تالاب درگه‌لطف‌الله نقده با ۱.۵ میلیون مترمکعب آب احیا شد
عکس آرشیوی است

مهاباد- ایرنا- رییس اداره حفاظت محیط زیست نقده گفت: تالاب «درگه‌لطف‌الله» این شهرستان پس از ۲۵ سال با ۱.۵ میلیون مترمکعب آب احیا شد.

اکبر قایمی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: آبگیری این تالاب از مدتی قبل و با استفاده از آب رودخانه «گدار» شروع شده است.

وی از همراهی و همکاری جوامع محلی پیرامون این تالاب به ویژه کشاورزان و باغداران در احیای این تالاب قدردانی کرد و افزود: تالاب ها نقش مهمی در حفاظت از منابع آب، خاک و هوا دارند و برای حفاظت از آنها با همه عوامل همکاری لازم را داشته باشند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست نقده اضافه کرد: امسال علاوه بر این، تالاب گرده‌قیت این شهرستان با همکاری جوامع محلی بعد از ۲۵ سال بیش از ۲ میلیون مترمکعب آب از رودخانه «گدار» آبگیری و احیا شد.

وی ادامه داد: احیای تالاب های این منطقه نقش مهمی در بازگشت زندگی جانواران و بویژه پرندگان مهاجر و بومی این منطقه داشت و بسیاری از چاه های آب کشاورزان و دامداران نیز دوباره احیا شده است.

به گزارش ایرنا، تالاب «درگه‌لطف‌الله» یکی از تالاب‌های فصلی جنوب دریاچه ارومیه است که با وسعتی حدود ۳۰ هکتار در هفت کیلومتری شمال نقده از جاده ارومیه -مهاباد و در نزدیکی روستایی به همین نام قرار دارد از ۲۵ سال قبل خشک شده بود.

در شهرستان نقده هفت تالاب فصلی و دائمی وجود دارد که سالانه بیش از ۱۰ هزار قطعه انواع پرندگان مهاجر و بومی در آن زندگی می‌کنند که از این تعداد، تالاب‌های درگه سنگی، حسنلو و یادگارلو جزو تالاب‌های بین المللی هستند.

تالاب‌های نقده در فصل‌های بهار و پاییز پذیرای شمار زیادی از پرندگان مهاجر است؛ غاز خاکستری، انواع مرغابی و انوع اردک (سر سفید، سرسبز، مرمری، سرحنایی و بلوطی)، خروس کولی، حواصیل، تنجه، فلامینگو و پلیکان از جمله پرندگان مهاجر موجود در تالاب‌های این شهرستان است.

رودخانه گدار با اسم محلی «چومی گادر» از کوه‌های غرب اشنویه سرچشمه می‌گیرد و با طی مسافتی در حدود ۱۰۰ کیلومتر، طول شهرستان‌های اشنویه و نقده را می‌پیماید و سرانجام به دریاچه ارومیه می‌ریزد.

نقده در جنوب آذربایجان غربی و ۱۰۰ کیلومتری ارومیه مرکز این استان واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha