کاهش شدید قیمت سیب‌زمینی اردبیل در فصل برداشت

اردبیل- ایرنا- فصل برداشت محصول سیب زمینی در استان اردبیل در حالی آغاز شده که قیمت این محصول نسبت به همین ایام در سال گذشته به شدت کاهش یافته و نرخ‌های موجود بازار نشان می‌دهد که هر کیلوگرم سیب زمینی حداقل ۵۰ درصد تنزل قیمت داشته است.

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار ایرنا، نرخ معامله سیب زمینی عمده در بازار اردبیل نشان می دهد که هم اینک هر کیلوگرم از این محصول بین ۸۰ تا ۱۰۰ هزار ریال خرید و فروش می شود در حالی که سال گذشته در همین ایام، هر کیلوگرم از این محصول به قیمت ۱۲۰ تا ۱۴۰ هزار ریال خرید و فروش می‌شد.

برداشت انبوه محصول توسط سه هزار کشاورز سیب زمینی کار استان اردبیل از چند روز پیش از سطح مزارع شهرستان اردبیل، نیر، نمین و سرعین به عنوان یکی از قطب‌های مهم تولید این محصول در کشور آغاز شده است ولی کشاورزان از نرخ‌های فروش راضی نیستند.

پیش‌بینی برداشت ۸۰۰ هزار تن سیب زمینی در اردبیل

همه ساله برداشت گسترده محصول سیب زمینی در این استان از اوایل شهریورماه آغاز شده و تا یک ماه بعد ادامه می‌یابد و پیش‌بینی می‌شود که از سطح ۲۰ هزار هکتار از اراضی استان حدود ۸۰۰ هزار تن محصول تولید و روانه بازار شود.

۹۵ درصد محصول سیب زمینی کشت شده در استان اردبیل را از رقم آگریا و مابقی را از ارقام متفرقه جِلی، فونتانه، بامبا، اسپیریت، نیلوا، کایزر، امرفونا و ساتینا تشکیل می‌دهد و سیب زمینی‌کاران این استان همچنان در تهیه بذر مرغوب به قیمت مناسب دچار مشکل هستند.

کاهش شدید قیمت سیب‌زمینی اردبیل در فصل برداشت/ موانع صادرات رفع شود

گلایه کشاورزان از بی توجهی دولت به تنظیم بازار و حل موانع صادرات

به گفته کشاورزان سیب زمینی کار، امسال به علت شیوع بیماری سفیدک دروغین در مزارع از اواخر فصل بهار و شیوع آفت موش، حدود ۲۰ درصد از محصول کشاورزان دچار خسارت و تبدیل به ضایعات شده و همین امر نیز در کنار افت شدید قیمت، موجب نارضایتی سیب زمینی کاران شده است.

بر اساس آخرین برآوردها، با وجود تنزل قیمت محصول و با احتساب قیمت فعلی، گردش مالی کنونی تولید و تجارت سیب زمینی در استان اردبیل بالغ بر ۸۰ هزار میلیارد ریال است و با توجه به حجم تولید و نقش این محصول در اقتصاد استان، نوسان قیمت سیب زمینی به شکل معناداری در اقتصاد و معیشت مردم استان تاثیر مستقیمی دارد.

سیب زمینی کاران استان کاهش قیمت هر کیلوگرم محصول سال جاری به ۸۰ تا ۱۰۰ هزار ریال را غیرمنصفانه خوانده و اعلام کردند که با توجه نرخ تورم سالانه، افزایش هزینه های تولید از جمله تهیه بذر، کاشت، مبارزه با آفات و بیماری ها، آبیاری و هزینه برداشت و انبارداری، عادلانه ترین قیمت فروش محصول دو برابر ارقام فعلی و بین ۱۶۰ تا ۱۸۰ هزار ریال است.

سال گذشته نیز به قیمت افت قیمت و توقف صادرات ۴۵۰ هزار تن محصول سیب زمینی روی دست کشاورزان استان اردبیل ماند و کشاورزان متحمل خسارت هنگفت شدند و بخش زیادی از این محصول نیز نابود و امحا شد.

دولت در اواخر سال گذشته اقدام به خرید محصول کرد که بر این اساس، حدود ۱۰۶ هزار تن محصول مازاد سیب زمینی کاران اردبیل با نرخ ۶۵ تا ۸۰ هزار ریال خریداری شد که هنوز بخش زیادی از مطالبات سال گذشته کشاورزان استان از بابت خرید این محصول پرداخت نشده است.

هر چند که متولیان بخش کشاورزی استان با پیش بینی افت قیمت محصول در سال جاری، توصیه کردند که کشاورزان استان میزان کشت خود را کاهش دهند و محصولات جایگزین بکارند، ولی امسال نیز به اندازه سال گذشته اراضی دشت اردبیل به زیر کشت سیب زمینی رفت و با توجه به حجم تولید به اندازه سال گذشته، در صورت اتخاذ نشدن تدابیر تنظیم بازار، سیب زمینی کاران استان امسال هم متحمل زیان خواهدن شد.

کاهش شدید قیمت سیب‌زمینی اردبیل در فصل برداشت/ موانع صادرات رفع شود

دولت برای صادرات و تنظیم بازار سیب زمینی مازاد اردبیل چاره‌اندیشی کند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل چند روز پیش در مصاحبه با خبرنگاران خواستار چاره‌اندیشی دولت برای صادرات و عرضه به بازارهای داخلی ۵۶۰ هزار تن سیب زمینی مازاد بر نیاز این استان شد و با اشاره به پیش‌بینی تولید بالغ بر ۷۶۰ هزار تن محصول سیب زمینی در استان اردبیل در سال زراعی جاری گفت: حدود ۲۰۰ هزار تن از این محصول در داخل استان مصرف شده و ۵۶۰ هزار تن آن مازاد بر نیاز است که باید به مقصد کشورهای خارجی و بازارهای داخلی صادر شود.

نوبخت اژدری خواستار اقدام عاجل دولت در تنظیم بازار این محصول مهم استان اردبیل شد و افزود: سیب زمینی تولیدی سال جاری استان اردبیل از چند روز پیش وارد بازار شده ولی قیمت‌های فروش محصول در بازار در حد ارقام سال گذشته هم نیست و همین امر سبب نارضایتی کشاورزان شده است.

وی اظهار کرد: هم‌اینک ۲۵۰ هزار تن محصول سیب زمینی تولید شده در سال جاری آماده صادرات و عرضه در بازارهای داخلی است ولی خریداری وجود ندارد و به علت نبود انبارهای فنی و سردخانه کافی، کشاورزان نیز امکان نگهداری محصول تولیدی را ندارند.

وی با تاکید بر این که برای مازاد تولید سیب زمینی امسال استان اردبیل باید فکری اساسی شود، بیان کرد: سال گذشته نیز محصول سیب زمینی کشاورزان استان به علت محدودیت در صادرات و لزوم پیمان سپاری ارزی صادرکنندگان این محصول، روی دست کشاورزان ماند و هم کشاورزان و هم دولت متضرر شدند.

اژدری اضافه کرد: سال گذشته حجم زیادی از سیب زمینی تولیدی استان روی دست کشاورزان باقی مانده بود که اواخر سال، ۱۰۶ هزار تن محصول سیب زمینی با تخصیص هشت هزار و ۳۵۰ میلیارد ریال از سوی دولت به صورت تضمینی خریداری شد تا جلوی زیان هنگفت کشاورزان گرفته شود.

وی نبود انبار فنی و سردخانه کافی و بروز موانع در صادرات محصول سیب زمینی از جمله پیمان سپاری صادر کنندگان را موجب ایجاد نابسامانی در بازار این محصول ذکر کرد و گفت: ۹۶ درصد محصولات کشاورزی استان به صورت خام و بدون فرآوری وارد بازار می شود و لازم است که در زمینه ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی اقدامی اساسی شود.

کاهش شدید قیمت سیب‌زمینی اردبیل در فصل برداشت/ موانع صادرات رفع شود

اقدام عاجل برای صادرات سیب زمینی اردبیل ضروری است

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط ‌زیست اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اردبیل نیز سال گذشته خواستار چاره‌اندیشی برای مازاد تولید سیب زمینی کشور شد و گفت: دستگاه‌های متعدد ذیربط، اقدامی برای حل بحران سیب زمینی تولید شده در کشور نکردند.

عیسی شاهی زارع با اشاره به زیر سوال بردن تولید از سوی مقامات وزارت جهاد کشاورزی سابق بیان کرد: در پیگیری من، مقام مرتبط در وزارت جهاد کشاورزی به جای تلاش برای حل مساله مدعی شد که کشاورز نباید زیاد تولید می‌کرد تا با بحران فروش محصول خود مواجه شود.

وی بیان کرد: تولید کنندگان کشاورزی در حالی مقصر افت قیمت معرفی می شوند که این وضعیت به علت نابسامانی در حوزه مدیریت بازار به وجود آمده که در حیطه اختیارات دولت است.

وی رفع تعلیق کارت‌های بازرگانی برای صادرات محصول سیب زمینی را راه حلی موقتی برای حل مشکل تولیدگنندگان دانست و بیان کرد: علاوه بر تعلیق کارت‌های بازرگانی صادر کنندگان سیب زمینی، پیمان سپاری ارزی و توقف پرداخت یارانه و مشوق صادرات نیز موجب شده است که محصول سیب زمینی تولید شده در استان اردبیل روانه بازارهای خارجی نشود.

شاهی زارع خواستار مساعدت مقامات وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت برای حل مشکل سیب زمینی مازاد تولید کنندگان کشاورزی استان اردبیل شد و اضافه کرد: امسال هم باید اقدام عاجلی انجام شود و گرنه چند هفته و یا چند ماه بعد، هر اقدامی انجام شود، به معنای نوش‌داروی بعد از مرگ سهراب خواهد بود.

کاهش شدید قیمت سیب‌زمینی اردبیل در فصل برداشت/ موانع صادرات رفع شود

به گزارش ایرنا، بر اساس برآوردها، سه هزار کشاورز سیب زمینی‌کار در استان اردبیل وجود دارد که همانند سال زراعی گذشته، امسال نیز مشغول تولید محصول هستند و پیش‌بینی می‌شود که در سال جاری نیز ۷۷۰ تا ۸۰۰ هزار تن محصول برداشت کنند.

به علت استفاده از آبیاری به روش نوار تیپ و روش کاشت متفاوت با عرف منطقه به شیوه سه ردیف با دو نوار تیپ و نیز جلوگیری از اتلاف زمین، بالاترین میزان برداشت محصول سیب زمینی با ۷۰ تن در روستای خلیفه لو اردبیل به ثبت رسیده است.

نیاز استان اردبیل به سیب زمینی حدود ۱۸۴ هزار تن است و مازاد نیاز استان به استان‌های دیگر و نیز به کشورهای جمهوری آذربایجان و روسیه صادر می‌شود.

استان اردبیل با تولید حدود ۸۰۰ تا ۸۵۰ هزار تن سیب زمینی معادل ۲۰ درصد تولید این محصول ایران، مهم‌ترین قطب تولید سیب زمینی در کشور محسوب می‌شود.

کاهش شدید قیمت سیب‌زمینی اردبیل در فصل برداشت/ موانع صادرات رفع شود

سیب زمینی تولید شده در این استان از لحاظ کیفیت، درصد ماده خشک، وجود کمترین میزان باقی مانده سموم و کود در جایگاه برتر کشور قرار دارد و سیب زمینی اردبیل جزو محصول پاک به شمار می‌رود و از نظر کیفیت و کمیت قابل رقابت با سیب زمینی تولیدی کشورهای اروپایی است.

تولید زیاد محصول در بیشتر استان‌ها، قیمت پایین برخی ارقام این محصول و نیز توقف صادرات از مهم‌ترین علل فروش نرفتن محصول سیب زمینی استان اردبیل بوده که در کنار نبود مشوق‌های صادراتی، الزام صادرکنندگان برای انتقال ارز حاصل از صادرات به داخل و فروش آن به شبکه بانکی دولت با نرخ مصوب و پایین و نیز سخت بودن امکان انتقال منابع ارزی حاصل از صادرات از جمله علل توقف صادرات و فروش نرفتن محصول سیب زمینی اردبیل بوده است.

طبق آخرین آمار موجود، حدود ۱۰ درصد از ۷۵۰ هزار تن محصول سیب زمینی تولید شده در استان اردبیل به خارج از کشور صادر شده و این رقم بسیار کمتر از ظرفیت صادرات استان است.

نگهداری سیب زمینی مشکل کلیدی تولید این محصول در استان اردبیل به شمار می‌رود طوری که نبود انبارها و سردخانه‌های کافی برای نگهداری این محصول در استان اردبیل بسیار مشهود است و تنها برای نگهداری ۱۰۰ هزار تن محصول سردخانه در این استان وجود دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha