۱۷ مرداد ۱۴۰۳، ۱۴:۳۳
کد خبر: 85561303
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

جولان فیک‌نیوز و خبرنگارنماها در فضای رسانه ای استان بوشهر

۱۷ مرداد ۱۴۰۳، ۱۴:۳۳
کد خبر: 85561303
مهرداد جشنی پور
جولان فیک‌نیوز و خبرنگارنماها در فضای رسانه ای استان بوشهر

بوشهر- ایرنا- استان بوشهر از پیشگامان عرصه مطبوعات و خبرنگاری در کشور بوده که در پیش از دوران انقلاب مشروطه و در حدود ۱۲۰ سال پیش در این وادی گام گذاشته است اما این روزها و به مدد افزایش نیاز جامعه به اطلاع رسانی شاهد رشد کانال های خبری در شبکه های اجتماعی و سایت های خبری بدون مجوز است که فضا را برای آگاهی بیشتر مردم، غبارآلود کرده است.

به گزارش ایرنا؛ تقویم که ورق می خورد و به ۱۷ مرداد می رسد ناخودآگاه صدای پای شهدای مظلوم سرکنسول‌گری ایران در مزار شریف به گوش می رسد؛ آنجا که محمود صارمی خبرنگار سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی در افغانستان به همراه هشت نفر از کارکنان سرکنسول‌گری غریبانه توسط طالبان به شهادت می رسند.

این واقعه دردناک سبب شد شورای عالی انقلاب فرهنگی به دلیل حساسیت حرفه خبرنگاری و ارج نهادن به جایگاه خبر و خبرنگار، سالروز شهادت این شهید عرصه اطلاع رسانی را که در راه وظیفه خطیر خبرنگاری به شهادت رسید در تقویم ملی به عنوان روز خبرنگار درج شود.

ثبت روز خبرنگار در تقویم ملی کشور سبب شد که از چند روز مانده به این روز تا حتی چند روز پس از آن دستگاه های دولتی و بخش های خصوصی با برپایی مراسم هایی از خبرنگاران حوزه کاری خود تقدیر و به گونه ای پاسداشت فعالیت های آنها در طول یک سال باشند.

امسال و در حالی که ۱۷ مرداد در تلاقی کارکرد دولت جدید اما با همان ترکیب کامل دولتمردان در پهنه های ملی و استانی همراه است عملا فقط پتروشیمی پردیس و بیمه دی در روز سه شنبه ۱۶ مرداد، سازمان آب منطقه ای و پایگاه دوم نیروی دریایی سپاه برای روز ۱۷ مرداد و استانداری بوشهر به همراه فرهنگ و ارشاد اسلامی، خانه مطبوعات و شرکت عملیات صنعتی پازرگاد در روز ۱۸ مرداد در قالب یک مراسم بنای تجلیل از خبرنگاران دارند.

نکته اساسی این که اصولا خبرنگاران اصیل و دارای مجوز فعالیت حرفه ای از وزارت ارشاد نه فیک نیوزها نیازی به هیچ گونه مراسم تجلیل و تقدیری ندارند. این دسته خود را موظف به پذیرش مسئولیتی کرده اند که با همه سختی ها، به دنبال ارتقا سطح سواد رسانه ای روز و شب، تعطیل و غیر تعطیل، سرما و گرما نمی شناسند و با یک انرژی عجیبی گام بر می دارند و روزی که احساس کنند اثرگذار در برآورده شدن مطالبات به حق مردم از یک طرف و رساندن پیام خدمات صادقانه دولت به افکار عمومی هستند برایشان فراموش ناشدنی است.

رویش قارچ‌گونه خبرنگاران‌نماها در فضای رسانه ای استان بوشهر

برای یک خبرنگار واقعی هر روز روز خبرنگار است که به دنبال ارتقا فرهنگ عمومی با تولید محتواهای فاخر تلاش می کند، بر هیچکس منت نمی گذارد و از کسی هم انتظاری جز احترام متقابل ندارد. اگر جز این باشد بر خبرنگار بودن او اسباب شک و بی اعتمادی وجود دارد.

پس این که مراسم تجلیل گرفته شود یا نشود بر اساس اصول و قاعده نباید برای یک خبرنگار مهم باشد اما اگر مجموعه ای نیز در این وادی گام گذاشت و زمینه تقدیر از فعالیت های یک ساله خبرنگاران ایجاد کرد به دیده منت می پذیرد و قدردان این نگاه زیبا است.

رویش قارچ‌گونه خبرنگاران‌نماها

نکته اساسی، تعجب اصحاب اصیل رسانه و خبرنگاران دارای مجوز از وزارت ارشاد در فضای استان و به خصوص در رویدادهایی مانند تجلیل از خبرنگاران است. به ناگاه شما شاهد موجی از آدم‌هایی هستید که بدون داشتن مجوز فعالیت و حتی داشتن حداقل های سواد خبرنگاری گاهی به شکل خانوادگی در این محفل ها حضور بهم می رسانند به گونه ای که جای نشستن برای صاحبان اصلی این حرفه وجود ندارد.

سردبیر روزنامه پیام عسلویه به ایرنا می گوید: گاهی مواقع به عنوان فردی که بیش از ۲ دهه عمرم را در عرصه خبرنگاری و مطبوعات صرف فعالیت کرده ام از حضور در نشست های خبری و به خصوص تجلیل از خبرنگاران خجالت می کشم.

«علی هوشمند» افزود: حساب آن افراد محترمی که در مسیر قانونی فعالیت خبرنگاری قرار گرفته و به تمامی معنای کلمه به عنوان چشمان بینای جامعه برای افزایش آگاهی های مردم زحمت می کشند از این قاعده جدا است اما نکته اساسی این است که چرا باید فضا برای فعالیت عده ای در این عرصه آن قدر راحت باشد که بدون هیچ پیشینه و طی کردن یک سری مراحل و دریافت مجوز به خودشان اجازه دهند که در این مراسم ها حضور یابند.

عضو خانه مطبوعات محلی استان بوشهر با انتقاد از فضای کارکرد برای آن دسته از خبرنگارنماها ادامه می دهد: کار به جایی رسیده که هر شخص می تواند صبح از خواب بیدار شود یک کانال در یکی از شبکه های اجتماعی ایجاد کند و به عنوان خبرنگار با آبرو و حیثیت هر فرد حقیقی و حقوقی بازی کند و نام خود نیز خبرنگار نهد.

رویش قارچ‌گونه خبرنگاران‌نماها در فضای رسانه ای استان بوشهر

هوشمند ادامه داد: منکر ضابطه مند بودن فعالیت افراد در پوشش خبرنگار نمی شوم و هم قانون و هم متولی این حوزه که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است تعاریف وسیعی برای ورود به عرصه خبرنگاری دارند اما متاسفانه نظارتی وجود ندارد تا سره از ناسره تمییز داده شود.

نظارتی بر کارکرد فیک نیوزها و خبرنگارنماهای فصلی نیست

«عبدالحسین قاسمی» که در حال ورود به دهه سوم فعالیت خبرنگاری است به ایرنا می گوید: مادامی که مدیران دستگاه های اجرایی خبرنگارنماها و افرادی که با یک کانال در شبکه های اجتماعی خود را به عنوان خبرنگار معرفی کرده و یا بدون مجوز اقدام به فعالیت رسانه ای می کنند را به رسمیت بشناسند، حضور این افراد به خصوص در فضاهای تجلیل به شکلی قارچ گونه هویدا است.

بیشتر بخوانید

فیلم / آئین گرامیداشت روز خبرنگار در خانه مطبوعات بوشهر

روز خبرنگار و تکرار دردهای کهنه‌

فیلم | استاندار بوشهر در ایرنا و یک پیام برای خبرنگاران

خبرنگار هفته نامه و سایت خبری خلیج فارس معتقد است: استان بوشهر با بحران خبرنگار حرفه ای و تخصصی مواجه است و در حالی که در حوزه شیلات، صنعت، کشاورزی، دریا و نفت و گاز و پتروشیمی به عنوان هاب ایران و حتی در پاره ای دارای جایگاه ویژه در خاورمیانه است اما در هیچ کدام از این رده ها، خبرنگار تخصصی ندارد.

وی ادامه می دهد: وقتی درب اتاق مدیران دولتی در اعصار و دولت های مختلف بر روی خبرنگارنماهای فصلی باز است، شما انتظار نداشته باشد که جایی برای خبرنگاران اصیل و دارای مجوز وجود داشته باشد.

اخاذی‌های مدرن؛ راهکار رسانه های بدون مجوز برای خالی کردن جیب مسئولان

مدیرمسئول هفته نامه اتحاد جنوب و سایت خبری اتحاد خبر به ایرنا می‌گوید: حرفه خبرنگاری از مشاغل زنده و پویا است که فعالان این عرصه برای اطلاع رسانی سالم با شناخت ظرفیت ها و نارسایی ها وارد عرصه آگاهی می شوند.

«اکبر صابری» اضافه می کند: صداقت در رفتار و گفتار، روایتگری اولی در مخابره اخبار و رویدادها و صحت مطالب ارایه کننده به جامعه از جمله مصادیقی است که سبب اعتماد به راوی خبر در پوشش خبرنگار می شود.

وی بیان می کند: با شکل گیری شبکه های اجتماعی که بر بستر اینترنت نهفته شده شاهد حضور نسلی نوظهور هستیم که در اغلب موارد بدون داشتن کمترین تخصص و طی کردن دوره های آموزشی خبرنگاری، علم دار حوزه اطلاعی رسانی شده و گاهی با راه اندازی سایت های خبری بدون مجوز فضایی گنگ و غبار آلودی را ایجاد می کنند.

مدیرمسئول هفته نامه اتحاد جنوب و سایت خبری اتحاد خبر می گوید: اشکال عمده این است که این افراد با تسلط بر بخشی از مدیران دستگاه های دولتی و بخش خصوصی، که بیشتر مواقع با ارعاب و تهدید همراه است زمینه ساز انحراف مسیر صحیح اطلاع رسانی شده و صرفا به اخاذی های مدرن در این لباس مقدس خبرنگاری می پردازند.

رویش قارچ‌گونه خبرنگاران‌نماها در فضای رسانه ای استان بوشهر

وی ادامه داد: شگرد آنها تشکیل گروه هایی در شبکه های اجتماعی، عضو کردن برخی مدیران دستگاه های دولتی و بمباران مطالبات شخصی است تا آن مدیر را مجبور به واکنش کرده و در صورت بی توجهی به امیال آنها زمینه ساز اقدامات تخریبی شوند.

صابری این را هم می گوید: بدنه اصلی حوزه رسانه استان بوشهر از آدم هایی شکل گرفته که پایبند به اصول، اخلاق و رفتارهای حرفه ای است و به عنوان یک قشر زحمتکش و بدون ادعا برای افزایش دانایی جامعه تلاش می کنند اما وجود تعداد محدودی خبرنگارنما سبب ایجاد چالش هایی برای کارکرد راستین این قشر شده است.

عملکرد خبرنماها غیرقابل دفاع است

صاحب امتیاز و سردبیر هفته‌نامه دریای جنوب با تبریک ۱۷ مرداد روز خبرنگار سالروز شهادت محمود صارمی گفت: خبرنگاری یکی از مشاغل بسیار مهمی است که قبل از اینکه یک شغل باشد باید به عنوان رسالتی سنگین در عرصه های فرهنگی و اجتماعی از آن یاد شود.

«نصرالله شفیعی» در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: بدلیل اینکه خبرنگار با افکار عمومی ارتباط دارد آثار قلمی، نوع نگاه و افکارش نیز دراخلاق و فرهنگ جامع تاثیر گذار بوده به همین دلیل از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی یادآور شد: با گسترش فضای رسانه ای خبرنگاران در همه اوقات با جامعه ارتباط دارند و برهمین اساس نوع فعالیت و نگرش آنها اثرگذاری زیادی برجامعه دارد.

شفیعی ادامه داد: بدلیل جایگاه فعالان رسانه در افکار عمومی، تعهد و احساس مسوولیتی که نسبت به رسالتی که بردوش دارند بسیار مهم است.

رویش قارچ‌گونه خبرنگاران‌نماها در فضای رسانه ای استان بوشهر

وی با بیان ضرورت آسیب شناسی عمکلرد خبرنگاران بدلیل جایگاه سترگ این قشر افزود: ضمن احترام به همه خبرنگاران واقعی که در این حرفه سخت و طاقت فرسا رسالت آگاهی بخشی به جامعه را بردوش دارند اما برخی افراد خبرنگار نما نیز عملکردی غیر حرفه ای دارند که کارکردشان قابل دفاع نیست.

فعال رسانه ای استان بوشهر تصریح کرد: چنین افرادی بدلیل عدم آشنایی با رسالت خبرنگاری احساس مسوولیت به این رسالت نمی کنند .

شفیعی با بیان اینکه برخی خبرنگار نما برای حفظ منافع خود اخبار غیر واقعی منتشر می کنند یادآور شد: حب و بغض به شدت به رسالت خبرنگاری آسیب می زند برهمین اساس باید کسانی وارد این عرصه شوند که علم خبرنگاری داشته باشند.

وی گفت: هر کسی بدون علم خبرنگاری و اخلاق رسانه ای وارد عرصه فعالیت خبر و اطلاع رسانی شود به کار گرانسنگ خبرنگاری لطمه خواهد زد.

صاحب امتیاز و سردبیر هفته نامه دریای جنوب ادامه داد: خبرنگاری که با احساس مسوولیت در مواقع سخت حتی در میدان جنگ حضور پیدا می کند و جان خود را نیز از دست می دهد بیانگر وجود پرشمار خبرنگارانی صادق و سخت کوش است که نمونه عینی آنها امروز برای ثبت جنابات رژیم صهیونیستی در غزه به شهادت می رسند.

شفیعی گفت: باید ساز و کاری در نظر گرفته شود که جایگاه سترگ فعالیت خبرنگاری با رفتار غیر حرفه ای برخی افراد اندک خبرنگار نما دچار خدشه نشود چرا که مجموعه خبرنگاران تلاشگر عملکرد چنین افراد اندکی را نیز بر نمی تابند.

خبرنگارنماهای یقه سفید و اخاذی میلیونی

یکی از اهالی رسانه استان بوشهر که خواست نامش فاش نشود به ایرنا می گوید: برخی از افراد در جنوب استان بوشهر و با رسوخ به فضای مدیریتی شرکت های بزرگ صنعتی خود را خبرنگار معرفی می کنند در حالی که در بهترین شرایط شاید صاحب یک کانال خبری باشند.

وی اضافه می کند: این یقه سفیدان کلاهبردار با بزرگ نمایی و چسپاندن خود به مقامات ارشد دولتی استان بوشهر در قالب مشاور، خود را صاحب جایگاه وسیع دانسته و با ترساندن مدیران عامل این شرکت ها اخاذی محترمانه میلیونی به نام خبرنگار انجام می دهند.

رویش قارچ‌گونه خبرنگاران‌نماها در فضای رسانه ای استان بوشهر

این خبرنگار ادامه می دهد: کار به جایی رسیده که مدیران عامل برخی از شرکت های بزرگ صنعتی جنوب استان بوشهر که تابع این افراد شده و از ترس بازگشایی برخی ضعف های احتمالی زیرمجموعه، این افراد را به رسمیت می شناسند.

ورود به عرصه خبرنگاری دروازه ای بدون دروازه بان

مدیر مسئول پایگاه خبری جنوب ۲۴ در گفت وگو با ایرنا معتقد است: این روزها و همزمان با فرا رسیدن ۱۷ مرداد و هفته گرامیداشت روز خبرنگار، رشد قارچ گونه خبرنگارنماها تبدیل به یک معظل جدی در عرصه رسانه و اطلاع رسانی شده است.

«فرهاد پروین» می گوید: شرایط به گونه ای رقم خورده که در یک شبانه روز، این افراد کانال ها و گروه های متعددی به اسم حوزه خبر و رسانه بدون هیچ ساز کار و مجوزی تشکیل می دهند و همین را دست مایه ای برای پیش بردن منافع شخصی خود و بعضا باج خواهی از مدیران قرار خواهند داد.

وی اضافه می کند: این در حالی است که رشد قارچ گونه این دسته از افراد در هفته ای به اسم خبرنگار ظهور و بروز بیشتری پیدا می کند و بعضا در جلسات و همایش های رسانه ای مشاهد خواهند شد.

رویش قارچ‌گونه خبرنگاران‌نماها در فضای رسانه ای استان بوشهر

مدیر مسئول پایگاه خبری جنوب ۲۴ عنوان می کند: افراد که فقط نام خبرنگار را یدک می کشند، با کم ترین اصول و فنون حرفه خبرنگاری بیگانه و سواد رسانه و مهم تر از آن مجوز فعالیت که شرط ورود به این عرصه است را دارا نیستند و همین امر باعث تضعیف جایگاه خبرنگاران واقعی و فضای رسانه ای استان خواهد شد.

پروین تآکید می کند: نکته قابل تامل در این خصوص این است که بسیاری از اهالی رسانه گزارش هایی دارند که این مدیران خبرنگار نما کانال های خبری، بدون هیچ گونه مجوز قانونی و تجربه کار حرفه ای با بی اخلاقی و بدون در نظر گرفتن رسالت اصلی اطلاع رسانی از مدیران دستگاه ها به خصوص شرکت های نفتی و پتروشیمی باج خواهی می کنند تا علیه آنها مطلبی نزنند و یا اخبار مثبت آنها را منتشر کنند.

وی ادامه می دهد: همه این اتفاقات حال حاضر، ورود به عرصه خبرنگاری را به مثابه دورازه ای بدون دروازبان نشان می دهد که هر کس با هر سلیقه ای می تواند به راحتی بدان ورود نماید و در جهت منافع و امیال خود قدم بردارد.

بیشتر بخوانید

گرامیداشت روز خبرنگار از سوی بسیج رسانه استان بوشهر

فیلم/ آیین گرامیداشت روز خبرنگار در بوشهر

مدیر مسئول پایگاه خبری جنوب ۲۴ یادآور شد: هرچند علاقه و استقبال جوانان استان بوشهر نسبت به حوزه رسانه به فال نیک می گیریم اما واقعیت امر، لازمه ورود و تعالی در این حوزه که از مشاغل سخت نیز به حساب می آید گذراندن دوره های حرفه ای، کسب مجوز لازم از دستگاه های ذیربط و آشنایی با اصول و فنون این حرفه است.

وی گفت: کلام آخر اینکه از تمام مسئولین ذیربط در راس وزارت فرهنگ و ارشاد انتظار می رود ورود افراد به این عرصه را مورد بررسی جدی قرار دهند و ضمن تشکیل بانک اطلاعاتی از خبرنگاران استان بر این صنف نظارت بیشتری داشته باشند و تا دیر نشده با تدابیری جلوی فعالیت خبرنگار نماهای فصلی و به ظاهر مطالبه گر اما باج گیر را بگیرند.

شبه رسانه های بدون مجوز و سو استفاده از جایگاه وزین عرصه خبرنگاری

مدیر پایگاه خبری چغادک نیوز در گفت و گو با ایرنا می گوید: یکی از مهمترین آسیب هایی که در طول یک دهه گذشته تاکنون در حوزه رسانه های استان بوشهر پدیدار گشته است، پیدایش قارچ گونه کانال ها، گروه ها و پیج های خبری در شبکه های اجتماعی است.

وی اضافه می کند: اغلب این رسانه های نوین به مناسبت های مختلف و با اهداف خاص مثل ایام انتخابات جهت تبلیغ و تخریب بوجود آمده و پس از مدتی تعطیل شده و یا با نامی جدید و رویکردی متفاوت تغییر می یابد.

«حسین سرمشقی» عنوان می کند: این شبکه های اجتماعی بر روی کار حرفه ای رسانه های استان که از منابع مهم و معتبر اطلاع رسانی بشمار می روند سایه افکنده و باعث می شود نقش آنها در تنویر افکار عمومی کمتر به چشم آید و موجبات سردرگمی مخاطبان در رسیدن به اخبار صحیح را فراهم آورد.

رویش قارچ‌گونه خبرنگاران‌نماها در فضای رسانه ای استان بوشهر

وی ادامه می دهد: با نگاهی گذرا متوجه می شویم این بلندگوهای فضای مجازی که بیشتر بر بستر شبکه های اجتماعی خارجی نیز بنیان گذاری شده فاقد مجوز رسمی از معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند و ضمن اینکه در نحوه نگارش و انتشار اخبار نیز اصول حرفه ای را رعایت نمی کنند و بعضی در صحت و صقم اخبار نیز دارای مشکلات فراوانی می باشند، کار خود را به حدی پیش برده اند که رسانه های معتبر و با سابقه استان را مورد تخریب قرار می دهند تا با این کار خود را بالاتر و معتبرتر جلوه دهند.

مدیر پایگاه خبری چغادک نیوز بیان می کند: از سوی دیگر عدم ساماندهی لازم و نبود کنترل، نظارت و برخورد لازم بر روی آنها نیز باعث شده این شبه رسانه ها با جسارت بیشتری به کار خود ادامه داده و دامنه فعالیت خود را به طرق دلخواه و خارج از ضوابط و قوانین، گسترش دهند و در نهایت خود را به عنوان یک رسانه معتبر معرفی کنند.

سرمشقی می گوید: گردانندگان این کانال ها مطالباتی را از مسئولین در پوشش یک خبرنگار پیگیر می شوند که اگر از این جایگاه مقدس نیز سواستفاده ای نمایند به پای سایر خبرنگاران دارای مجوز استان نیز نوشته شده و موجبات بدبینی، نا امیدی و انزجار را از مجموعه رسانه ای استان بوجود می آورد که نشان از ضعف بزرگ متولیان امر در حوزه نظارت بر کارکرد رسانه بشمار می رود.

خبرنگاران صدای بی صدایان هستند

خبرنگار نصیر بوشهر در گفت و گو با ایرنا اظهار می کند: فعالیت خبرنگاری آگاهی بخشیدن به مردم در عرصه های مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و به نوعی زبان گویای جامعه و مطالبه گر حقوق مردم است.

«سهیلا شعبانی» اضافه می کند: یکی از چالش های این رشته دریافت وعده و وعیدهای فراوان از مسئولین در دولت های مختلف است دکه کمتر عملی شده و روح خبرنگاران را آزرده می کند.

رویش قارچ‌گونه خبرنگاران‌نماها در فضای رسانه ای استان بوشهر

وی ادامه می دهد: عمده ترین مطالبات عملی نشده خبرنگاران ایرانی، حفظ آزادی بیان در رسانه، دسترسی آزاد به اطلاعات، حمایت و پشتیبانی، همکاری و همراهی مورد نیاز برای تهیه گزارش‌ حرفه ای است.

این خبرنگار بوشهری عنوان می کند: با توجه به اینکه خبرنگاران پل ارتباطی بین مردم و مسئولین و صدای بی صدایان هستند، انتظار می رود موضوعاتی مانند تورم و بیکاری، بهبود شرایط زندگی و گرفتتری های مردم مورد توجه قرار گیرد.

دستیابی به شغل و حرفه خبرنگاری بی حساب و کتاب نیست

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر به ایرنا می گوید: خبرنگاری یک حرفه و تخصص است، تخصصی که برای دستیابی به آن مقدماتی لازم است. این طور نیست که ما با هر درجه از شناخت و اطلاعات، بدون کمترین توجهی به مطالب آموزشی و مواردی که برای خبرنگار بودن لازم است، فردی را خبرنگار بنامیم.

وی اضافه می کند: در کنار این تخصص حرفه ای، قطعا خبرنگار باید دارای مراتبی از اخلاق و امانت داری، شجاعت، صداقت، آگاهی به مسائل اجتماع و توانمندی در تشخیص اولویت ها باشد.

«عبدالرحیم افروغ» ادامه می دهد: نظام خبرنگار را نمی شود بدون حساب و کتاب هر جایی تعمیم داد، بلکه باید حریم خبر و خبرنگاری را حفظ کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر می گوید: در دنیای امروز که ابزارهای مختلف خبری مهیاست و می شود با کمترین توانمندی تولید خبر کرد، مراقبت از حریم خبرنگاری واجب تر و سخت تر و البته دقت بیشتری لازم دارد.

وی تاکید می کند: برای هر حرفه، شغل و مسئله ای ساختاری داریم و مشخص است که حوزه خبرنگار هم ساختار مدون و مشخصی دارد. حوزه خبرنگار هم نهاد متولی دارد و وقتی نهاد متولی برای خودش استانداردهایی و زیربنایی را برای تایید خبرنگار و این شغل تعیین می کند به منزله این است که دستیابی به این شغل و حرفه بی حساب و کتاب نیست و مقدماتی دارد.

رویش قارچ‌گونه خبرنگاران‌نماها در فضای رسانه ای استان بوشهر

افروغ عنوان می کند: یک خبرنگار باید ابتدا آموزش های مقدماتی برای کسب تجربه و کارگاه ها و ساختارهایی که لازم است را بگذراند امروزه سامانه های طراحی شده ای وجود دارد که در دل آنها فرایند سازماندهی خبرنگار را به معنای واقعی کلمه می بینیم یعنی مقدمات در دولت جمهوری اسلامی برای پرداختن به این موضوع مهیاست.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر اظهار می کند: سامانه جامع رسانه های کشور بستری است که هویت مشخص را برای خبرنگاران اعلام می کند و اینکه دیگر ساختارها و سازمان هایی که برای این کار گماشته شده اند هم این نقش را دارند و کاملا هویداست که کسی که دارای این مرتبه از آگاهی و شناخت در حوزه خبری باشد، مدارک آموزشی، کارت های لازم و مسائل حوزه را به صورت مشخص خواهد داشت.

وی می گوید: اول به خود جامعه خبری توصیه می کنم که حریم بین خبرنگار با کسانی که خواسته یا ناخواسته مانع و عامل عدم رعایت حریم خبرنگاری می شوند را بازیابی کنند.

افروغ ادامه می دهد: توصیه دیگر خدمت مدیران که شاید برای انعکاس اخبار حرف ها و کارکردهای خود، هر فرصتی را به منزله کار خبری لحاظ نکنند که کار خبری مشخص و اثر گذار است.

البته تاکید می کند: باید حواسمان به این باشد که بسترهای جدید، طراحی های جدید می خواهد که امروز امکان اثرگذاری یک فرد که لزوما به صورت حرفه ای وارد عرصه خبرنگاری نشده اما می تواند تاثیر اجتماعی خیلی بالایی داشته باشد هم باید به صورت نظام مند و ساختارمند باشد که لازمه آن طراحی جدی است که به زودی محقق شود.

نتیجه

جامعه رسانه ای استان بوشهر در عین داشتن اعضایی قدرتمند برای تببین فعالیت ها دولت ها، نقد مدیران کم کار و پیگیری مطالبات به حق مردم در عرصه های مختلف از ورود عده ای فاقد هرگونه دانش خبرنگاری و بدون مجوز به این عرصه سخت آزرده خاطر هستند. آنها از مسئولان می خواهند که با همین قوانین موجود که در بخش هایی بازدارنده است از حقوق واقعی فعالان راستین این حرفه حمایت کنند و اجازه ندهند هر فرد با راه اندازی یک کانال خبری و یا یک سایت بدون مجوز، به نام خبرنگار به جامعه زیان وارد کند.

رویش قارچ‌گونه خبرنگاران‌نماها در فضای رسانه ای استان بوشهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha