۳۰ مرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۱۷
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 85573169
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

بازیگر سینما: اعتماد به هنرمندان، حلال بسیاری از مشکلات است

همدان- ایرنا- بازیگر سینما و تلویزیون بسیاری از مشکلات فرهنگی، هنری، اقتصادی و حتی سیاسی کشور را به دست هنرمندان قابل حل دانست و گفت: بدون شک اعتماد به هنرمندان، حلال بسیاری از مشکلات است.

«علیرضا استادی» روز سه‌شنبه در حاشیه برگزاری همایش تئاتر منطقه‌ای "تاک" عاشورائیان در شهرستان ملایر در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا اظهار کرد: هزار بار هم اگر بگوییم مسوولان باید به هنرمندان اعتماد کنند، این موضوع هرگز کلیشه‌ای نمی‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در هر حوزه‌ای باید از توان، اثرگذاری و ظرفیت هنرمندان استفاده شود خاطرنشان کرد: این امر نشان می‌دهد که تاثیر هنر در حوزه‌های مختلف بسیار بالاست.

بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون افزود: اعتمادسازی را عمده‌ترین چالش پیش‌روی هنر نمایش دانست و با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه «تاثیر هنر بیشتر از منبر است»، افزود: وقتی مقام معظم رهبری همواره بر اثرگذاری هنر تاکید دارند، چرا دیگر مسوولان به این امر مهم توجه نمی‌کنند؟

استادی با تاکید بر اینکه مسوولان باید هنرمندان را باور داشته و به آنها اعتماد کنند، ادامه داد: همیشه مکان و جغرافیای خاص به فرهنگ و هنر بها نمی‌دهد، بلکه معتقد هستم آرتیست‌ها و هنرمندان با حضور، پیگیری، اراده و عزمی که دارند، فرهنگ و هنر این مملکت را رشد و تعالی می‌دهند.

به گفته وی؛ فعالیت فرهنگی و هنری قائم به ذات نیست و قائم به فرد است و اگر من دغدغه فرهنگ و هنر داشته باشم، شاید یک اتفاق خاص در این حوزه بیفتد.

این بازیگر سینما و تلویزیون اظهار کرد: از نظر من که سال‌هاست فعالیت فرهنگی و هنری دارم، تهران یکی از استان‌های محروم در حوزه نمایش است، در تهران حدود ۱۹ میلیون نفری، نباید فقط نقطه مرکزی را ببینیم، بلکه تهران ۱۶ شهرستان دیگر هم دارد.

بازیگر سینما: اعتماد به هنرمندان، حلال بسیاری از مشکلات است

هنرمند باید خودش برای هنر کار ایجاد کند

استادی ادامه داد: من که مدتی مسوول تئاتر استان تهران بودم، می‌توانم این ادعا را داشته باشم که از ملارد و اسلامشهر گرفته تا پیشوا، ورامین، شمیرانات، ری و قرچک، شاید امکانات این شهرها از شهرستان‌های دیگر کشور کمتر باشد و من به عینه این موضوع را دیده‌ام.

وی گفت: تهران چون مرکزیت افراد شاخص است، خودشان پیگیری می‌کنند تا اتفاقات خاصی بیفتد، وگرنه کسی تا حالا سراغ اساتید بزرگ حوزه نمایش و تئاتر نرفته و این افراد خودشان برای تعالی و درخشش در هنر نمایش تلاش کردند.

بازیگر سینما و تلویزیون بیان کرد: ما استاد بزرگ و نامداری همچون «حمید سمندریان» در حوزه هنر نمایش داریم که هیچگاه هیچ دولتی و هیچ‌کدام از سیاستمداران کشور چه در زمان گذشته و چه در طول ۴۵ سال، کسی در خانه استاد نیامد بگوید بیا کار کن، هنرمند باید برای خودش کار ایجاد کند و مهمتر اینکه مسوولان هم باید هم‌پای هنرمندان باشند.

همایش تئاتر عاشورائیان می‌تواند ملی شود

استادی برگزاری همایش تئاتر منطقه‌ای "تاک" عاشورائیان ملایر را نمونه بارز تلاش هنرمندان این خطه برای اعتلای هنر نمایش دانست و خاطرنشان کرد: بسیار خوشحالم که امروز به همت هنرمندان و فعالان فرهنگ و هنر این شهرستان با سابقه دیرینه فرهنگی، هنری، اجتماعی و تاریخی قدم در این عرصه گذاشته‌اند و اتفاقی خوب را در عرصه نمایش رقم زده‌اند.

وی با بیان اینکه هنرمندان و فعالان فرهنگ و هنر استان همدان و شهرستان ملایر همواره در این حوزه صاحب‌نظر و صاحب‌قدم بودند و در تمام تولیدات هنری سعی کردند ابداع و نوآوری داشته باشند، افزود: «محمد قاسمی» از هنرمندان کشوری و حتی بین‌المللی است که آثار بسیار خوبی دارد و نویسنده بسیار خوبی است و خانوادگی در این عرصه تلاش می‌کنند که بانی برگزاری این جشنواره شد و امیدوارم به همت مسوولان فرهنگی و هنری این استان و شهرستان، این جشنواره از سال‌های آینده در سطح ملی برگزار شود.

داور همایش تئاتر منطقه‌ای عاشورائیان همچنین همراهی مسوولان این استان و شهرستان در کنار بخش خصوصی را عامل مهمی در برگزاری موفق این جشنواره دانست و حمایت و پیشتیبانی مسوولان استان و شهرستان، فرشاد کشاورزیان رئیس فرهنگ و ارشاد و معاونت حوزه هنری و سینمایی استان همدان در برگزاری این همایش مهم منطقه‌ای و تمامی دست‌اندرکاران را ستودنی خواند.

هنرمندان به نفس فرهنگی کشور کمک کنند

استادی همچنین قرار گرفتن «حسین صفی» یکی از صاحبنظران و نویسندگان بسیار خوب استان همدان را در کنار همایش تئاتر عاشورائیان موجب انگیزه برای هنرمندان دانست و گفت: باور نمی‌کردم شهرستان ملایر برگزار کننده این همایش مهم منطقه‌ای باشد و وقتی شور و شوق ایجاد شده در شهر را دیدم، به هنرمندان و متولیان این شهرستان که دغدغه‌مند فرهنگ و هنر هستند، بسیار خرسند شدم.

وی یادآور شد: آثاری که طی دو روز گذشته در این همایش دیدیم، با توجه به اینکه اولین دوره آن است، آنچنان نمی‌توانیم توقع کارهای خیلی شاخصی داشته باشیم، همین‌که به همت بخش خصوصی و دولتی کار پیش می‌رود، باید به عوامل برگزاری این همایش دستمریزاد گفت و امیدواریم این جشنواره تداوم یابد و گسترده‌تر شود.

این بازیگر سینما و تلویزیون تاکید کرد: شهرستان‌های مختلفی در استان همدان و حتی دیگر نقاط کشور، می‌توانند چنین جشنواره‌های موضوعی و خاص را برگزار کنند، چراکه آنها به نفس فرهنگی این استان و کشور کمک می‌کنند تا حرکتی فرهنگی و هنری اتفاق بیفتد.

فعالیت‌های فرهنگی و هنری باید همگانی شود

استادی گفت: اگر همت هنرمندانی همچون «محمد قاسمی»، « پری بارانی»، «مهدی حبیبی» و دیگر هنرمندان این عرصه نباشد، شاید این جشنواره سال آینده عقیم بماند و اگر آنها از این شهرستان جابجا شوند، شاید اصلا جشنواره‌ای به این نام نباشد، پس بهتر است از قائم به فرد بودن فعالیت فرهنگی و هنری، به این اتفاق خوب بها دهیم، تا قائم به ذات شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: همایش تئاتر منطقه‌ای عاشورائیان به اسم شهرستان ملایر ثبت و ضبط شود که اگر مسوولان این شهرستان و استان و متولیان فرهنگی جابجا شدند، مسوولان بعدی دغدغه فرهنگی برگزاری این همایش را داشته باشند، همانند دیگر جشنواره‌های ملی و بین‌المللی همچون جشنواره رضوی، مقاومت و فجر که در کشور اتفاق می‌افتد.

داور همایش تئاتر منطقه‌ای عاشورائیان در ملایر ادامه داد: بدون شک با همدلی شورای فرهنگ و هنر در کنار افراد شاخص هر رشته‌ای، می‌توانند شگفتی‌های مختلفی را بیافرینند.

استادی بیان کرد: من به هنرمند ۱۰ و ۱۵ ساله‌ای که در این شهرستان هنرجو است و برخورد، منش و پذیرایی او با گروه‌های مختلف حاضر در این همایش همانند جشنواره‌های بین‌المللی است، افتخار می‌کنم و این امر نشان می‌دهد که سیاست‌گذاران همایش تئاتر عاشورائیان ملایر، کارشان را بلد هستند و فقط منتظرند مسوولان اجرایی با هنرمندان دست در دست هم دهند و اتفاقات مهمتری را رقم بزنند.

بازیگر سینما: اعتماد به هنرمندان، حلال بسیاری از مشکلات است

ملایر یکی از شهرهای هنرپرور کشور است

وی ملایر را یکی از شهرهای هنرمندپرور کشور دانست و افزود: افراد شاخصی در این شهر رشد و نمو داشتند و به طور قطع این شهرستان دارای پشتوانه فرهنگی قوی است که امروز هنرمندان آن با برگزاری جشنواره‌ها و همایش‌های هنری، برای رشد و تعالی فرهنگ و هنر تلاش می‌کنند.

بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون همچنین تصریح کرد: انتقال مفاهیم دینی و مذهبی با زبان هنر، همواره تماشاگر خودش را از دیرباز داشته، از آئین شبیه‌خوانی گرفته تا تعزیه‌خوانی تا امروز که رویکرد عاشورایی دارد و در شرایط خاص این موضوعات را در قالب نمایش نوین مطرح می‌کنند و در سالن‌های قالب عکسی و پلاتوهای مختلف با موضوع عاشورائیان، حماسی و مذهبی اجرا می‌شود.

استادی با بیان اینکه شهرستان ملایر سابقه بسیار خوبی در زمینه تعزیه و تعزیه‌خوانی دارد و هنرمندان درجه یکی را در کشور تربیت کرده است، خواستار توجه به سخت‌افزار فرهنگ و هنر شد و اظهار کرد: اجرای نمایش‌های خیابانی در مجموعه تفریحی «مینی‌وُرلد» که آثار تجسمی و آثار شاخص ایران و جهان در این مکان در حال ساخت است، بسیار ایده جالب و بکری بود و نیاز است شهرداری ملایر در ساخت پردیس و سالن‌های تئاتر در این مجموعه را در نظر بگیرد و مدیریت آن را در اختیار هنرمندان نمایش این شهر قرار دهد.

"تانک‌خورها" رویکرد جدید به دفاع مقدس

وی تاکید کرد: بسیار خوب می‌توان از ظرفیت هنرمندان تئاتر و اهالی فرهنگ و هنر سوء استفاده کرد و از این ظرفیت‌ها در راستای توسعه و تعالی فرهنگ و هنر بهره برد.

استادی همچنین درباره تازه‌ترین فعالیت هنری خود در سینما و تلویزیون گفت: در یک سریال جدیدی با عنوان «تانک خورها» به کارگردانی «پرویز شیخ‌طادی» و تهیه کنندگی «ایرج محمدی» با رویکرد جدید نسبت به دفاع مقدس بازی کردم که امیدوارم زودتر به اتمام برسد و مردم بتوانند آن را ببینند.

به گزارش ایرنا؛ نخستین همایش تئاتر منطقه‌ای "تاک" عاشورائیان از بیستم مرداد در شهرستان ملایر آغاز شده و تا ۳۱ مرداد ادامه دارد و ۱۶ اثر در دو بخش صحنه‌ای و خیابانی از استان‌های قزوین، لرستان، ایلام، کرمانشاه، همدان و مرکزی به این همایش راه یافتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha