۷ مرداد ۱۴۰۳، ۸:۳۷
کد خبرنگار: 3090
کد خبر: 85546556
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

طرح شهید عجمیان، الگویی موفق از مشارکت مردم در بهسازی مدارس

همدان-ایرنا- طرح شهید عجمیان در راستای بهسازی و شاداب سازی مدارس مناطق کم برخوردار با مشارکت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس، قرارگاه جهادی عدالت تربیتی، بسیج سازندگی، بنیادهای علوی و برکت، بسیج دانش آموزی،بسیج دانشجویی و گروه‌های جهادی از ۲ سال گذشته راه اندازی شد که حالا الگویی موفق از مشارکت مردم در بهسازی مدارس کشور از جمله همدان به شمار می رود.

به گزارش ایرنا، طرح شهید عجمیان با بسیج نیروهای جهادی درون و بیرون از آموزش و پرورش و با کمک نهادهای حاکمیتی نسبت به بهسازی و شاداب سازی و تعمیرات مدارس در مناطق کم برخوردار اقدام می کند.

مردمی‌سازی و مشارکت مردم در این طرح از مهم‌ترین اهداف است بنابراین تغییر در نگاه مردم و همه اقشار نسبت به مقدس‌ترین مکان تعلیم و تربیت یعنی مدرسه، حائز اهمیت است.

شهید والامقام عجمیان خود یکی از فعالان حوزه اقدامات جهادی بود و با فعالیت در گروه‌های مردمی نقش فعالی در کمک به مناطق کم‌برخوردار داشت و بر این اساس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس با تاسی به سیره این شهید بزرگوار قدم در راه بسترسازی برای فعالیت گروه‌های جهادی در مدارس گذاشت.

روح الله عجمیان بسیجی شهیدی بود که آبان ماه سال ۱۴۰۱ در درگیری با اغتشاشگران و آشوبگران در کرج با ضربات متعدد چاقو و سنگ و لگد به شهادت رسید.

طرح شهید عجمیان، الگویی موفق از مشارکت مردم در بهسازی مدارس

اجرای طرح شهید عجمیان در ۳۰۰ مدرسه همدان

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان از اجرای دومین طرح شهید عجمیان در ۳۰۰ مدرسه در استان خبر داد و گفت: بر اساس این طرح، تابستان سال جاری، با توجه به تمرکز در مناطق محروم برای اجرای طرح‌های گسترده تر، هشت منطقه بعنوان پایلوت فعالیت‌ها برای این طرح اجرا می‌شود و در قهاوند، فامنین، ناحیه ۲ همدان، قلقل رود، جوکار، گل تپه، کبودرآهنگ و سردرود این طرح فعال است.

رسول شیدایی با بیان اینکه طرح شهید عجمیان به منظور بهسازی و استانداردسازی مناطق کم برخوردار برای دومین سال در مدارس همدان به همت ۱۶۰ گروه جهادی اجرایی می‌شود،افزود: از عوامل موثر در تلطیف روحیه دانش آموزان و معلمان برای فراگیری موثر آموزه های تعلیم و تربیت آراستگی، زیبایی، نظم و انضباط در مراکز آموزشی و محیط و فضای آموزشی مدارس است که منجر به سرزندگی و شادابی دانش آموزان می شود.

وی ادامه داد: از این رو قرارگاه جهادی ادارات تربیتی و نصیب آموزشی برابر وزارت آموزش و پرورش و اداره کل آموزش و پرورش استان همدان با محوریت مردم به ویژه معلمان، دانش آموزان، اولیا، گروه‌های جهادی، تشکل‌های دانش آموزی و بسیج دانش آموزی و نیز با حمایت نهادهای پشتیبان و دستگاه‌ها حمایت از نهضت شاداب سازی و بهسازی مدارس را در دستور کار قرار دادند و با برنامه ریزی منسجم و بسیج تمامی ظرفیت‌ها و تمرکز بر شاداب سازی مناطق محروم نسبت به شاداب سازی کلاسهای درسی منطقه اقدام می‌کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان گفت: بهسازی تجهیزات معیوب و غیرقابل استفاده در مدارس و بازگشت مجدد آنها به چرخه فعالیت مدرسه، شاداب سازی فضای مدارس برای انتقال روحیه شادی و نشاط دانش آموزان و معلمان، رشد و ارتقای سطح معرفت بصیرت و تفکرات دانش آموزان در بستر فعالیت‌های جهادی عام المنفعه با شعار "می‌سازیم تا ساخته شویم" و توسعه و تعمیق تفکر جهادی و ترویج روحیه تعامل و همکاری برای حل و فصل مسائل مدارس جزو اهداف طرح شهید عجمیان است.

شیدایی افزود: فعالیت‌های تحت پوشش طرح شهید عجمیان که در مدارس اجرا می‌شود مانند تعمیرات میز و نیمکت، درب و تخته کلاس ها، رنگ‌آمیزی دیوارهای کلاس‌ها، محوطه مدرسه، ترسیم دیوارنگاره ها و شعارهای تربیتی از دیگر اهداف این طرح است.

وی ادامه داد: زیبا سازی و شاداب سازی نمازخانه های مدارس به عنوان یکی از موقعیت‌های مهم تربیتی، ایجاد حیاطی پویا و با نشاط برای زنگ تفریح و ساعات ورزشی دانش آموزان، مرمت جزوی عایق سقف ها، تعمیر و بهسازی سرویس‌های بهداشتی از اهم فعالیت‌های تحت پوشش این طرح است.

طرح شهید عجمیان، الگویی موفق از مشارکت مردم در بهسازی مدارس

طرح شهید عجمیان یک رویکرد تربیتی است

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان گفت: این طرح یک رویکرد تربیتی است نه صرفا عمرانی و ثمرات این خودسازی معنوی منتج به بهسازی و شاداب سازی مدارس می‌شود اما هدف اصلی به میدان آوردن معلمان و دانش آموزان برای ایجاد یک جریان تربیتی اثربخش است.

شیدایی افزود: انتظار می‌رود تمامی مدیران مدارس مجری طرح شهید عجمیان، میدان را به معلمان و دانش آموزان بسپرند، ظرفیت‌های محلی و منطقه ای را پای کار بیاورند و در یک رویکرد مردمی تقویت این طرح را دنبال کنند.

وی اظهار کرد: سازمان‌ها و نهادهای پشتیبان این طرح عمدتا در تهیه لوازم و اقلام مانند رنگ و رویه های نیمکت و مصالح مورد نیاز تعمیر سرویس بهداشتی مدارس مشارکت می‌کنند و انجام کار که توسط انجمن‌ها و بسیج دانش آموزی است در تمامی مراحل کار همراهی یک استادکار مرتبط برای حفظ کیفیت کار الزامی است.

طرح شهید عجمیان، الگویی موفق از مشارکت مردم در بهسازی مدارس

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان گفت: این طرح در ۲ بازه زمانی اول تیرماه تا پایان شهریور و نوروز اجرا می‌شود و منابع مالی و تجهیزات با همکاری معاون توسعه روستایی، شورای عالی جهاد، قرارگاه محرومیت زدایی سپاه، آموزش و پرورش، سازمان نوسازی مدارس، بنیاد علوی و بنیاد برکت تامین می شود و استفاده از منابع خیران مدرسه ساز، مدرسه یار، آورده مدیران مدارس از طریق مشارکت‌های مردمی اولیا و دانش آموزان و نیز استفاده از ردیف بودجه های استانی به عنوان منابع مالی این طرح است.

شیدایی افزود: منابع انسانی گروه‌های جهادی معلمان و دانش آموزان تحت عنوان خُدام، استفاده از ظرفیت هنرآموزان و کارآموزان هنرستان های فنی و حرفه ای و کارو دانش، استفاده از گروه‌های سازمان بسیج دانش آموزی، اتحادیه انجمن‌های اسلامی، سازمان بسیج دانش آموزی، بسیج فرهنگیان، گروه‌های سازمان دانش آموزی و گروه‌های جهادی فعال در سطح استان و منطقه در این طرح به کمک آموزش و پرورش می آیند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha