عدم اعتماد آمریکایی‌ها به توانایی سرویس مخفی برای محافظت از نامزدهای ریاست جمهوری

نیویورک - ایرنا- بر اساس یک نظرسنجی جدید، بخش قابل توجهی از آمریکایی‌ها در مورد توانایی سرویس مخفی این کشور برای محافظت از نامزدهای ریاست‌جمهوری تردید دارند و شک و تردیدها به این سازمان پس از سوء قصد به جان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در ماه گذشته افزایش یافت.

به گزارش ایرنا، نظرسنجی ای پی و مرکز تحقیقات روابط عمومی یا نورک نشان داد که از هر ۱۰ آمریکایی فقط سه نفر به توانایی سرویس مخفی برای محافظت از نامزدها در برابر خشونت بسیار مطمئن هستند. علاوه بر این، از هر ۱۰ نفر، هفت نفر معتقدند که این آژانس حداقل مقصر تلاش برای قتل ترامپ است.

سرویس مخفی آمریکا که بیش از یک قرن مسئولیت حفاظت از روسای جمهور این کشور را بر عهده داشته است، پس از اینکه یک مرد مسلح به قتل ترامپ نزدیک شد و از فاصله ۱۵۰ یاردی چندین گلوله از یک تفنگ نیمه اتوماتیک به سمت او شلیک کرد، به شدت مورد انتقاد قرار گرفت. رئیس جمهور سابق آمریکا از ناحیه گوش آسیب جزئی دید.

این نظرسنجی در پی استعفای کیمبرلی چیتل، رئیس سرویس مخفی انجام شد، که پس از یک جلسه استماع جنجالی در کنگره و عدم موفقیت او در رفع نگرانی ها اتفاق افتاد. رونالد رو، سرپرست این نهاد، نسبت به حادثه ۱۳ جولای در باتلر، پنسیلوانیا ابراز تاسف عمیق کرد و آن را "غیرقابل دفاع" خواند.

این نظرسنجی همچنین نگرانی‌های گسترده‌تری را نشان می‌دهد، به طوری که نیمی از بزرگسالان آمریکایی این سوءقصد را عمدتا به شکاف‌های سیاسی رو به رشد این کشور نسبت می‌دهند. حدود چهار نفر از هر ۱۰ شرکت کننده، سرویس مخفی را مقصر می‌دانند، در حالی که نسبت مشابهی به در دسترس بودن گسترده سلاح‌های گرم به‌عنوان عامل اصلی ممکن شدن این سو قصد اشاره کرده اند.

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا و نامزد حزب جمهوریخواه برای انتخابات ۲۰۲۴ نیز ۱۳ جولای ۲۰۲۴ برابر با ۲۳ تیرماه ۱۴۰۳ هنگام سخنرانی انتخاباتی او در جمع هوادارانش در باتلر پنسیلوانیا مورد سوء قصد قرار گرفت و مجروح شد.ترامپ از این تیراندازی جان سالم به در برد و فقط گوش راست او آسیب دید.

به دنبال تیراندازی به ترامپ در یکی از گردهمایی‌های تبلیغاتی خود در شهر «باتلر» ایالت پنسیلوانیا، سرویس مخفی آمریکا با سوالات زیادی در رابطه با نحوه دسترسی فرد مسلح به پشت بام ساختمانی که به وضوح به محل استقرار ترامپ دید داشت، مواجه شده است. در این حادثه، ترامپ زخمی شد و فرد ضارب و یکی از شرکت‌کنندگان در تجمع کشته شدند. همچنین دو نفر دیگر از حاضران در این گردهمایی نیز زخمی شده‌اند.

رئیس‌جمهور سابق آمریکا نیز اعلام کرد که هیچ‌کس به ستاد انتخاباتی وی درباره وجود مشکل امنیتی در آستانه گردهمایی در ایالت پنسیلوانیا هشدار نداده بود. ترامپ در یکی از اظهاراتش پس از جان بدر بردن از حادثه تیراندازی که به گوش او آسیب رساند، گفته بود: الان باید مرده بودم و پزشک بیمارستان جان بدر بردن من را معجزه خواند!

روزنامه «واشنگتن‌پست» نیز گزارش داد که مقامات ارشد سرویس مخفی ایالات متحده بارها درخواست‌های تیم امنیتی ترامپ برای نیروی انسانی و تجهیزات بیشتر در رویدادهای قبل از سوء قصد ۱۳ ژوئیه (۲۳ تیر) را رد کردند.

«کیمبرلی چیتل» رئیس سرویس مخفی آمریکا به دلیل شکست در جلوگیری از سوء قصد به جان دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق و نامزد انتخابات ۵ نوامبر ۲۰۲۴ استعفا داد. او گفته بود: «با قلبی مملو از درد» استعفا می دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha