تغییر اقلیم و لزوم بیمه محصولات کشاورزی مازندران

ساری- ایرنا- گذری بر آمار و اطلاعات از خسارت حوادث طبیعی که با تغییر اقلیم در چند سال اخیر بیش از پیش به محصولات کشاورزی مازندران آسیب و خسارت جدی زده نشان می‌دهد که همچنان تولید کنندگان و فعالان این بخش نسبت به فرصت صندوق بیمه کشاورزی و حمایت های ویژه دولت، بی توجهی و غفلت می کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، یکی از نشانه های بی توجهی کشاورزان و تولید کنندگان به بیمه کشاورزی این که طبق اعلام رسمی مدیریت بحران استانداری مازندران سیلاب پنجم تیرماه امسال بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال به کشاورزی استان خسارت زد در حالی که بر اساس آمار صندوق بیمه کشاورزی استان کمتر از ۲۰میلیارد ریال به مشمولان، خسارت بیمه پرداخت شده است.

نمونه دیگر تغییر اقلیم و خسارت آن بر کشاورزی، بارندگی های سیل آسا بیست و چهارم خرداد تا ۶ تیرماه سال جاری به بیش از یک هزارو ۲۰۰ هکتار از زمین های زراعی و باغی به خصوص برنجکاری در بخش های دو دانگه و چهار دانگه ساری است که طبق آمار رسمی حدود ۲ هزار میلیارد ریال به بخش کشاورزی این ۲ بخش خسارت وارد شد که کمتر از ۱۵ میلیارد ریال از سوی صندوق بیمه کشاورزی استان به تولید کنندگانی که بیمه داشته اند، مشمول دریافت خسارت شدند.

خطرپذیری فعالیت در بخش کشاورزی به علت وابستگی زیاد به شرایط جوی، همواره مقوله پوشش بیمه محصولات کشاورزی را با اهمیت کرده است، چرا که برای جلوگیری از خسارات و همچنین اطمینان خاطر کشاورزان، بیمه کشاورزی راهکاری مناسبی است که با هزینه اندک اما تعهدات مناسب می توانند به آینده امیدوار باشند.

باران سیل آسا و تگرگ، سیلاب، خشکسالی ، سرما و یخبندان، طوفان و آتش سوزی از جمله عوامل طبیعی علیه محصولات کشاورزی در مازندران است که در چند سال اخیر به دلیل تغییر اقلیم شاهد خسارت زیادی به بخش زراعی، باغی، دامپروری و شیلاتی استان هستیم.

بخش کشاورزی مازندران به خصوص محصولات زراعی و باغی در معرض عوامل جوی بوده و به علت شرایط نامساعد محیطی غیرقابل کنترل، همواره با خطرات و حوادث غیرمترقبه مواجه است، لذا به منظور پایداری و امنیت تولید بهره مندی از روش های مدیریت خطر پذیری اجتناب ناپذیر بوده و بیمه کشاورزی یکی از ابزارهای هدفمند و نوین در مدیریت ریسک محسوب می شود. این مقوله مهم نیز فقط با مشارکت تولید کنندگان و حمایت مالی دولت (حق بیمه) خسارت های وارده به گروهی از تولید کنندگان خسارت دیده با پرداخت غرامت، حمایت هدفمند در اجرای سیاست های دولت عملیاتی می شود.

بررسی از وضعیت نوع حوادث طبیعی سال زراعی جاری مازندران نشان می دهد که بر خلاف سال زراعی گذشته که خشکسالی بیشترین خسارت را به محصولات کشاورزی استان زده بود امسال سرما، یخبندان و سیلاب بوده است.

آمار رسمی صندوق بیمه محصولات کشاورزی مازندران نشان می دهد که در سال زراعی گذشته حدود ۸۵۰ میلیارد ریال برای جبران خسارت به کشاورزان استان پرداخت شد که ۸۰ درصد آن به ۲ محصول زراعی برنج و گندم بوده است.

لزوم توجه و مدیریت خطر پذیری ناشی از تغییر اقلیم در فعالیت های کشاورزی زراعی به خصوص شالیکاری از این جهت مورد تاکید است که دولت ۵۰ تا ۸۰ درصد در نرخ حق بیمه کشاورزی یارانه می دهد در حالی که طبق اعلام صندوق بیمه کشاورزی استان امسال حدود ۴۰ درصد کمتر از سال گذشته زراعت برنج تحت پوشش بیمه قرار گرفت.

نکته قابل توجه این که امسال دولت در حمایت از شالیکاران فرصت بهتری را برای جبران خسارت احتمالی ناشی از حوادث طبیعی و تغییر اقلیم در نظر گرفته است، دولت هر ساله اعتباری را در قانون بودجه برای بیمه کشاورزی و تامین حق بیمه سهم دولت در نظر می گیرد و سیاست دولت هم بر این است که جبران خسارت در بخش کشاورزی از طریق سازو کار بیمه کشاورزی صورت گیرد.

در همین راستا وزیر کشور مکاتبه ای با استانداران مبنی بر استفاده از ظرفیت بیمه کشاورزی داشته و بر ضرورت فرهنگ سازی بیمه در بخش کشاورزی تاکید کردند؛ برای جبران خسارت های وارد به کشاورزان و حق انتخاب آنها، صندوق بیمه در محصولات بیمه ای حق بیمه های متعددی را در گزینه های مختلف معرفی کرد تا کشاورز با پرداخت اندکی حق بیمه بیشتر، بیمه نامه ای با تعهد بالاتری را خریداری کند.

بر اساس اعلام رسمی در زراعت برنج اگر شالیکار میزان غرامت پرداختی با خسارت وارده کشاورزان بیمه نامه با تعهد بالا را انتخاب می کرد می توانست تا برای ارقام بومی غرامت یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال در هر هکتار و برای ارقام پرمحصول یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریالی را دریافت کند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران استقبال شالیکاران به بیمه زراعت برنج را بسیار کم دانست و گفت:‌ امسال تغییرات اقلیمی و آب و هوایی در شمال کشور از خشکسالی به بارش‌های نامنظم و غیرقابل‌پیش‌بینی، گاه به‌صورت تگرگ، در فصل‌های غیرمعمول تبدیل شده است. این پدیده در زراعت کلزا، گندم و برنج خسارت زده است.

بابک مومنی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر ضرورت بیمه محصولات کشاورزی افزود: با توجه به مخاطرات فزاینده ناشی از تغییرات اقلیمی، نیاز به بیمه مزارع کشاورزی بیش‌ ازپیش احساس می‌شود تا در صورت بروز چنین حوادثی، خسارات کشاورزان جبران شود.

وی از پیگیری‌های لازم برای جبران خسارات کشاورزان ناشی از سیلاب تیرماه امسال خبر داد و گفت: اقدامات لازم برای جبران این خسارات از طریق بیمه و سایر منابع حمایتی همچنان در حال انجام است.

تغییر اقلیم و لزوم بیمه محصولات کشاورزی مازندران

ضعف بیمه محصولات کشاورزی در مازندران

معاون خدمات بیمه‌ای بانک کشاورزی مازندران گفت: با وجود تجربه های تلخ ناشی از خسارت های عوامل طبیعی، سیلاب، برف و یخبندان و خشکسالی، اما همچنان پوشش بیمه ای تولیدات محصولات کشاورزی استان اندک است.

داود پور کیا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به آمادگی ارایه بیمه از سوی ۳۰ شعبه بیمه ای بانک کشاورزی استان اشاره کرد و بیان داشت: همسو با عملیاتی شدن گسترش بیمه محصول برنج امسال در سال زراعی جاری استقبال شالیکاران به پوشش بیمه ای این محصول استراتژیک نسبت به سال گذشته بسیار کمتر شده است.

وی با بیان این که تغییر اقلیم و خطرات ناشی از آن همواره مورد تاکید مسوولان هواشناسی، آب منطقه ای و جهاد کشاورزی است، ادامه داد: این که سیلاب تیرماه امسال به حدود یکهزارو ۲۰۰ هکتاربه میزان ۱۰ هزار میلیارد ریال خسارت به کشاورزی مازندران وارد کند اما کمتر از ۱۵۰ هکتار تحت پوشش باشد، نشانه بارز بی توجهی شالیکاران به بیمه کشاورزی است.

وی با بیان این که سال گذشته صندوق بیمه کشاورزی مازندران ۸۵۰ میلیارد ریال غرامت خسارت پرداخت کرده است، گفت: ۶۰۰ میلیارد ریال آن بریا زراعت برنجکاری، گندم و جو بوده است.

معاون خدمات بیمه‌ای بانک کشاورزی مازندران یکی از دلایل کم رنگ بودن استقبال کشاورزان به انجام بیمه را آگاهی کم آنان به نقش بیمه محصولات کشاورزی و حمایت های ۸۰ درصدی پرداخت حق بیمه از سوی دولت است.

پورکیا گفت: طبق بررسی آماری در پنج سال اخیر متوسط پرداخت خسارت به شالیکاران مازندران حدود چهار برابر بیشتر از حق بیمه کشاورزان بوده است، یعنی دولت علاوه بر پرداخت حق سهم بیمه کشاورز، پرداخت خسارت های قابل توجهی را نیز متقبل می شود.

وی با اشاره به این که محدودیتی در پوشش بیمه ای محصولات کشاورزی مازندران وجود ندارد، گفت: مشکلات تاخیر در بر آوردهای کارشناسان و پرداخت غرامت که تاثیر زیادی بر نارضایتی کشاورزان برای انجام بیمه داشته بر طرف شده است.

در حالی ضعف پوشش بیمه ای در محصولات کشاورزی مازندران محسوس است که این استان با حدود ۱۱درصد ارزش افزوده اقتصادی تولیدات بخش کشاورزی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.

باید بپذیریم بیمه کشاورزی یکی از مهم ترین ساز و کارهای ایجاد امنیت در سرمایه گذاری های انجام شده و مقابله با خطر پذیری های طبیعی است، اما این مهم به رغم اینکه دولت حمایت های ویژه ای را در قالب یارانه بیمه ای محصولات کشاورزی به صندوق بیمه محصولات کشاورزی پرداخت می کند، کمتر مورد توجه قرار می گیرد.

۷۲نوع محصول کشاورزی در مازندران تولید می شود که در ۱۵نوع از جمله برنج با حدود یک میلیون تن، مرکبات با ۲میلیون و ۵۰۰هزار تن، کیوی، گل و گیاه، دام وطیور و در حوزه شیلات رتبه اول تا سوم کشور را دارد.

بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی مازندران از ۴۶۰ هزار هکتار از اراضی زراعی و باغی استان کمتر از هفت درصد زمین های مازندران تحت پوشش بیمه است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha