ترور هنیه و چشم‌انداز مذاکره درباره غزه از نگاه صاحب‌نظران روس
عکس آرشیوی؛ حضور هنیه در رزیدانس سفارت ایران در مسکو در حاشیه سفر به روسیه

مسکو- ایرنا- صاحب‌نظران روس در پی ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت فلسطین (حماس) در تحلیل‌هایی در برخی رسانه‌های این کشور به بررسی ابعاد این رخداد پرداختند و با اشاره به سابقه تاریخی صهیونیست‌ها،‌ یادآور شدند که رژیم اسرائیل با ترور در هم آمیخته است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، برخی از این صاحب‌نظران بر این باورند که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به دلیل نارضایتی از نتایج سفر اخیر به واشنتگن به اقدامات رادیکال همچون ترور روی آورده است.

ترور رهبران مخالف، عمل سنتی تل‌آویو
مدیر علمی باشگاه مباحثه بین‌المللی والدای روسیه به روزنامه وزگلیاد گفت: به خودی خود ، ترور رهبران سازمان‌های دشمن تل‌آویو، یک عمل سنتی از خدمات ویژه اسرائیل است.
فئودور لوکیانوف در این زمینه به ترور ۲۰ سال قبل شیخ احمد یاسین رهبر حماس توسط رژیم صهیونیستی اشاره کرد.

تل‌آویو به دنبال تحمیل دیدگاه به غرب
این صاحب نظر روس خاطرنشان کرد:‌ اسرائیل تلاش می کند تا حد ممکن،‌ خطرات در مناقشه خاورمیانه را افزایش دهد تا این ایده را به کشورهای غربی تحمیل کند که هیچ جایگزین دیگری برای حمایت از تل آویو وجود ندارد.
لوکیانوف افزود: بنیامین نتانیاهو از نتایج سفرش به واشنگتن راضی نبود ، بنابراین به اقدامات رادیکال پرداخت.
وی با اشاره به تلاش رژیم صهیونیستی در ترور رهبران جنبش حزب الله لبنان و حماس در بیروت و تهران افزود: این عملیات‌ها باید به عنوان دو بخش از یک عملیات در نظر گرفته شود و اینگونه اسرائیل خواست که به ماجرای مجدل شمس پاسخ دهد.
سردبیر نشریه روسیه در سیاست جهانی خاطرنشان کرد:‌ جان باختن یک مذاکره کننده کلیدی حماس، سؤال اساسی درباره سرنوشت اسرای این جنبش مطرح می‌کند و اینکه وضعیت آنها پس از ترور هنیه، وخیم تر خواهد شد. نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نشان داده است که موضوع آزادی اسرا دیگر اولویت نیست ، اگرچه شهروندان اسرائیلی از این رویکرد راضی نیستند.
وی ادامه داد: ترور هنیه باعث خواهد شد که گفت و گوی بین اسرائیل و حماس متوقف شود.

پیش‌بینی دور جدید تنش
یلنا سوپونینا شرق شناس و کارشناس شورای امور بین الملل روسیه نیز در گفت و گو با «کامرسانت» اعلام کرد که ترور اسماعیل هنیه به شکلی اجتناب ناپذیر منجر به دور جدید تشدید تنش در منطقه می شود و در آینده نزدیک مذاکرات برای آزادی اسرای اسرائیلی را متوقف می کند.
به نظر او، نه تنها «حماس»، بلکه جنبش‌های متحد آن در منطقه از جمله در لبنان و یمن از اسرائیل انتقام خواهند گرفت.
این شرق شناس روس همچنین تصریح کرد:‌ ترور هنیه، انزجار بسیاری از ایرانیان از عامل این اقدام را برانگیخت؛ هرچند ایران نمی خواهد که درگیر مناقشه بزرگ با اسرائیل شود، با این حال ناگزیر خواهد بود که به نحوی پاسخ بدهد.

یافتن جانشین برای هنیه در مذاکرات،‌ سریع نیست
ولادیمیر سازین محقق ارشد در موسسه مطالعات شرقی آکادمی علوم روسیه نیز در این باره گفت: هنیه در مذاکرات با اسرائیل هم در مورد تبادل زندانیان و هم در مورد حل و فصل درگیری فعلی در غزه شرکت کرد.
وی اظهار داشت: جانشین هنیه باید دوباره ارتباطات با ارزشی با این موضوعات برقرار کند که این فرایند، یک روند سریع نیست.

ترور هنیه، مذاکرات را متوقف خواهد کرد
کریل سمنوف شرق‌شناس روس نیز به روزنامه وزگلیاد گفت:‌ انتظار می رود که مذاکرات در مورد توقف خصومت‌ها در نوار غزه اکنون متوقف شود. فلسطینی ها به احتمال زیاد نمی خواهند در آینده نزدیک آنها را از سر بگیرند.

به گزارش ایرنا،‌ اقدام کوردلانه و ناجوانمردانه رژیم صهیونیستی در ترور «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) موجی از محکومیت ها را در سطح جهان به همراه داشته است.
روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: آقای دکتر اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و یکی از محافظان وی در تهران بر اثر هدف قرار گرفتن محل اقامت آنها به شهادت رسیدند. علت و ابعاد این حادثه در حال بررسی و نتایج آن متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد.

در این پیوند، سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه اعلام کرد که مسکو حمله اسرائیل که به جان باختن (شهادت) اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس منجر شد را به شدت محکوم می‌کند.
دیمیتری پسکوف در نشستی خبری افزود: چنین اقداماتی بر خلاف تلاش‌ها برای بازگرداندن صلح در منطقه است.
وی ادامه داد:‌ ما معتقدیم که چنین اقداماتی با هدف مقابله با تلاش‌ها برای برقراری صلح در منطقه انجام می‌شود و علاوه بر این، می‌تواند به طور قابل توجهی وضعیت منطقه را بی‌ثبات کند.

نایب رئیس شورای فدراسیون (مجلس سنا) روسیه نیز در واکنش به حملات رژیم صهیونیستی با هدف ترور مقام‌های بلندپایه جریان مقاومت در بیروت و تهران گفت: این اقدامات، تحکیم مقاومت ضداسرائیلی در سراسر جهان را در پی دارد.
کنستانتین کاساچوف در کانال تلگرامی خود نوشت:‌ نتیجه حملات اسرائیل به اهداف حزب‌الله و حماس در بیروت و تهران که رهبران بلندپایه این جنبش‌ها را هدف قرار داده است، از بین بردن تهدیدها (علیه این رژیم) نبود، بلکه این اقدامات به تقویت مقاومت منجر خواهد شد.
وی با اشاره به تشدید تنش‌ها در خاورمیانه در پی این اقدامات تل‌آویو گفت:‌ این منطقه هم‌اینک وارد سخت‌ترین زمان‌های رویارویی شده و مسئولیت این وضعیت، برعهده اسرائیل است.

پیش از این نیز وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد:‌ مسکو قاطعانه قتل اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش فلسطینی حماس را در حمله موشکی به اقامتگاه وی در تهران محکوم می‌کند.
در این بیانیه آمده است:‌ هنیه در زمانی که به دعوتی رسمی برای شرکت در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان، رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران در تهران به سر می‌برد، مورد حمله قرار گرفت.
وزارت امور خارجه روسیه افزود: آشکار است که مجریان این جنایت سیاسی از پیامدهای خطرناک این اقدام برای کل منطقه آگاه بودند. تردیدی نیست که قتل اسماعیل هنیه تاثیر به شدت منفی بر روند تماس هایی دارد که میان حماس و اسرائیل با هدف تدوین شروط قابل قبل برای دو طرف جهت آتش بس در غزه جریان داشت.
در بخش دیگری از این بیانیه آمده است:‌ بار دیگر موکدا از همه طرف های درگیر میخواهیم خویشتن داری نشان داده، از اقداماتی که می‌تواند منجر به تزلزل چشمگیر وضعیت امنیتی در منطقه و رویارویی مسلحانه گسترده شود، خودداری کنند.

در همین پیوند،‌ میخائیل بوگدانوف دستیار رئیس‌جمهور روسیه در امور خاورمیانه، ترور «اسماعیل هنیه» رهبر حماس را یک جنایت سیاسی کاملا غیرقابل قبول خواند. معاون وزیر خارجه روسیه افزود: این اقدام، یک ترور سیاسی کاملا غیرقابل قبول است و منجر به تشدید بیشتر تنش ها می شود.

آندری نستاسین معاون دیگر سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز گفت که کشورش ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس را به شدت محکوم می کند. وی در جمع خبرنگاران افزود: این ترور تاثیر منفی بر مذاکرات اسرائیل و حماس و همچنین تلاش ها برای دستیابی به آتش‌بس می گذارد.

سفارت فدراسیون روسیه در تهران نیز اعلام کرد: عمیقاً از اقدام بی شرمانه برای ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران شوکه شده ایم.
در بیانیه این سفارتخانه آمده است: این اتفاق یک جنایت سیاسی کاملا غیرقابل قبول است که تنش ها در خاورمیانه را تشدید می کند و تأثیری منفی بر مذاکرات برای پایان دادن به خصومت ها در نوار غزه خواهد گذاشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha