زباله، ترافیک و سد معبر، معضل همیشگی سه روستای حومه گنبدکاووس
عکس آرشیوی است

گنبدکاووس - ایرنا - جمعی از اهالی سه روستای «یوسف آباد، نورخان آباد و پولاد آباد» گنبدکاووس که یک دهنه پُل ۵۰ متری بین روستای آن‌ها با حوزه خدمات شهری فاصله ایجاد کرده است، خواستار اهتمام ویژه مسئولان شهرستان نسبت به رفع برخی معضلات محل سکونت خود از جمله زباله، ترافیک و سد معبر شدند.

این عده از اهالی سه روستای اقماری گنبدکاووس که سال‌هاست با معضلات اشاره شده، دست و پنجه نرم می‌کنند و پیگیری‌های حضوری و مکتوب آنها از مسئولان ره بجایی نبرده، با نگارش طوماری که یک نسخه آن در اختیار نمایندگی خبرگزاری جمهوری اسلامی در این شهرستان قرار گرفته، نسبت به شرایط موجود و سلب آسایش اهالی ابراز نگرانی کردند.

یکی از اهالی روستای «نورخان آباد» به خبرنگار ایرنا گفت: یکی از معضلات اساسی روستای ما و ۲ روستای «یوسف آباد و پولادآباد» که بیش از پنج هزار نفر جمعیت دارند، انباشت زباله و جمع آوری هفته‌ای یکبار آن از سوی دهیاری است.

یخشی‌مراد آهی افزود: جمع آوری هفتگی زباله اهالی این روستاها سبب شده، مردم زباله خود را یا داخل جداول هدایت آب‌های سطحی کنار معابر رها کرده و یا داخل رودخانه بیندازند.

زباله، ترافیک و سد معبر، معضل همیشگی سه روستای حومه گنبدکاووس
دپوی زباله در منزل و پارکینگ برخی اهالی روستای یوسف آباد گنبدکاووس

وی بابیان اینکه برخی از اهالی هم مجبورند زباله‌ها روزانه خود را در گوشه‌ای از حیاط یا پارکینگ خانه دپو کنند اضافه کرد: این معضل علاوه بر آلودگی زیست محیطی رودخانه گرگانرود، سبب بوی تعفن شدید ناشی از زباله‌ها بویژه در فصل گرما، افزایش حشرات، جوندگان موذی و حیوانات ولگرد (سگ و گربه) و در نهایت سبب آزار و سلب آسایش اهالی شده است.

آهی ادامه داد: بارها به دهیار روستای «آق قایه» که سه روستای یوسف آباد، نورخان آباد و پولاد آباد و شهرک کارگران هم حوزه فعالیت و مسئولیت آن است و نیز به بخشداری و فرمانداری حضوری و مکتوب گفته‌ایم که برای رفع این معضل با خرید و نصب چند مخزن زباله اقدام کنند اما هنوز معضل پابرجاست.

وی تاکید کرد: هم اکنون دهیاری فقط هفته‌ای یک روز اقدام به جمع آوری زباله دپو شده اهالی در منازل یا جداول فاضلاب می‌کند.

یکی از اهالی روستای «یوسف آباد» گنبدکاووس هم به خبرنگار ایرنا بیان کرد: عبور جاده ترانزیتی گنبد - اینچه‌برون از وسط این روستا و روستای نورخان آباد و وجود بیمارستان دولتی پیامبر اعظم (ص) و نیز تعداد زیادی روستا در دهستان «آق آباد» و مناطق شمالی و بخش «داشلی‌برون» این شهرستان که از همین جاده تردد می‌کنند، سبب شده تا این مسیر همیشه با ترافیک سنگین مواجه باشد.

محمدبردی قربان‌نیازی افزود: ترافیک سنگین این جاده و نبود سرعت‌کاه‌ها متعدد در آن سبب شده اهالی بویژه کودکان و نوجوانان برای رد شدن از عرض خیابان همواره دچار مشکل شوند.

وی اضافه کرد: اهالی برای چند سرعت‌کاه، نصب پل هوایی عابر پیاده و بازکردن چند بریدگی در بلوار این جاده ترانزیتی با ترافیک سنگین به شورای ترافیک گنبدکاووس نامه‌نگاری کردند اما هنوز اقدامی در این خصوص نشده است.

یکی دیگر از اهالی یوسف آباد گنبدکاووس هم با انتقاد از سد معبر بسیاری از کسبه واقع در ۲ طرف جاده ترانزیتی گنبد - اینچه برون گفت: تمام فضای پیاده‌رو ۲ طرف این جاده توسط کسبه که بیشتر تعمیرگاه و کارگاه تولیدی هستند، مسدود شده و امکان تردد اهالی از پیاده رو نیست.

مقصوددولت خواجه افزود: اهالی و بویژه کودکان و نوجوانان مجبورند برای تردد خود از قسمت سواررو جاده استفاده کنند که خطر سوانح رانندگی آنها را به‌شدت تهدید می‌کند.

زباله، ترافیک و سد معبر، معضل همیشگی سه روستای حومه گنبدکاووس
سد معبر در معابر روستایی گنبدکاووس

وی همچنین اضافه کرد: این روستاها حتی از داشتن پارک و بوستان کودک یا خانواده هم محروم هستند و بچه‌ها هیچ تفریح و سرگرمی در اوقات فراغت ندارند و خانواده‌ها برای استفاده از فضاهای تفریحی و پارک‌ها مجبورند فرزندان خود را به شهر گنبدکاووس ببرند.

دهیار روستاهای «آقایه، یوسف آباد، نورخان آباد، پولادآباد و شهرک کارگران» از توابع بخش مرکزی گنبدکاووس هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن تایید مشکلات مطرح شده توسط اهالی، گفت: امور مربوط به جمع‌آوری زباله‌ها به پیمانکار بخش خصوصی واگذار شده و قرار بود هفته‌ای دوبار زباله‌ها را جمع آوری کند اما به تعهد خود عمل نکرد.

مسعود گوگ‌زاده که روستاهای تحت پوشش‌اش بیش از ۱۰ هزار نفر جمعیت دارند، افزود: پس از عزل پیمانکار، هم اکنون هفته‌ای دوبار و به‌صورت مستمر زباله‌های اهالی جمع آوری می‌شود که با خرید یک دستگاه خودروی جدید حمل زباله توسط دهیاری، این اقدام به سه روز در هفته و برابر جدول زمانبندی که اطلاع رسانی می‌شود، افزایش خواهد یافت.

وی اضافه کرد: در مقطعی هم مخازن و سطل‌های زباله در برخی معابر روستاها گذاشته شد اما برخی اهالی که مخازن کنار خانه آنها قرار می‌گرفت، به سبب بوی زباله اعتراض و آنرا جابجا می‌کردند و از این طرح استقبال نشد.

زباله، ترافیک و سد معبر، معضل همیشگی سه روستای حومه گنبدکاووس
وضعیت جداول هدایت آب‌های سطحی روستاهای حومه گنبدکاووس

گوگ‌زاده همچنین با اشاره به مشکلات ترافیکی و تردد اهالی هم گفت: دهیاری نسبت به مسدود شدن چند بریدگی‌ بلوار جاده ترانزیتی به بخشداری و فرمانداری اعتراض کرد اما هر تصمیم در این زمینه منوط به تصمیم شورای ترافیک و نظر کارشناسی راهور است.

دهیار روستاهای آق قایه، یوسف آباد، نورخان آباد، پولادآباد و شهرک کارگران گنبدکاووس ادامه داد: برای رفع این معضل و خطراتی که اهالی در گذر از جاده ترانزیتی با آن مواجه‌اند، قرار شده اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان نسبت به احداث حداقل یک پل هوایی عابرپیاده اقدام کنند که پیگیری‌ لازم برای اجرای این مصوبه درحال انجام است.

وی درخصوص معضل سد معبر کسبه هم گفت: به سبب اینکه مجوز فعالیت صنفی این واحدها توسط اتاق اصناف و اتحادیه‌های مربوطه صادر می‌شود، دهیاری اختیاری ندارد و قادر به برخورد نیست.

وی همچنین از احداث ۲ بوستان کودک و خانواده در روستاهای تحت مسئولیت خود تا پایان امسال خبر داد و گفت: این ۲ بوستان که زمین آن تامین شده است، یکی در کنار پُل مرحوم آخوند «نوریزاد» و دیگری در کوچه ابوحنیفه هفت احداث خواهد شد.

در همین پیوند بخشدار مرکزی گنبدکاووس هم به خبرنگار ایرنا گفت: تلاش برای رفع مشکلات اهالی این روستاها در دستور کار این بخشداری و دهیاری قرار دارد.

مهدی استیری افزود: مسائل ترافیکی روستاهای نورخان آباد و یوسف آباد هم باید در شورای ترافیک دوباره بررسی و برای آن تصمیم‌گیری شود.

وی اضافه کرد: طی ۳۳ ماه فعالیت دولت سیزدهم در مجموع افزون بر ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار عمرانی به دهیاری‌های بخش مرکزی گنبدکاووس پرداخت شد که ۴۶۷ میلیارد ریال آن در سه ماه نخست امسال بوده است.

وی بابیان اینکه بخش قابل توجهی از ۱۳۲ روستای دارای دهیاری بخش مرکزی دارای خودروی حمل زباله بوده اما بیشتر آنها فرسوده هستند، اضافه کرد: به تازگی ۹ دستگاه نیسان حمل زباله توسط سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به این بخش اختصاص یافته که مراحل اداری آن درحال انجام است.

شهرستان گنبدکاووس افزون بر ۴۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که حدود ۱۷۰ هزار نفر آن در بخش مرکزی سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha