مرکز زنان و خانواده شهرداری تهران تشکیل می‌شود؟

تهران بزرگ - ایرنا - چندی است که موضوع تغییر ساختار اداره‌کل زنان و خانواده شهرداری تهران روی میز شورای شهر پایتخت قرار دارد، لایحه‌ای که به شورا آمد تا اداره‌کل را به مرکز زنان و خانواده شهرداری تبدیل کند، اما هنوز پس از کش و قوس‌های فراوان و طرح این موضوع در چندین جلسه شورا با وجود مخالفانی به نتیجه نرسیده است و قرار است در جلسات آینده دوباره بررسی شود.

به گزارش ایرنا، اینکه اداره‌کل زنان و خانواده شهرداری تهران به مرکزی تبدیل شود چه میزان در ارتقا ساختار این حوزه تاثیر دارد، در صحبت‌های رییس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران به آن اشاره شده و گفته است: اداره کل بانوان به عنوان یک ساختار محدود با ۲۰ کارمند قادر به انجام مسئولیت‌ها و ارایه خدمات نیست، در گذشته مشاوران سازمان‌ها و شرکت‌ها در یک دوره مدیریتی به اداره کل بانوان تقلیل پیدا کرد،‌ بنابراین این اداره کل زیرنظر معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری باید تغییرات و تحولاتی را در امور بانوان ایجاد کند که به طور قطع با این ساختار، انتظارات موردنظر قابل اجرا نیست.

زهرا شمس‌احسان تاکید کرد: تشکیل مرکز بانوان علاوه بر بهبود جایگاه سازمانی و استقلال عملیاتی منجر به افزایش همکاری‌های بین‌بخشی و الگوسازی در مدیریت شهری و سایر کلانشهرها خواهد شد، این مرکز باید زیر نظر دفتر شهردار فعالیت کند، اگر این مجموعه زیرنظر معاونت فرهنگی و اجتماعی باشد نمی‌تواند مسئولیت‌های خود را در عرصه ملی و بین المللی ایفاد کند.

مرکز زنان و خانواده شهرداری تهران تشکیل می‌شود؟

بلاتکلیفی پرونده ارتقا ساختار اداره‌کل زنان و خانواده شهرداری تهران

نقش موثر بانوان در جامعه، نوع ارتباطات، تعاملات و فعالیت‌های اجتماعی متاثر از این قشر ، گستره وسیع فرهنگی و اجتماعی زنان در سطح شهر، شهرداری تهران و بویژه اداره‌کل زنان و خانواده این شهرداری را برآن داشت در راستای بهبود و ارتقا سطح زیست بانوان تهرانی تلاش‌هایی انجام دهد بنابراین اهتمام ویژه به امور بانوان و دختران یکی از اهداف اصلی اداره‌کل زنان و خانواده شهرداری تهران برای توسعه فعالیت‌های مرتبط با بانوان است زیراکه نیازمند افزایش داده‌ها و اطلاعات کافی برای برنامه‌ریزی دقیق و اجرایی شدن پروژه‌هایی در سطح کلان محسوب می‌شود تا فضای مفرح و مطلوب برای فعالیت‌های اجتماعی بانوان ایجاد شود. باید با ایجاد این مرکز بخشی از خواسته‌ها و مطالبات بانوان را محقق کرد و از طرفی دیگر ارتقای جایگاه بانوان تهرانی را به دنبال داشته باشد.

اما پرونده ارتقا ساختار اداره کل بانوان و خانواده شهرداری تهران پس از ۲ هفته پیاپی همچنان در شورای شهر تهران بلاتکلیف مانده است، موافقان این لایحه معتقدند تشکیل این مرکز برای ارتقای جایگاه خانواده و زن ضروری است و این اداره کل نمی‌تواند تحولی در شهر تهران ایجاد کند زیرا منابع و زیرساخت‌های محدودی در اختیار دارد.

تبدیل اداره‌کل زنان و خانواده شهرداری تهران به مرکز اثرات مثبتی برای تغییرات ساختاری، عملکردی و ارایه خدمات و برنامه‌های مطلوب‌تر در حوزه بانوان خواهد داشت اما به نوعی اکثر اعضا شورا با تصویب این لایحه مخالف هستند به طوری که در صحن علنی شورای شهر تهران مهدی اقراریان یکی از اعضای شورا در مورد این لایحه با طرح این سوال که ارتقا سازمانی چه تاثیری بر ارتقای جایگاه بانوان دارد؟ گفت: معتقدم جایگاه ارتقا سازمان باید منتج به اثرگذاری بیشتر در سازمان شود و به نظرم مساله ارتقا جایگاه نیست؛ بلکه ارتقاء جایگاه بانوان است و مدیران مرد باید به این مساله باور داشته باشند. بنابراین باید شهردار تهران به دلیل اینکه این مرکز ذیل شخص شهردار به فعالیت می‌پردازند در شورای شهر حضور داشته باشند تا نشان دهد که به مسایل و موضوعات مرتبط با زنان اهتمام ویژه دارند.

حبیب کاشانی،‌ خزانه‌دار شورای شهر تهران نیز در واکنش به تصویب این طرح اظهار کرد: چه کمبودی در اداره کل بانوان است که نمی‌توان با آن کاری کرد؟ اعضای شورا باید واقع‌بین باشیم زیرا ممکن است همه اداره‌کل‌ها برای ارتقای خدمات، درخواست تبدیل به مرکز شدن ارایه دهند، آیا ما باید برای همه‌ آنها جلسه بررسی برگزار کنیم؟

همچنین علیرضا نادعلی،‌ سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران نیز در دفاع از این لایحه با بیان اینکه اداره کل بانوان عملکرد موفقی داشته و این مورد تایید بانوان فعال نیز قرار گرفته است، گفت: اداره کل بانوان در اجرای برنامه‌ها و مصوبات شورای شهر اهتمام ویژه داشته است.

مرکز زنان و خانواده شهرداری تهران تشکیل می‌شود؟

حال پس از اظهارنظرهای مختلف و بلاتکلیفی لایحه مرکز زنان و خانواداه شهرداری تهران، باید دید که مریم اردبیلی مدیرکل زنان و خانواده شهرداری تهران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا چه موضوعاتی را مطرح کرده تا بتواند به عنوان مسئول اصلی این لایحه از حقوق قانونی بانوان تهرانی دفاع کند.

مدیرکل زنان و خانواده شهرداری تهران با اشاره به تبدیل اداره کل به مرکز زنان و خانواده آن را توسعه ساختار ندانست و معتقد است: این تغییر بیشتر ارتقا ساختار و به نوعی استقلال برای این مجموعه ایجاد می‌کند. برای این موضوع چهار نکته مهم مورد تاکید است.

اردبیلی اظهار کرد: مجموعه زنان و خانواده شهرداری تهران تقریبا تنها ساختار زنان و خانواده کشور است در نتیجه بخاطر تعاملات با دیگر وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌ها، نمی‌تواند به عنوان یک اداره کل، ذیل یک معاونت شهرداری، این بستر تعاملات گسترده برای زنان و دختران تهرانی را فراهم کند.

مرکز زنان و خانواده شهرداری تهران تشکیل می‌شود؟

پیگیری امور بانوان در سطوح بالاتر

مدیرکل زنان و خانواده شهرداری تهران افزود: برای ایجاد مرکز زنان و خانواده اکنون یک میلیون و ۶۰۰ مترمربع زیرساخت فراهم است و دیگر نیازی به پرداخت هزینه برای این زیرساخت نیست، البته باید مزایده‌های مختلف برگزار شود،‌ با این وجود بودجه این موضوع در جای دیگری هزینه خواهد شد در حالی که تلاش ما این است این بودجه برای اولویت‌های حوزه بانوان هزینه شود. به عنوان نمونه اگر درآمدی از مراکز کوثر حاصل می‌شود به طور اختصاصی صرف زنان سرپرست خانواده شود نه اینکه در مخزن هزینه‌های شهرداری، این بودجه گم شود.

به گفته‌ اردبیلی، فعالیت اداره کل زنان و خانواده تنها مربوط به فرهنگی و اجتماعی نیست بلکه با همه معاونت‌های شهرداری تهران، پروژه‌های تهران خانواده یا شهر خانواده‌محور شروع شده که تبدیل وضعیت این اداره‌کل به مرکز زنان و خانواده باعث می‌شود همه پروژه‌های مربوط به زنان با فراغ بال بیشتری به جریان بیفتد.

وی ادامه داد: با تبدیل اداره کل بانوان شهرداری تهران به مرکز، اولویت‌ها و مسایل زیربنایی حوزه زنان با دقت بیشتری پیگیری می‌شود و حتی در نقطه کانونی‌تری قرار می‌گیرد و باعث می‌شود که بتوان مشکلات مربوط به بانوان تهرانی را در سطوح بالاتر و کلان دنبال کرد.

اردبیلی گفت: حوزه زنان و خانواده روند رو به رشدی دارد که همچنان این مسیر را طی می‌کند. سیاست‌های کلی نیز بر اساس برنامه‌های ششم و هفتم توسعه برنامه‌ریزی شده است که بر لزوم توسعه ساختار حوزه زنان تاکید می‌کند. بنابراین در تلاش هستیم ظرفیت‌هایی برای بهره‌گیری بیشتر از سیستم‌های مربوط به بانوان را فراهم کنیم. موضوع تغییر ساختار اداره‌کل زنان و خانواده به صحن شورا آمد و اعضا نظر مثبت داشتند اما می‌خواهند جزییات را بار دیگر بررسی کنند.

وی یادآور شد: اداره کل بانوان شهرداری تهران با توجه به مناسبت‌هایی مانند روز دختر، ‌روز زن،‌ روز جهانی کودک، نشست‌ها،‌ همایش‌ها و گردهمایی‌های آموزشی و فرهنگی متعددی را هرساله در دستور کار قرار می‌دهد و با معرفی طرح‌های خود سعی در افزایش آگاهی بانوان از حقوق شهروندی و بالا بردن توانمندی‌های اجتماعی آنها دارد.

مرکز زنان و خانواده شهرداری تهران تشکیل می‌شود؟

حمایت ویژه از زنان سرپرست خانوار در سطح شهر تهران

همه تلاش‌های این اداره‌کل در راستای ارتقا جایگاه بانوان و حمایت‌های ویژه از این گروه‌ها است به طوری که در کنار این اقدامات، حمایت ویژه از زنان سرپرست خانوار در سطح شهر تهران در سال‌های اخیر ارتقا یافته است و آموزش،‌ مشاوره،‌ اشتغال و حمایت‌های متنوعی برای آنها منظور شد،‌ به همین منظور مدیرکل زنان و خانواده شهرداری تهران درباره مراکز کوثر ویژه اشتغال زنان سرپرست خانوار نیز گفت: مراکز کوثر در ابتدای دوره ششم ۵۵ مرکز بود که امروز به ۱۰۰ عدد رسانده شده و برنامه‌ریزی ما افزایش آنها به ۱۱۵ مرکز است. اکنون همه این مراکز فعال هستند و با همکاری بین‌بخشی که ایجاد شده، زنان سرپرست خانوار فعالیت خود را در این مراکز پیگیری می‌کنند.

وی برگزاری کلاس‌های مهارت زندگی برای زنان سرپرست خانوار، کارگاه‌های آموزشی ارتقا سلامت ویژه زنان سرپرست خانوار، دوره آموزش برق ساختمان و تعمیرات تلفن همراه برای فرزندان زنان سرپرست خانوار، دوره آموزشی «خانه‌داری هتل» و ارایه تسهیلات مالی برای کارآفرینی زنان سرپرست خانوار، از جمله این اقدامات بیان کرد و افزود: آنچه محور فعالیت‌های شهرداری تهران در حوزه زنان است،‌ برنامه‌های مدون برای کاهش آسیب‌های اجتماعی و توانمندسازی زندگی شهری بانوان به ویژه زنان آسیب‌پذیر است.

مرور برنامه‌ها و طرح‌های اداره کل بانوان و خانواده شهرداری تهران نشان می‌دهد که این بخش از شهرداری در طول فعالیت خود،‌ ابتکارات و ایده‌های متنوعی را در دستور کار قرار داده که اجرای کامل آنها و پوشش همگانی آن نیازمند حمایت‌های بیشتر و تداوم برنامه‌هاست که در صورت تبدیل به مرکز شدن می‌توان همه این برنامه‌ها را محقق کرد. البته امیدواریم این لایحه در شورای شهر تهران به زودی به تصویب برسد تا شاهد تحولات گسترده در حوزه زنان و خانواده در تهران باشیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha