۱۳ شهریور ۱۴۰۳، ۱۳:۲۰
کد خبر: 85586432
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پیوندهای چین و آفریقا در مسیر گسترش و تقویت

۱۳ شهریور ۱۴۰۳، ۱۳:۲۰
کد خبر: 85586432
پیوندهای چین و آفریقا در مسیر گسترش و تقویت

تهران- ایرنا- رئیس‌جمهوری چین در دیدار با مقام‌های ارشد آفریقایی بر تقویت پیوندهای دوجانبه در مسیر توسعه و همکاری جهانی تاکید کرد.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از تارنمای خبری وزارت امور خارجه چین، موسی فقی رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا که برای نشست سران چین و آفریقا به پکن سفر کرده است، با شی‌جین‌پینگ رئیس‌جمهوری چین دیدار و گفت‌وگو کرد.

شی در این دیدار دو جانبه بیان کرد که اتحادیه آفریقا نماد وحدت و تقویت خودمختاری آفریقا و یک ساختار مهم برای همکاری‌های بین‌المللی است.

وی افزود: در سال‌های اخیر، اعتماد سیاسی بین چین و اتحادیه آفریقا به طور مستمر در حال گسترش بوده و دو طرف در امور بین‌المللی و منطقه‌ای هماهنگی نزدیک داشته‌اند.

شی خاطرنشان کرد: چین از اتحادیه آفریقا برای ایفای نقش بزرگ‌تر در امور دوستانه بین دو طرف حمایت می‌کند و مایل است از این نشست به عنوان فرصتی برای پیشبرد همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف استفاده کند.

وی بیان اینکه آفریقا یکی از قطب‌های مهم جهانی است و یک اولویت مهم در دیپلماسی چین به شمار می‌رود، تصریح کرد: چین مایل است با آفریقا روابط سیاسی نزدیکی داشته باشد تا اعتماد راهبردی و همکاری‌های عملی گسترش یابد.

شی همچنین به اهمیت همکاری نزدیک، حمایت متقابل و ترویج جهانی‌سازی عادلانه و فراگیر اشاره و بر حفظ عدالت بین‌المللی و منافع مشترک کشورهای در حال توسعه تاکید کرد.

رئیس‌جمهوری چین همچنین به پیشرفت‌های اخیر در زمینه‌های مختلف، از جمله بهداشت و توسعه زیرساخت‌ها اشاره کرد و از عزم پکن برای تقویت همکاری‌های راهبردی با آفریقا خبر داد.

موسی فقی نیز در این دیدار به حمایت‌های چین از آفریقا در طول تاریخ اشاره و از رهبری شی در توسعه روابط چین و آفریقا و ایجاد مکانیزم‌های همکاری قدردانی کرد.

وی بر سیاست چین واحد و حمایت از منافع کلیدی پکن تأکید کرد و به اهمیت ابتکارات این کشور آسیایی مانند «یک جاده، یک کمربند» و دیگر پیشنهادات جهانی اشاره کرد که به گفته وی به بهبود شرایط کشورهای در حال توسعه کمک می‌کند.

گسترش روابط به سطح مشارکت راهبردی جامع

سیریل رامافوسا رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی که برای شرکت در نشست «سران چین و کشورهای آفریقایی» به پکن سفر کرده است نیز روز گذشته (دوشنبه) با رئیس‌جمهوری چین دیدار و درباره توسعه روابط دوجانبه و مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای گفت‌وگو کرد.

براساس این گزارش، رامافوسا و شی بر اهمیت روابط ویژه میان چین و آفریقای جنوبی تاکید کردند و تصمیم گرفتند که روابط دوجانبه را به سطح مشارکت راهبردی جامع در عصر جدید ارتقا دهند.

آنها همچنین توافق کردند که همکاری‌های دوجانبه را در حوزه‌های مختلف مانند تجارت، سرمایه‌گذاری، فناوری، انرژی‌های تجدیدپذیر و انتقال مهارت‌ها افزایش دهند.

رامافوسا و شی همچنین بر تعهد خود به توسعه همکاری‌های اقتصادی و ایجاد فرصت‌های شغلی میان چین و آفریقای جنوبی اشاره کردند.

این دو کشور درباره تعمیق همکاری‌ها در زمینه‌های کشاورزی، بهداشت و توسعه پایدار نیز توافق کردند و از جامعه بین‌المللی خواستند تا از تلاش‌های آفریقا برای اجرای توافق‌نامه تجارت آزاد قاره‌ای حمایت کند.

در پایان این دیدار، اسناد همکاری متعددی در حوزه‌های مختلف از جمله سیستم ناوبری ماهواره‌ای، بهداشت، تجارت و همکاری‌های فرهنگی امضا شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha