۳ شهریور ۱۴۰۳، ۱۳:۱۵
کد خبر: 85577479
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

از چالش‌های آموزشی تا "درد رستم کش" در مطبوعات شیراز

شیراز - ایرنا - مسائل کلان آغاز سال تحصیلی جدید، بازار گرم و گاه پر حرف و حدیث انتخاب رشته کنکور، چالش‌های استفاده از خدمات دندان پزشکی در فارس که از آن به عنوان «درد رستم کش» یاد شده و حکایت افزایش نگران کننده کشت‌های پرآب‌بر در این استان موضوع گزارش‌های تولیدی و یادداشت‌های سوم شهریور ماه روزنامه‌های شیراز است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، چند مورد از گلایه‌ها و دغدغه‌های مردم در میان نوشته‌های شماره شنبه سوم شهریور ماه روزنامه‌های شیراز نمود یافته است که مفصل‌ترین آنها چالش‌های استفاده از خدمات دندان‌پزشکی در شیراز و هیاهوی شکل گرفته در بازار انتخاب رشته کنکور است که این روزها بساری از خانواده‌ها را با آن مواجه کرده است.

علاوه بر اینها ۲ مساله کلان استانی و حتی ملی نیز در قالب گزارش، خبر و یادداشت در این روزنامه‌ها انعکاس یافته است؛ یکی چالش‌های آموزش و پرورش برای تامین معلم در آستانه سال تحصیلی و دیگری افزایش کشت‌های آب‌بر در استان که به نوعی الگوی کشتی که فارس در تدوین آن پیشرو بوده را ندیده می‌گیرد.

چالش های درد رستم‌کش در خبر جنوب

خبر جنوب در این شماره خود گزارشی را از گلایه‌ها در خصوص مشکلات کلینیک دندان‌پزشکی دانشکده پزشکی شیراز با عنوان "چالش‌های درد رستم‌کش دندان" منتشر کرده است.

در این گزارش به دانشکده دندان‌پزشکی شیراز در قم آباد اشاره شده که پیشتر با توجه به قیمت‌های بسیار مناسب در ارائه خدمات، رونق آن زبانزد بود اما حالا با توجه به گرانی مواد دندان پزشکی و قیمت تمام شده این خدمات، مراجعان کمتری دارد.

در این گزارش به نقل از رئیس دانشکده دندان پزشکی دانشگاه شیراز آمده است: همه تلاشمان را می کنیم که میزان افزایش قیمت منطقی باشد چرا که افزایش قیمت باعث باعث کاهش بیماران می‌شود و آموزش خدشه‌دار می‌گردد.

فاطمه لوایی مشهدی با بیان اینکه کلینیک دانشکده دندان‌پزشکی شیراز خودگردان است، گفته: انتظار می‌رود وزارتخانه حمایت کند و بودجه‌ای را اختصاص دهد که آموزش ضربه نخورد و دخل و خرج ما هم به هم بخورد.

یکی دیگر از چالشهای بیان شده نیز، فعال نبودن شیفت صبح در تابستان‌ها با تعطیلی دانشجویان ست، هرچند لوایی گفته بخش اورژانس در این نوبت نیز فعال است و عصرها هم استادان خدمات درمانی تخصصی ارائه می‌کنند.

او در این مصاحبه گفته با توجه به تفاوت محسوس قیمت‌های کیلینیک با مطبهای سطح شیراز، رضایتمندی شیراز بالا نیست و انتظار می رود، وزارتخانه ما به تفاوت را برای استادان جبران کند تا به فعالیت در این کلینیک دولتی دلگرم شوند.

انعکاس چالش اول مهر تامین معلم در سبحان

سبحان در ستون دریچه خود، یادداشتی با عنوان چاره جویی اول ماه منتشر و به کمبود معلم به عنوان یکی از " زخمهای نظام آموزشی" پرداخته است. نجمه قنبری در این یادداشت نوشته است: مشکل کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش از ابتدای سال تحصیلی گذشته به صورت عریان خود را نشان داد. صدها کلاس درس هفته ها بدون معلم ماند و ده‌ها کلاس با معلم‌های غیر مرتبط ، افتان و خیزان سال تحصیلی را به پایان بردند.

در این مطلب با اشاره به برخی از فراز و فرودهای جمعیتی دهه‌های اخیر کشور، گفته شده این فراز و فرودها منجر به وضعیت کنونی شده است؛ وضعیتی که با یک دید جامع و کل نگر شاید قابل پیش بینی بود.

نمود افزایش نگران کننده برنج‌کاری کشاورزان جنوب فارس در روزنامه‌های شیراز

خبری مبنی بر افزایش ۵۰ درصدی کشت برنج در قیر و کارزین منتشر شد که رسانه‌ها آن را دست مایه نوعی تحلیل و تولید یک گزارش از الگوی کشت فارس کردند.

افسانه گزارش ایرنا را با تیتر "افزایش ۵۰ درصدی کشت برنج در قیروکارزین" بازنشر کرد که با وجود اینکه کشت برنج مخصوص مناطق پرباران است، ولی کشاورزان مناطق دیگر نیز با توجه به سود نسبتا خوب، خود را از این چرخه دور نکرده و بنا به هر قیمتی اصرار بر کشت آن دارند. داستان کشت برنج در شهرستان قیر و کارزین نیز خارج از این شرایط نیست.

تماشا نیز این گزارش را مفصل‌تر باز نشر کرده تا بر ضرورت اجرای الگوی کشت در فارس تاکید کرده باشد. در این گزارش به توصیه استاندار فارس بر جدیت در تغییر الکوی کشت در فارس اشاره شده و وضعیت کنونی را با توجه به خشکسالی ها بررسی کرده است.

این گزارش درباره راهکارهای جلوگیری از کشت محصولات کشاورزی پر آب بر در فارس نیز از قول یک استاد دانشگاه (محسن عدالت) نوشته: در همه جای دنیا الگوی کشت یک سامانه ابلاغی، حمایتی، تشویقی و هدایتی است و دولت‌ها باید حمایت کنند.

انعکاس آشفتگی بازار داغ انتخاب رشته کنکور در عصر مردم

در شرایطی که احتمالا نتایج نهایی کنکور سراسری طی این هفته منتشر می‌شود، عصر مردم با تیتر "آشفتگی در بازار داغ انتخاب رشته کنکور" مساله مشاوره در انتخاب رشته را سوژه گزارش خود کرده و نوشته: اگر چه بخش عمده‌ای از گردش مالی موسسات کنکور در طول سال تحصیلی و در فرآیند آماده شدن دانش آموزان برای کنکور حاصل می شود، اما این موسسات قید درآمد حاصل از انتخاب رشته هم نمی زنند و تا آخر پای جیب داوطلبان و خانواده‌‍‌ها می‌ایستند.

عصر مردم از قول رئیس اداره مشاوره آموزش و پرورش فارس نوشته: عدم آگاهی دانش اموزان والدین عامل رشد مشاورنماها شده است.

این روزنامه نوشت:برخی با ترفند و دریافت مبلغ بالا انتخاب رشته وی آی پی انجام می‌دهند، جای تعجب است چون در انتخاب رشته تقریبا همه چیز محرز است.

عصرمردم با اشاره به امکانات فراهم شده در نواحی چهارگانه آموزش و پرورش شیراز از دانش آموزان و والدین خواسته تا برای مشاوره ببا افراد مطمئن به نواحی چهارگانه شیراز و پنج پایگاه آموزش و پرورش مراجعه کنند.

فارس ۱۴۱ رسانه چاپی دارد که از این شمار ۱۳ مورد روزنامه هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha