ارزیابان یونسکو در راه خرم‌آباد/ طرح جامع گردشگری خرم‌آباد تهیه و تدوین شود

خرم‌آباد - ایرنا - استاندار لرستان با تاکید برلزوم تدوین طرح جامع گردشگری خرم‌آباد گفت: ارزیابان سازمان جهانی یونسکو هفدهم شهریور ماه برای بررسی وضعیت پرونده دره خرم‌آباد با محوریت قلعه فلک‌الافلاک و هفت غار تاریخی به خرم آباد سفر می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا ابوطالب شفقت عصر جمعه در بازدید از غار تاریخی کلدر خرم‌آباد در راستای بررسی و پیگیری مسائل ثبت جهانی دره خرم‌آباد اظهار کرد: با توجه اینکه ارزیابان یونسکو در شهریور ماه به استان سفر می کنند، برطرف کردن مشکلات و موانع موجود نیازمند عزم همگانی و همکاری مردم دارد.

وی افزود: ارزیابان سازمان جهانی یونسکو هفدهم شهریور ماه برای بررسی وضعیت پرونده دره خرم‌آباد با محوریت قلعه فلک‌الافلاک و هفت غار تاریخی به خرم آباد سفر می‌کنند بنابراین از مردم انتظار می‌رود در روزهای حضور ارزیابان همکاری‌های لازم را به‌ویژه در حوزه ترافیک شهری داشته باشند.

استاندار لرستان ادامه داد: در راستای توسعه گردشگری در خرم‌آباد لازم است اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با همکاری شهرداری مرکز استان طرح جامع گردشگری خرم آباد را تهیه و تدوین کند.

شفقت با اشاره به اینکه اعتبارات ویژه‌ای برای ثبت جهانی دره خرم‌آباد تامین و هزینه شد گفت: امیدواریم این پرونده به موقع آماده و تایید شود و این اتفاق مبارک برای کشور و مردم شریف استان رقم بخورد.

به گزارش خبرنگار ایرنا غار کلدر با دارا بودن شواهد فرهنگی انسان از دوران پارینه سنگی میانه تا دوران معاصر، یکی از محوطه‌های کلیدی باستانی در ایران و غرب قاره آسیا محسوب می‌شود.

نتایج کاوش‌های باستان‌شناختی این غار که در مجلات معتبر علمی جهان منتشر شده‌اند نشان داده است که ایران در زمره نخستین زادگاه‌های انسان هوشمندی است که برای اولین بار موفق به مهاجرت به قاره اروپا شدند.

تاریخ‌نگاری شواهد بر جای مانده از لایه‌های پارینه سنگی جدید این محوطه با قدمتی بین بیست و سه هزار و صد تا پنجاه و چهار هزار و چهارصد سال هم اکنون این سایت را به عنوان قدیمی‌ترین محوطه پارینه‌سنگی جدید ایران معرفی کرده است کاوش‌های باستان‌شناختی این محوطه در قالب هیات‌های مشترک ایرانی - اسپانیایی از سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۸ به سرپرستی دکتر بهروز بازگیر صورت پذیرفته است.

این اثر در تاریخ بیست و هشتم اسفند ماه ۱۳۸۵ با شماره ثبتی ۱۸۷۹۶ در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha