۶ شهریور ۱۴۰۳، ۱۰:۵۹
کد خبر: 85579943
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

افزایش بی رویه اجاره‌ بها تا تخریب باغ‌های شیراز در مطبوعات مرکز فارس

شیراز - ایرنا – افزایش بی رویه اجاره بهای منزل در کلانشهر شیراز، اولتیماتوم استاندار فارس درباره برخورد قاطع با افیونی‌ها متجاهر و خرده فروشی مواد مخدر در استان ۲ موضوعی بود که بیش از همه در روزنامه‌های امروز (۶ شهریورماه) شیراز انعکاس یافته و گزارشی از تخریب باغ های شیراز نیز از دیگر مطالب امروز مطبوعات چاپ شیراز به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سخنان استاندار فارس درباره عزم جزمی که برای پیشگیری از جولان معتادان متجاهر و خورده فروشی‌های مواد مخدر در شهرها ایجاد شده در بیشتر روزنامه‌های امروز صبح شیراز نمود یافته و در برخی موارد تیتر یک این مطبوعات شده است.

موضوع دیگری که در قالب گزارش و یادداشت و کاریکاتور در روزنامه‌های صبح ششم شهریور ماه شیراز منشر شده، افزایش گاه بی‌ضابطه بهای رهن و اجازه مسکن است که گریبان اجاره نشین‌های شیرازی را گرفته است.

مبارزه با فروش مواد مخدر در مطبوعات شیراز

استاندار فارس روز گذشته از عملیات پاکسازی برخی مناطق آلوده به مواد مخدر بازدید کرد؛ سخنان او در حاشیه این بازدید، درباره ضرورت پیشگیری از قاچاق و مبارزه با مواد مخدر انعکاس یافت.

عصر مردم سخنان محمدهادی ایمانیه را با تیتر " ضرورت پشتیبانی دستگاه‌های اقدام کننده در مبارزه با مواد مخدر" منتشر کرده و به نقل از او نوشته است: پدیده شوم مواد مخدر، بنیان خانواده و جوانان را هدف قرار داده و منشا بسیاری از آسیب های اجتماعی است و وظیفه داریم به صورت قاطع با آن مقابله کنیم.

آنطور که این روزنامه نوشته، استاندار فارس در بازدید از کمپ معتادان متجاهر گفته است: برای نگهداری و تعیین تکلیف معتادان متجاهر ابهام قانونی وجود دارد، کمیته‌ای با حضور دانشگاه علوم پزشکی، بهزیستی، فراجا و کمیسیون مبارزه با مواد مخدر استائداری تتشکیل شود، ساماندهی محلات در چند مرحله در دستور کار قرار گیرد و محل‌های توزیع و خرده فروشی مواد مخدر اعلام جرم شود.

افسانه نیز با تیتری مشابه به سخنان استاندار درباره ساماندهی معتادان متجاهر شیراز و مبارزه با قاچاق و خرده فروشی مواد مخدر پرداخته است و سبحان این سخنان محمدهادی ایمانیه را با عنوان " برخورد قاطع با پدید شوم اعتیاد" تیتر یک خود کرده است.

شیراز نوین "فصل برخورد با خرده فروشان مواد" را در صدر صفحه نخست خود قرار داده و تشکیل کمیته مشترک برای برخورد با معتادان متجاهر و ضرورت پشتیبانی دستگاه‌های اقدام کننده در مبارزه با مواد مخدر را از میان سخنان استاندار برجسته کرده است.

گزارش خبر جنوب از باغ های شیراز

خبر جنوب در شماره ششم شهریور خود گزارشی از تخریب باغ های شیراز منتشر کرده و نوشته که ۱۴ باغ تاریخی شیراز در آستانه تخریب نهایی قرار دارند.

در این گزارش پس از بیان پیشینه‌ای نوستالژیک از باغ های قصردشت شیراز، آمده است: با گسترش شهرنشینی کم کم حوزه اختیارات باغداران محدود شد و این مساله موجب شد نزدیک به ۲۷۰۰ هکتار از ۳۵۰۰ هکتار باغ های قصر دشت شیراز کم‌کم از بین بروند و فقط ۲۰ درصد مساحت این مکان ها باقی مانده است.

این گزارش به تغییر کاربری منابع آبی باغ‌های باقیمانده نیز پرداخته و نوشته است: امروز تنها یک سوم نیاز آبی ۸۰۰ هکتار باغ های باقی‌مانده شهر قابل تامین است و با این کمبود شدید آب، در کمتر از پنج یا ۱۰ سال آینده کل باغ ها خشک خواهد شد.

خبرجنوب برای نگارش این گزارش با داریوش مختاری، از کنشگران حوزه باغ های شیراز و پژوهشگر مدیریت آب و کشاورزی مصاحبه کرده است. او گفته: افزون بر هسته باغ های قصردشت، نزدیک به ۱۴ باغ تاریخی شیراز در آستانه تخریب نهایی قرار دارد و هر ساله نه تنها شاهد ریزش بخشهایی از ساختمان‌های کوشک‌های آنها هستیم، بلکه پی در پی عرصه واعیانی در معرض آسیب های عمدی و سهوی قرار گرفته است.

این پژوهشگر با بیان اینکه ۱۴ باغ تاریخی شیراز در آستانه تخریب نهایی است، نمونه‌های این باغ ها را هم به نام و آدرس معرفی کرده است.

مختاری درباره راهکارهای برون رفت از این مشکلات نیز اظهار کرده که اکنون باید کارهایی از جنس فرهنگی و ترویجی انجام داد و در سیاست‌های فعلی مدیریت شهری شیراز نیز بازنگری کرد.

انعکاس افزایش بی رویه بهای اجاره نشین‌های شیرازی

افزایش بهای رهن و اجاره مسکن در کلانشهر شیراز که به واقع اجراه نشین‌ها را با مشکلات بسیاری مواجه کرده، موضوع دیگری بود که افسانه و سبحان به آن پرداخته اند.

افسانه این گرانی را تیتر یک خود کرده و با عنوان "اجاره‌نشینی گران در شیراز" به این دغدغه عمومی را گزارش کرده است. در گزارش این روزنامه شیراز، چندین نمونه از اجاره‌بهای بالا و گاه باورنکردنی ذکر شده و نوشته: شیراز رتبه سوم گرانترین کلانشهر در زمینه اجاره مسکن را دارد.

این روزنامه نوشته که اجاره‌ها، با مبنای نیاز مالی مالکان و قدرت چانه‌زنی مشاوران املاک و بدون ضابطه‌ای خاص در فضای مجازی درج می‌شود.

علاوه بر این‌ها گزارش خبر جنوب ازتجمع موسسات داروخانه‌های شیراز در اعتراض به تاخیر پرداخت‌های بیمه با تیتر " دود بدقولی بیمه‌ها در چشم مردم" در صفحه ۶ خبر جنوب و گزارش عصر مردم از مشکلات معلولان با تیتر "غبار ۲۰ ساله بر قانون جامع حمایت از معلوان در صفحه ۳ این روزنامه ها درج شده است.

استان بیش از پنج میلیون نفری فارس ۱۴۱ رسانه چاپی دارد که از این شمار ۱۳ مورد روزنامه هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha