۲۳ مرداد ۱۴۰۳، ۷:۳۷
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 85565112
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بار سنگین اشتغال بر دوش صنایع کوچک در کردستان

۲۳ مرداد ۱۴۰۳، ۷:۳۷
کد خبر: 85565112
بار سنگین اشتغال بر دوش صنایع کوچک در کردستان

سنندج- ایرنا- صنایع کوچک که از آنها به ضربان قلب اقتصادهای توسعه یافته نام برده می شود، بار سنگین اشتغال و تولید را در استانی هم چون کردستان بر دوش گرفته است و برای حفظ و تثبیت نیاز به حمایت ویژه دارند که در این بین شرکت شهرک‌های صنعتی به شیوه‌های متعدد از آنها پشتیبانی می کند.

به گزارش ایرنا، همواره از سوی صاحبنظران و کارشناسان مطرح شده که صنایع کوچک یکی از مهمترین بخش‌های اقتصادی هر کشور به شمار می رود و نقش اساسی در توسعه آن دارد.

میزان توجه و حمایت از صنایع کوچک هم در کشورهای مختلف با توجه به سیاست های دولت ها متفاوت است؛ کشورهای اسکاندیناوی، ژاپن، آلمان و تایوان از جمله ممالکی هستند که با حمایت از صنایع کوچک در حوزه تولید و اقتصاد رشد چشمگیری پیدا کردند.

در ایران هم از سال ۱۳۹۳ به مناسبت پنجاهمین سالروز تاسیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، ۲۱ مرداد با تصویب شورای فرهنگ عمومی در تقویم رسمی کشور به عنوان روز حمایت از صنایع کوچک نامگذاری شد.

اختلاف نظرهایی که در تعریف صنایع کوچک و متوسط بین نهادهای اقتصادی و برنامه‌ریز کشور هم چون بانک مرکزی، مرکز آمار و وزارت صنعت، معدن و تجارت وجود دارد که به گفته کارشناسان این مهم باعث بهم ریختگی‌هایی در حمایت از این واحدها و نبود برنامه ای منسجم حمایتی شده است.

براساس تعریف وزارت صمت از صنایع بزرگ، متوسط و کوچک،اکثریت واحدهای صنعتی دارای پروانه بهره‌برداری در کردستان را واحدهای کوچک و متوسط با اشتغالزایی کمتر از ۱۰ نفر، ۱۰ تا ۴۹ نفر و ۵۰ تا ۹۹ نفر تشکیل داده است.

هرچند نامشان کوچک است ولی نقش و سهم بزرگی در اقتصاد و اشتغال کشور و به تبع آن در کردستانِ کمتر توسعه از لحاظ صنعتی، دارد.

در ۱۹ شهرک، ناحیه صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی موجود در این استان یک هزار و ۶۴۲ قرارداد با متقاضیان منعقد شده و از این تعداد ۹۴۳ واحد به بهره برداری رسیده است.

اشتغال ۱۲ هزار نفر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کردستان

بار سنگین اشتغال بر دوش صنایع کوچک در کردستان

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی کردستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه ۹۵ درصد صنایع کوچک در شهرک‌ها و نواحی صنعتی مستقراند، اظهار کرد: ۴۵ درصد اشتغال و ۱۷ درصد ارزش افزوده بخش صنعت مربوط به صنایع کوچک و متوسط است.

حمیدرضا امانی با بیان اینکه ۷۰ درصد واحدهای تولیدی کردستان هم در شهرک ها، نواحی صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی مستقر هستند، افزود: در این استان مصوبه ۳۰ شهرک، ناحیه و منطقه ویژه اقتصادی وجود دارد که از این تعداد ۱۹ شهرک، ناحیه و منطقه ویژه به بهره برداری رسیده است.

وی اشتغال ایجاد شده در شهرک ها و نواحی صنعتی استان را ۱۲ هزار نفر خواند و بیان کرد: سرانه زمین صنعتی در کردستان نصف میانگین کشوری است و کمبود زمین همواره یکی از دغدغه‌های بخش صنعت استان به شمار می رود.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی کردستان تقویت بخش های نرم افزاری و حمایت توسعه ای از واحدهای کوچک و متوسط را از مهمترین دستورکارهای این شرکت خواند و گفت: هر واحد تولیدی بعد از بهره‌برداری نیاز به حمایت دارد بنابراین پایش وضعیت این واحدها را همواره در دستور کار داریم.

امانی بیان کرد: هزار و ۶۴۲ قرارداد در شهرک ها و نواحی صنعتی استان منعقد شده و ۹۴۳ واحد تولیدی هم به بهره برداری رسیده است که از این تعداد ۸۲۰ واحد فعال و مابقی غیرفعال اند.

احیای ۲۰ تا ۲۵ واحد راکد در سال

بار سنگین اشتغال بر دوش صنایع کوچک در کردستان

کلینیک کسب و کار مستقر در شهرک صنعتی سنندج یک به منظور عارضه یابی و مشاوره به واحدهای تولیدی موجود در شهرک ها و نواحی صنعتی استان از دهه ۹۰ راه اندازی شده است.

عارضه یابی و شناسایی عوامل تعطیلی واحدهای تولیدی و احیای آنها یکی از برنامه های سالانه شرکت شهرک های صنعتی استان است که به گفته مدیرعامل این شرکت هر سال به طور میانگین ۲۰ تا ۲۵ واحد راکد به چرخه تولید بازگردانده می شود.

مهمترین مشکلات پیش روی واحدهای صنعتی به ویژه واحدهای کوچک و متوسط کمبود نقدینگی، تسهیلات بانکی، مباحث حقوقی و فناوری است؛ به گفته کارشناسان اگر این واحدها مجهز به فناوری های روز شوند، کمیت و کیفیت تولید آنها ارتقا پیدا خواهد کرد.

به منظور معرفی ظرفیت های استان در بخش های مختلف صنعت، مرز، معدن و کشاورزی هفته گذشته بیست و دومین نشست فن بازاران کشور در سنندج برگزار شد و این یکی از برنامه های شاخص شرکت شهرک های صنعتی استان در سال جاری محسوب می شود.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی کردستان ادامه داد: این نشست فراهم کردن فرصتی برای تبادل تجربیات و ایجاد ارتباطات موثر بین فن‌بازارها، امکان شناسایی نیازهای فناورانه صنایع مختلف و بنگاه‌های اقتصادی، مشخص و راهکارهایی برای رفع این نیازها بود.

امانی با بیان اینکه با تلفیق فناوری به بخش تولید می توان ارزش افزوده و اشتغال بیشتری ایجاد کرد، افزود: سال گذشته ۱۴ واحد تولیدی مستقر در شهرک ها و نواحی صنعتی استان که ظرفیت دانش بنیان شدن را داشتند، شناسایی کردیم و آنها را برای دستیابی به این مهم مورد حمایت قرار دادیم.

وی از دیگر اقدامات حمایتی این شرکت را برگزاری استارتاپ ها، اعزام تولیدکنندگان به نمایشگاه های داخلی و خارجی و ایجاد خوشه های صنعتی خواند و گفت: در سال جاری نمایشگاه معرفی توانمندی های صنایع کوچک و متوسط استان و چند استارتاپ برگزار می شود.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی کردستان با اشاره به اینکه تاکنون در استان سه خوشه صنعتی به طور موفق به اجرا درآمده است، اظهار کرد: یکی از این خوشه ها، خوشه فرش است که از نتایج درخشان آن می توان به ثبت جهانی برند فرش های سنندج و بیجار و چاپ کتاب طرح های قدیمی و اصیل فرش دستباف سنندج اشاره کرد.

تشکیل ۲۵۰ پرونده بازپس‌گیری زمین های صنعتی در استان

امانی یکی از اهداف و برنامه های این شرکت را نظارت بر اراضی واگذار شده به متقاضیان و به بهره برداری رساندن آنها خواند و یادآور شد: اگر هر کدام از دریافت کنندگان اراضی صنعتی اهلیت نداشته باشند زمین صنعتی از آنها بازپس گرفته می شود که سال گذشته در این راستا ۲۵۰ پرونده تشکیل شد و در کمیته داوری مورد رصد قرار گرفت.

وی ادامه داد: از دیگر اقدامات انجام شده ثبت سند ۲۶۰ هکتار از اراضی شهرک های استان و صدور سند تفکیکی برای ۳۵ هکتار از شهرک های صنعتی استان است که با این اقدام یکی از دغدغه های واحدهای تولیدی به ویژه در زمینه ضمانت بانکی برطرف شد.

بار سنگین اشتغال بر دوش صنایع کوچک در کردستان

اشتغال ۳ هزار نفر در فاز یک شهرک صنعتی سنندج چهار

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی کردستان گفت: با زیرساخت های فراهم شده در شهرک صنعتی سنندج چهار(سرنجیانه) بسیاری از واحدها شروع به ساخت و ساز کردند و در فاز نخست آن پیش بینی می شود برای سه هزار نفر در این شهرک اشتغالزایی شود.

امانی بیان کرد: در سال جاری تمرکز ما برروی فراهم کردن زیرساخت های فاز ۲ شهرک صنعتی سنندج چهار، قروه سه، فاز ۲ شهرک صنعتی صاحب سقز، شهرک دانش بنیان و شهرک صنعتی ۲ کامیاران است.

وی یادآور شد: امسال ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای ایجاد زیرساخت های شهرک ها و نواحی صنعتی استان اعتبار داخلی مصوب شده است.

به منظور رونق صادرات واحدهای کوچک و متوسط‌ اواسط در استان کنسرسیوم صادراتی ( شبکه همکاری بین بنگاه‌های خرد، کوچک و متوسط است که تمایل دارند برای کاهش ریسک و بهره‌وری بیشتر با هدف ورود به حوزه صادرات و تصاحب بازارهای خارجی و حضور مستمر در آن با یکدیگر در قالب‌های حقوقی مشخص همکاری کنند) دی ماه سال گذشته در شهرستان بیجار تشکیل شد.

با توجه به اقدامات انجام شده و فعالیت های در دست اقدام در شهرک ها و نواحی صنعتی کردستان و همچنین اراده و انگیزه ای که برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی وجوددارد می توان امیدوار به آینده‌ای روشن در زمینه اشتغال و تولید صنعتی استان بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha