چالش نیروی انسانی نظام سلامت در دولت چهاردهم برطرف شود

تهران- ایرنا- رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور گفت: حوزه نیروی انسانی نظام سلامت در همه سطوح اعم از پرستاری، پرسنلی، کارمندی و نیروهای تخصصی با چالش روبروست که این حوزه باید در دولت جدید به سامان شود.

محمد رئیس زاده در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا درباره انتظارات نظام سلامت از وزیر بهداشت دولت چهاردهم اظهارداشت: اجرا نشدن اسناد و قوانین بالادستی در حوزه بهداشت و درمان اصلی ترین چالش این حوزه است زیرا نه تنها اجرایی نشده و رعایت هم نمی‌شود، گاهی نیز برخلاف آنها قانون وضع می‌شود.

وی به مشکلات نیروی انسانی شاغل در نظام بهداشت و سلامت کشور اشاره کرد و افزود: در همه سطوح اعم از پرستاری، پرسنلی، کارمندی و نیروهای تخصصی این چالش وجود دارد که باید در دولت جدید به سامان شود.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور ادامه داد: با توجه به اینکه خود رئیس جمهور، پزشک هستند و عضو کمیسیون بهداشت بودند اشراف خوبی به این قضایا دارند و امید است در آینده، این حوزه را در اولویت قرار دهد و اوضاع نیروی انسانی را با فوریت پیگیری کند و سر و سامان دهد.

وی ادامه داد: نکته بعدی این است که مسائل و دغدغه های قشر جوان جامعه پزشکی باید به صورت جداگانه مورد بحث و بررسی و پیگیری قرار بگیرد و حل شود. مشکلاتی که قشر جوان جامعه پزشکی دارد با مسائل اساتید خود کاملا متفاوت است، شرایط کاملا تغییر کرده در حالی که بررسی‌ها و قضاوت ها براساس شرایط پزشکان قدیم است اما مشکلات قشر جدید هیچ ارتباطی با شرایط پیشین ندارد.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور بر رفع دغدغه مردم در حوزه بهداشت و درمان تاکید کرد و با استناد به رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه «اگر خانواده‌ای بیماری داشت، غیر از رنج بیمارداری، رنج دیگری نداشته باشد» افزود: باید تلاش کنیم تا مردم در حوزه درمان دغدغه‌ای نداشته باشند.

وی فرمول و راهکار این فرمایش نیز مشخص است. مردم دغدغه دسترسی به درمانگر، دغدغه دسترسی به اقدامات درمانی و بستری و مرکز درمانی، دغدغه دسترسی به دارو و تجهیزات و دغدغه هزینه را نباید داشته باشند. رفع این دغدغه‌ها معنی فرمایش راهبردی مقام معظم رهبری است.

رئیس‌زاده ادامه داد: در حوزه بهداشت و پیشگیری نیز افزایش سطح سلامت مردم باید در اولویت قرار گیرد و باید مبتنی بر شاخص‌ها باشد نه مبتنی بر اقدامات رسانه‌ای. این بحث بسیار مهمی است. اگر ما در حوزه بهداشت، اقدامی انجام می‌دهیم، باید ناظر به وضعیت و رشد شاخص‌های بهداشتی صحبت کنیم و آن را از دولت و وزارتخانه مطالبه کنیم.

وی اضافه کرد: گام بعدی که به آن نیاز داریم، بحث برخورد جدی و بازدارنده با مداخلات غیرمجاز در حوزه پزشکی است که سلامت مردم را به طور جدی به خطر انداخته است. مداخلات این سوءاستفاده‌گران باعث آسیب به سلامت مردم می‌شود و شان علم پزشکی را در کشور خدشه دار می‌کند.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور تاکید کرد: پس بحث مداخلات غیرمجاز در پزشکی هم باید در اولویت کار قرار گیرد تا بتوانیم این مسائل را مدیریت کنیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha