فرماندار: چابهار نسبت به جمعیت بیشترین حاشیه نشینی کشور را دارد

چابهار - ایرنا - فرماندار شهرستان ویژه چابهار گفت: چابهار با توجه‌ به منطقه آزاد، آب‌ و هوا و شرایط خاص از بیشتر نقاط کشور بویژه شهرهای سیستان و بلوچستان به این منطقه مراجعه می‌کنند و هم اکنون این شهرستان نسبت جمعیت خود بیشترین قشر حاشیه نشین کشور را دارد.

جواد سپاهی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: چابهار بیش از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که در ۱۴ نقطه این شهر بیش از ۷۰ هزار نفر حاشیه‌نشین هستند و در سکونتگاه‌های غیررسمی ساکن هستند.

وی ادامه داد: افراد مختلف به همراه خانواده‌شان در این زمین‌ها مستقر هستند و با کپر و چادر زدن بعد از مدتی مستقر می‌شوند و انتظار دارند دولت در بحث آب و برق به آنها رسیدگی کند.

فرماندار چابهار با اشاره به اینکه چابهار راهبردی ترین بندر ایران، بیشترین حاشیه نشینی کشور را در خود جای داده است، افزود: بیشتر حاشیه‌نشین‌ها برای شغل و همچنین برای تصرف زمین در شهر مراجعه دارند؛ زیرا در چابهار زمین‌ها ارزش دارد و یک خانواده بعد مدتی یک زمین را تصرف و طی چند سال بعد مالک آن می‌شود و در این مدت هم امکانات خدماتی و قانونی برای او فراهم می‌شود.

وی با اشاره به وضعیت حاشیه‌نشینی در چابهار بیان کرد: یکی از شهرهای استان که حاشیه‌نشینی به طور عمده در آن وجود دارد چابهار است البته در جاهای مختلف کشور هم‌جاهای متعددی وجود دارد.

سپاهی در بحث نهضت ملی مسکن در دولت سیزدهم؛ خاطرنشان کرد: هشت سال قبل که تقریباً بحث مسکن تعطیل شده بود به تعداد حاشیه‌نشینان اضافه شد؛ اما با شروع دولت سیزدهم ثبت‌نام در مسکن ملی آغاز بکار کرد و بسیاری برای ثبت‌نام اقدام کردند و به‌ صورت جدی از توسعه حاشیه‌نشینی و تصرف زمین کاسته شد.

رفع تصرف ۷۰۰ قطعه زمین در حاشیه چابهار

وی افزود: در سال گذشته ۶۰۰ تا ۷۰۰ قطعه زمین که در حال تصرف بود از این اقدام جلوگیری شد اما تعدادی زمین نیز تصرف شد و این مورد هم در سال ۱۳۹۸ رخ داد که منطقه آزاد اعلام کرد این زمین‌های منطقه آزاد است و از طرف راه و شهرسازی رها شد با بی‌توجهی منطقه آزاد این زمین‌ها تصرف شد و ساخت‌ و ساز در حال انجام است.

فرماندار چابهار ادامه داد: در مناطقی مثل کم، امیر و احمدآباد که توسط بنیاد مسکن سازماندهی زمین‌های هزار هکتاری آغاز شده اما عملکرد آنها در کار و پیشرفت ضعیف بوده و همچنین قسمتی هم توسط راه و شهرسازی در منطقه مرادآباد خدمات‌دهی شد.

وی در بحث برنامه‌های انجام شده برای حاشیه‌نشینی؛ بیان کرد: اگر مقاومت ما نبود الان چندین برابر در مناطق شمالی و میرآباد کامل تصرف شده بود و حاشیه‌نشینی را در چندین محله در چابهار و کل کمربندی داشتیم و اگر مانع از این کار شدیم و اگر هم ساخت‌وسازی انجام می‌شد بلافاصله تخریب اتفاق می‌افتاد و این کار با همکاری ادارات راه و شهرسازی، بنیاد مسکن، دادستانی، سپاه پاسداران و نیروی انتظامی انجام می‌شد.

سپاهی افزود: زمین‌هایی که در پنج تا ۶ سال گذشته تصرف شده بود رفع تصرف شد؛ اما یک مشکلی که وجود داشت راه و شهرسازی برنامه‌ای به اسم ستاد بازآفرینی ارائه داد که با اختلافی که بین ستاد بازآفرینی و منطقه آزاد بود این فعالیت تعطیل شد و اگر ستاد بازآفرینی فعالیت خود را ادامه می‌داد ما دیگر مشکلی در بحث حاشیه‌نشینی در میرآباد و آن منطقه را اصلاً نداشتیم.

وی ادامه داد: بعد از بحث اقدامات مسکن ملی هر شخص که قصد خانه‌دارشدن را داشت اقدام به ثبت‌نام می‌کرد و ضمن اینکه آنهایی که در سال‌های گذشته مثل ۱۵ سال قبل زمین تصرف کرده بودند از آنها خواسته شد مراجعه کنند و جایگزین به آنها زمین پیشنهاد و تعدادی زمین واگذار شد و در مناطق پایانه استقرار یافتند.

فرماندار چابهار بیان کرد: آمار دقیق افرادی که متصرف هستند در راه و شهرسازی با گروه‌های مختلفی که راهبری کرده‌اند موجود است و این آمار حاکی از آن است که تعداد کمی بومی و از ایرانشهر، سرباز، راسک و سراوان همچنین افراد خارج استان هستند؛ همچنین افراد خارج از کشور و همچنین اتباع فاقد شناسنامه در مناطق حاشیه بسر می برند.

وی اظهار کرد: پروژه یک‌هزار واحدی در حال آماده‌سازی است و در حال حاضر خدمات برق و آب، مسجد، فروشگاه و مدرسه در حال تکمیل است و بزودی افتتاح می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha