۳ شهریور ۱۴۰۳، ۹:۵۳
کد خبر: 85577140
T T
۲۲ نفر

برچسب‌ها

بیش از یک‌ونیم تن صمغ گیاه دارویی باریجه از مراتع ساوه برداشت شد

ساوه - ایرنا - رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ساوه گفت: یک هزار و ۵۳۷ کیلوگرم صمغ گیاه دارویی باریجه از مراتع روستای بیواران این شهرستان برداشت شد.

رسول کمره‌ای روز شنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه برداشت این صمغ توسط یک شرکت پیمانکار با همکاری مردم محلی انجام شده است افزود: برآورد می‌شود ۲ تن صمغ گیاه دارویی باریجه از سطح ۱۵۰ هکتار از مراتع روستای بیوران این شهرستان تا پایان شهریور ماه برداشت و به بازار داخلی و خارجی صادر شود.

وی اظهارکرد: این پیمانکار با عقد قرارداد یک میلیارد و ۹۷۰ میلیون ریالی به مدت یکسال بهره برداری اصولی از این گیاه در مراتع این روستا را از تیرماه سال جاری آغاز کرده و مقرر شده با همکاری جامعه محلی و این اداره در راستای احیا، بذر باریجه در رویشگاه‌های آن در این آبادی همزمان با فصل پاییز کشت شود.

کمره‌ای با بیان اینکه بخشی از این قرارداد با همکاری دهیاری و شورای اسلامی روستای بیوران در کارهای عام‌المنفعه این آبادی هزینه خواهد شد یادآور شد: باریجه از مهمترین گیاهان دارویی و صنعتی است که با بهره‌برداری اصولی و فنی از این گیاه مرتعی و با حفظ و احیا این گیاه بومی در منطقه می‌توان زمینه‌های اشتغالزایی در خصوص بهره برداری و فرآوری آن را فراهم کرد.

رییس منابع طبیعی و آبخیزداری ساوه افزود: این گیاه به عنوان یکی از مهمترین گیاهان دارویی، صنعتی استفاده وسیعی دارد و شیره باریجه بوی ویژه ای دارد و کاربرد عمده آن در، چاپ، ضدعفونی کننده آب چشمه ها و قنوات، ترمیم تاول های پوستی و زخم های سطحی و عمیق، کرم‌زدایی در دام‌ها، رفع سنگ کلیه، تولید چسب بی رنگ و نامرئی تثبیت رایحه عطر و ادکلن، نساجی و نقاشی و دارو سازی، ساخت حشره کش‌ها و تولید انواع پلیمرها است.

وی ادامه داد: صمغ گیاه باریجه به صورت اشکی و توده ای برداشت می شود و از هرگیاه قوی در حدود۶۰ گرم صمغ برداشت می شود.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ساوه بیان کرد: باید به بهره‌برداران و مرتع‌داران آموزش لازم برای برداشت صحیح داده شود تا بتوانند با روش‌های صحیح از این گیاه بهره‌برداری کنند.

وی گفت: برداشت اصولی علاوه بر اینکه باعث برداشت صمغ مناسب می شود آسیب‌های غیرقابل جبرانی را به گیاه وارد نمی کند و گیاه قدرت باز زایی و ترمیم زخم خود را افزایش می دهد.

ساوه یکی از بزرگترین شهرستان‌های استان مرکزی است دارای ۳۶۰ هزار هکتار اراضی ملی است.

استان مرکزی با ۲۹ هزار و ۵۳۰ کیلومتر مربع وسعت، حدود یک و ۸۲ صدم درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده که ۷۰ درصد آن را عرصه‌های منابع طبیعی تشکیل می‌دهند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha