سهم زنان و دختران تهرانی از پایتخت

تهران بزرگ - ایرنا - زنان‌ و دختران حداقل نیمی از جمعیت پایتخت را شامل می‌شوند و نقش آفرینی در عرصه‌های مختلف را برعهده دارند اما سوال اینجاست که در شهری به وسعت تهران با مختصات خاص خود، چه میزان امکانات ویژه ای برای بانوان اختصاص یافته است.

به گزارش ایرنا، حضور گسترده بانوان در عرصه‌های مختلف جامعه نشان از پویایی این قشر برای ساختن آینده ایران است و در این میان یکی از شاخص‌های توسعه اجتماعی، مشارکت زنان و نحوه ایفای نقش آنان در ساختارهای اجتماعی است.

بر این اساس مدیریت شهری به عنوان یک نهاد اجتماعی و خدماتی با احداث مراکز ویژه بانوان همچون مراکز شهربانو، شهردخت و پارک مادر در نقاط مختلف پایتخت ضمن ارج نهادن به فعالیت بانوان در جهت بهبود و ارتقای سطح فرهنگی و اجتماعی بانوان تهرانی قدمی برداشته است تا دختران و زنان بتوانند علاوه بر حضور فعال در بخش‌ها و برنامه‌های مختلف در فضاهای ویژه بانوان به دور از آسیب‌های احتمالی به فعالیت اجتماعی، فرهنگی و تفریحی بپردازند.

مدیریت شهری به نوبه خود همواره توجهی خاص و اهتمامی ویژه به جایگاه زنان داشته است بطوریکه در سال‌های اخیر این توجه در توسعه و ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و آموزشی مختص بانوان در سطح شهر نمود بیشتری داشته است.

سهم زنان و دختران تهرانی از پایتخت

شهربانو یا شهردخت

«شهربانو»، «شهردخت» و «بوستان های بانوان» امکاناتی هستند که از سال گذشته، نهضت بهسازی آنها با همکاری شهرداری‌های مناطق ۲۲ گانه آغاز شده که در حال حاضر ۲۶ «شهربانو» و ۶ «شهردخت» فعال در پایتخت میزبان دختران و بانوان است.

برنامه ریزی و اجرای طرح ها و برنامه ها در جهت جلب مشارکت اجتماعی زنان شهر تهران، اختصاص اعتبار برای اجرای برنامه های مشارکت محور و نظارت بر حسن اجرای آن، تعامل با نهادهای مدنی و مجامع فعال اجتماعی در سطح شهر و کشور در جهت افزایش مشارکت زنان، ایجاد بانک اطلاعاتی بانوان شاخص و فعال در حوزه های اجتماعی بانوان شهر تهران، فراهم‌آوردن بستر مناسب از عرضه خدمات اجتماعی، فرهنگی و فراغتی، ایجاد فضایی امن جهت ارتقای فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی، تفریحی و فراغتی زنان و دختران، ایجاد فرصت‌های خوداشتغالی زنان از طریق ایجاد فضاهای نمایشگاهی و برپایی کلاس‌های آموزشی - مهارتی، ارتقا و بهبود کیفیت زندگی دختران و خانواده‌ها در شهر تهران، بهبود خلاقیت و نوآوری و ارتقای مهارت‌های زندگی دختران، توسعه تعاملات سازنده میان دختران متعهد و متخصص و توانمندسازی اجتماعی و اقتصادی آنان، ایجاد زمینه مناسب برای رشد و شکوفایی استعدادهای فردی، مدیریت و برنامه ریزی جهت غنی سازی اوقات فراغت بانوان و دختران شهر تهران، الگوسازی در جهت مدیریت اوقات فراغت زنان، فعال سازی و شاداب سازی مجموعه‌های شهربانو، بوستان‌های بانوان و مجموعه‌های شهردخت با رویکرد اجتماعی و فرهنگی و برگزاری جشنواره‌های فرهنگی، تفریحی و فراغتی، ارتقای سلامت جسمی و روحی زنان و دختران و کودکان و افزایش پیوندهای مستحکم عاطفی میان مادران و کودکان از مهمترین اهداف ایجاد این مجموعه‌ها برای بانوان و دختران می توان اشاره کرد.

مجموعه شهربانو به عنوان مرکزی زنانه عهده دار ارائه خدمات مختلف به بانوان و دختران تهرانی است و سعی دارد بتواند نیازهای ضروری فرهنگی، هنری، اقتصادی، تفریحی، ورزشی بانوان را در یک محیط امن و سالم برآورده کند.

اداره کل امور بانوان شهرداری تهران به عنوان متولی اصلی رسیدگی به مسایل بانوان شهر سعی کرده است تا با ایجاد مراکزی همچون شهربانوها به رفع نیازهای ضروری فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، تفریحی و ورزشی زنان در یک محیط امن و سالم، دست یابد.

مدیرکل امور زنان و خانواده شهرداری با بیان اینکه امروز هفت شهر دخت در شهر تهران برای دختران مشغول به کار است، گفت: «شهردخت» ها زیرساخت‌های ویژه دختران تهرانی هستند که در کمتر از سه سال، توانسته‌ایم هفت شهردخت در شهر تهران ایجاد کنیم.

مریم اردبیلی افزود: خوب است که با استفاده از فعالان حوزه نوجوان مجموعه‌ای از اقدامات و فعالیت‌هایی که تمرکز بر حوزه این گروه سنی دارد را با ایجاد شبکه ای از توانمندی‌ها برای دختران نوجوان در فضاهای زیر ساختی مستقر کنیم و پس از این رویداد با فعالان حوزه‌های نوجوان تعامل پایدارتری رقم بزنیم.

سهم زنان و دختران تهرانی از پایتخت

«تهران‌دخت» فرصتی برای بیان ایده‌های دختران نوجوان تهرانی

به طور کلی شهرداری تهران به دختران پایتخت به عنوان قشر فعال و پویا نگاه ویژه‌ای دارد و از این رو برنامه‌هایی برای آنها در این سه سال اخیر برنامه‌ریزی کرده که از مهمترین آنها می‌توان به طرح «هزار امید» اشاره کرد که

مجموعه ای از رویدادهای کنشگری دختران نوجوان برای حل مسایل شهری است.

اداره کل زنان و خانواده شهر تهران برای رسیدن به بهترین ایده ها برای دختران نوجوان، تصمیم گرفته است رویداد ایده پردازی به نام «تهران دخت» برگزار کند که برای همفکری و هم‌افزایی میان فعالان حوزه نوجوان، طرح‌ها و ایده‌هایی در حل مسایل شهری، توسط فعالان حوزه نوجوان در سطح شهر تهران اجرایی شود که نخستین رویداد آن سال گذشته و دومین رویداد آن شنبه هفته جاری در سالن رودکی برج میلاد برگزار شد.

«تهران‌دخت» علاوه بر اینکه بستری برای ایده‌پردازی و کنشگری فعال و مؤثر دختران نوجوان تهرانی در حل مسایل شهری و همچنین فرصتی برای شبکه‌سازی، آشنایی، تجربه‌نگاری، آموزش و ارائه راه‌حل‌های خلاقانه با هدف کمک به حل کنشگری فعال و مؤثر دختران نوجوان است.

از جمله اهداف اصلی این رویداد، میتوان به «ایجاد فهم مشترک از مساله کنشگری فعال و مؤثر دختران نوجوان تهرانی»، «تمرکز برای ارائه راه‌حل‌های خلاقانه اجتماعی»، «آموزش فعالان اجتماعی»، «تجربه‌نگاری»، «ارائه دستاوردهای فعالان اجتماعی»، «جمع‌سپاری مساله کنشگری فعال و مؤثر دختران نوجوان تهرانی»، «استفاده حداکثری از خرد جمعی»، «ایجاد بانک ایده معتبر برای بهره‌برداری در سطح منطقه‌ای یا ملی» و «شبکه‌سازی و هم‌افزایی میان فعالان اجتماعی» اشاره کرد.

به گفته‌ اردبیلی، اداره کل زنان و خانواده شهرداری تهران در سال گذشته نزدیک به ۲۰ رویداد کنشگری دختران نوجوان با موضوعات مختلف در سطح شهر برگزار کرد که مورد استقبال دختران قرار گرفت و همچنین در سال گذشته برای طرح «هزار امید» بیش از پنج هزار مخاطب استقبال و مشارکت کردند.

مدیرکل اداره زنان و خانواده شهرداری تهران با بیان اینکه در دو سال گذشته تلاش‌ کردیم تا با استفاده از تخصص افراد صاحبنظر و مراجعان، ایده‌های برتر را در یک مقیاس بزرگتر برای دختران پایتخت اجرایی کنیم، افزود: در سال‌ گذشته نیز این کار سازمان یافته تر و با انتشار فراخوانی رویداد برگزار شد که از دل این رویداد تعدادی طرح برگزیده شدند؛ در نهایت آن طرح‌ها حمایت شدند تا افراد بتوانند با وسعت بیشتری فعالیت‌شان را انجام دهند.

سهم زنان و دختران تهرانی از پایتخت

اما در کنار تمام فعالیت هایی که اداره کل زنان و خانواده شهرداری تهران برای زنان و دختران تهرانی در نظر گرفته است، نباید اهتمام ویژه به زنان سرپرست خانواده را نیز نادیده گرفت.

موضوع زنان سرپرست خانوار یک بحث جدی است که از سالیان گذشته در دستور کار شهرداری قرار گرفته و فراز و فرودهای بسیاری داشته است؛ شهرداری تهران از سال ۱۳۸۹ تا کنون حدود ۳۴ هزار نفر از زنان و حدود ۳۲ هزار نفر از فرزندان آنها را تحت پوشش قرار داده و در سامانه توانمندسازی زنان سرپرست خانوار شهرداری تهران ثبت کرده و در حال حاضر نیز حدود ۱۶ هزار نفر از افراد گروه هدف را تحت پوشش دارد.

در حال حاضر شناسایی و نیازسنجی جامعه هدف مشتمل بر زنان کم‌برخوردار، زنان سرپرست خانوار و فرزندان آنها، گسترش زمینه‌های تامین معیشت پایدار به‌ویژه ایجاد اشتغال برای زنان سرپرست خانوار، بهبود مهارت‌ها و قابلیت‌های زنان و دانش‌افزایی و ارتقای آگاهی خانواده‌ها، گسترش زمینه‌های تامین معیشت پایدار به‌ویژه ایجاد اشتغال برای زنان سرپرست خانوار و زنان آسیب‌دیده ویژه، اشاعه و ترویج فرهنگ خانواده‌محوری در برنامه‌ها و طرح‌های مربوط به توانمندسازی زنان و خانواده، تحکیم بنیان خانواده زنان سرپرست خانوار و خانواده‌های آسیب دیده و کم‌برخوردار، افزایش مشارکت اجتماعی و اقتصادی زنان به ویژه زنان کم برخوردار و سرپرست خانوار از مهمترین اهداف شهرداری تهران برای حمایت از زنان سرپرست خانواده یا کم برخوردار پایتخت است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha