۸ شهریور ۱۴۰۳، ۷:۵۰
کد خبر: 85581924
T T
۲۱ نفر

برچسب‌ها

تحقق یک رویا برای شالیکاران مازندران

۸ شهریور ۱۴۰۳، ۷:۵۰
کد خبر: 85581924
تحقق یک رویا برای شالیکاران مازندران

ساری - ایرنا - ناله های پی در پی شالیکاران مازندران مبنی بر حذف واسطه گری برای فروش برنج که به یک دغدغه چندین ساله تبدیل شده بود، این بار با راه اندازی مرکزی برای خرید برنج شلتوک مازندران در آمل این رویا به واقعیت تبدیل شد و شالیکاران مازندران و استانهای همجوار می توانند شالی های خود را بدون واسطه و دلال به صورت مستقیم به این مرکز تحویل دهند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، فروش محصول برنج در سالهای اخیر به یک چالش بزرگ برای کشاورزان برنج کار شمال کشور تبدیل شد و استان مازندران هم از این امر مستثنی نبود.

در چند سال گذشته انباشت برنج در شالیکوبی ها و انبار منازل به حدی رسیده بود که حل این مشکل به یک مطالبه جدی کشاورزان از مسوولان استانی، ملی و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی تبدیل شد و تذکرهای نمایندگان مردم شمال کشور در صحن مجلس شورای اسلامی به گونه ای بود که از مدیران ارشد خواستند برای حل مشکل برنج کاران چاره اندیشی کنند.

در هفته های گذشته از تریبون های مختلف حمایت های برای تولید کنندگان برنج مطرح شد که حذف ارز ترجیهی و ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت از نمونه های آن بود.

شالیکاران یکی از جدی ترین دغدغه خود را حذف دست دلال از بازار برنج می دانند که این خواسته به یک مطالبه چندین ساله تبدیل شد و تولید کنندگان خواستار خرید برنج با قیمت مناسب و به صورت مستقیم از کشاورز هستند.

نخستین برداشت شالی برنج بیست و یکم تیرماه امسال به صورت رسمی با حضور استاندار مازندران در بابل آغاز شد که از آن تاریخ تا کنون بازار برنج از رکود خارج نشد اما این روزها بارقه ای از امید در بین شالیکاران ایجاد شد.

یکی از شرکت های زنجیره ای تامین کننده برنج کشور در حد فاصل بین بابل و آمل مرکزی را برای خرید شلتوک برنج راه اندازی کرد که با توجه به رکود این محصول این مرگز مورد استقبال کشاورزان قرار گرفت.

این شرکت که در روزهای گذشته خرید شلتوک را در مازندران شروع کرد توانست تا کنون ۹ هزار تن شالی را از برنج کاران خریداری کند و این رویه هم تا چند ماه دیگر ادامه خواهد داشت.

تحقق یک رویا برای شالیکاران مازندران

قیمت خرید شلتوک طارم توسط این شرکت برای هر کیلو گرم بین ۴۰۰ تا ۴۴۰ هزار ریال بنا بر کیفیت این محصول اعلام شد، که با توجه به رکود موجود این محصول راهبردی کشاورزان از این قیمت استقبال کردند.

فروش برنج مشکل اصلی

یکی از کشاورزان بابلی در گفت گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: شالیکاران با مشکلات چند بعدی تولید برنج مواجه هستند اما فروش این محصول به بزرگ ترین چالش کشاورز تبدیل شد.

رمضان صادقی گفت: در چند سال اخیر فروش برنج برای کشاورز به یک مصیبتی بیشتر از رنج تولید و هزینه های بالای این محصول تبدیل شده است.

وی با بیان این که در سال جاری قیمت برنج هنوز از رکود خارج نشد، اظهار کرد: حذف دست دلال یکی از جدی ترین مطالبه ما از مسوولان است.

صادقی ادامه داد: هر ساله همزمان با برداشت برنج دلالها میدان دار قیمت گذاری برنج هستند و در این بخش کشاورز کاری نمی تواند انجام دهد.

این کشاورز بابلی با بیان این که خرید مستقیم برنج از کشاورز به نفع آنها خواهد بود و در رونق تولید این محصول اثر بخش است گفت: خرید مستقیم برنج از کشاورز که از سوی شرکت طبیعت آغاز شد را به فال نیک می گیریم.

صادقی ادامه داد: بدون تردید اگر مراکز خرید در شهرهای مختلف استان راه اندازی شود ضمن ایجاد رقابت سایه سنگین دلالان را از سر برنج حذف خواهد کرد.

تحقق یک رویا برای شالیکاران مازندران

وی گفت: با توجه به شرایط رکود برنج فروش شلتوک به این شرکت ها که پول را به صورت نقدی پرداخت می کنند صرفه اقتصادی دارد و کشاورز از آن استقبال می کند.

محدودیتی برای خرید نداریم

در این پیوند مدیر بازرگانی شرکت طبیعت اظهار کرد: برای خرید برنج شلتوک از کشاورزان محدودیتی وجود ندارد و شلتوک برنج طارم را در هر کیلو گرم بین ۴۰۰ تا ۴۴۰ هزار ریال از کشاورز خریداری می کنیم.

امیر معصومی گفت: خرید شلتوک که از روزهای گذشته در مازندران آغاز شد تا کنون شالیکاران استان بیش از ۹ هزار تن از این محصول را به شرکت تحویل دادند.

وی با بیان این که در روزهای اخیر کشاورزان از همه شهرهای مازندران شلتوک را به این شرکت تحویل دادند، اظهار کرد: این مجموعه آمادگی دارد حتی شالی های استانهای دیگر را هم خریداری کند.

معصومی گفت: خرید شالی ها پر محصول کشاورزان هم در دستور کار ما قرار دارد و در این بخش هم برای خرید هیچ محدودیتی وجود ندارد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر برنج سفید از کشاورز خریداری نمی شود و خرید شلتوک انجام خواهد شد اما در ماه های گذشته برنج طارم را از ۸۵۰ تا ۹۵۰ هزار ریال برای هر کیلو گرم از کشاورز خریداری کردیم.

برنجکاری یکی از مهم ترین فعالیت کشاورزی در مازندران و منبع مهم درآمد کشاورزان استان است و با تولید بیش از یک میلیون ۵۰۰ هزار تن، ۴۲ درصد برنج مورد نیاز کشور از این استان تامین می‌شود.

تحقق یک رویا برای شالیکاران مازندران

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha