تکمیل سد هراز باید اولویت کاری مسوولان در مازندران شود

ساری- ایرنا - مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران سد هراز را با ظرفیت مهار ۱۴ درصدی آب های سطحی ،بزرگترین سد استان دانست و تاکید کرد: تکمیل سد هراز باید اولویت نخست برای همه مسوولان و مردم این خطه شمالی شود.

حیدر داودیان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا توضیح داد: سدهای درحال ساخت بسیار بزرگتر از سد هراز در کشور به راحتی تامین اعتبار می شود، بنابراین باید به تکمیل این سد توجه ویژه شود، یعنی تامین اعتبار و تکمیل این سد باید خواست نخست همه مسوولان مازندران قرار بگیرد.

وی با ذکر این نکته که پس از گذشت ۱۳ سال از آغاز ساخت سد هراز برای تکمیل و بهربرداری آن نیازمند ۷۱ هزار میلیارد ریال اعتبار است، ادامه داد:‌ مازندران با تولید بیش از ۴۲ درصد نیاز برنج کشور نقش محوری در تامین این محصول استراتژیک دارد و بدانید ۴۰ درصد این برنج در دشت هراز تامین می شود که سد هراز پایداری تامین آب این دشت را تضمین می کند.

دشت ۱۱۰ هزار هکتاری «هراز» که نیمی از زمین‌های برنج‌کاری مازندران را شامل می‌شود، در سایه غفلت و کم توجهی به تامین اعتبار برای شتاب بخشی به ساخت سد هراز (منگول) روزگار خوشی را سپری نمی‌کند؛ طرح ساخت این سد اکنون وارد سیزدهمین سال خود شده است و به نظر می رسد با توجه به تزریق قطره چکانی اعتبار، تکمیل آن امکان‌پذیر نشود.

بررسی ساده و سر انگشتی از فرایند تامین اعتبار بزرگترین طرح عمرانی مازندران و صد البته در خوش بینانه ترین حالت که نرخ تورم بالا نرود و مسوولان هم اهتمام ویژه داشته باشند، نشان می دهد که اگر هر سال اعتبار سد هراز سه برابر افزایش یابد، با توجه به تخصیص اعتبار یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی سال جاری تا ۲۰ سال دیگر نیز این طرح به سرانجام نمی‌رسد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای مازندران با اشاره به ای نکته که خیلی دور از انتظار نیست که مازندران با خشکسالی مواجه شود و نمونه نفوذ خشکسالی در این خطه در سال ۱۴۰۲ است، تصریح کرد: بدانید تامین آب در مازندران درتقابل با محیط زیست نیست.

داودیان با بیان این که طرح های شرکت آب منطقه ای کمترین خسارت را به محیط زیست می زند، گفت: طرح های این شرکت در توسعه پایداری استان مشهود است و نمونه بارز آن سد آیت الله صالحی مازندرانی در لفور سوادکوه که علاوه بر رونق اقتصاد کشاورزی مردم منطقه، گردشگری نیز رونق ویژه ای پیدا کرده است.

وی با تاکید بر این نکته که مهار آب سطحی در مازندران علاوه بر جلوگیری از خسارت های سیلاب، عامل پایداری مقولات محیطی زیست و منابع طبیعی مازندران می شود، گفت: مطالعات تمامی رودخانه های استان در چگونگی پایداری تامین آب و اجرای انواع سدها انجام شده است.

وی به اتمام مطالعات سد کسلیان در مازندران اشاره کرد و گفت: در حالی که هر ساله شاهد خسارت سیلاب از رودخانه تلار هستیم، اما همچنان عملیات اجرایی این سد در پیچ خم مقولات زیست محیطی وجود دارد.

کشاورزان مازندران به خصوص شالیکاران دشت هراز در حالی از وضعیت کندی ساخت سد هراز و رخنه خشکسالی به پرآب ترین منطقه استان نگران هستند و گلایه دارند که سال ها حسرت مهار روان آب این رودخانه با متوسط سالانه یک میلیارد مترمکعب به هرز وارد دریای خزر می شود را می خورند.

اظهارات کشاورزان و مسوولان مازندران نشان می دهد که روان آب رودخانه هراز در چند سال اخیر پاسخگوی تامین همزمان نیاز شالیزارها بزرگ ترین دشت شالیکاری استان نیست و کشاورزان منطقه به ناچار از فروردین ماه برای جبران کمبود آب، پمپ های کشاورزی خود را روشن می کنند.

سد هراز با امکان ذخیره ۶۵۰ میلیون متر مکعب در صورت تکمیل و بهره‌برداری می‌تواند نیاز آبی دشت ۱۱۰ هزار هکتار هراز را برطرف کند و نقش بسیار مهمی نیز در تأمین آب آشامیدنی نزدیک به یک میلیون نفر در ۱۴ شهر و ۵۰۰ روستای مناطق مرکزی استان از آب‌های سطحی داشته باشد و مهار آب‌های سطحی در استان را حدود ۱۴ درصد افزایش دهد و به ۲۴ درصد برساند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha