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: دام در کشتارگاه‌ها با نظارت دامپزشکی ذبح و بعد از ۲۴ ساعت نگهداری در سردخانه کشتارگاه ها در بازار عرضه می‌شود و شهروندان با خرید گوشت از مراکز معتبر عرضه گوشت از ابتلا به بیماری مصون می مانند.

مدیرکل دامپزشکی سمنان گفت: بیماری ویروسی تب کریمه کنگو دارای مشخصه ظاهری در گوشت نیست و تنها راه اطمینان از مصرف گوشت، استفاده بعد از ۲۴ ساعت گوشت در دمای صفر تا چهار درجه سانتیگراد است.

به گزارش ایرنا، شهروندان هرگونه موارد مشکوک را می توانند با تماس با شماره تلفن ۱۵۱۲ سامانه ویژه دامپزشکی گزارش کنند.

علایم ابتلا به تب کریمه گنگو

عامل بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو با گزش کنه‌ای به نام هیالوما به عنوان میزبان واسط از دامی به دام دیگر انتقال می‌یابد یا انسان بطور مستقیم توسط گزش کنه آلوده به ویروس، به بیماری مبتلا می‌شود که سمپاشی اماکن دامی و بدن دام زنده موجب از بین رفتن انگل‌های خارجی بدن دام از جمله کنه می‌شود.

سردرد، تب بالا، کمردرد، درد مفاصل، درد شکم و استفراغ، قرمزشدن چشم، سرخ شدن صورت، سرخ شدن حلق و نقاط قرمز روی سقف دهان از علایم اولیه بیماری تب کریمه کنگو در انسان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha