۱۳ سد معیشتی در اردبیل تکمیل و راه‌اندازی شد

اردبیل- ایرنا- رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل اعلام کرد: ۱۳ سد خاکی کوچک معروف به سدهای معیشتی در سه سال گذشته با یک هزار و ۵۳۰ میلیارد ریال اعتبار و هزینه در استان تکمیل و راه‌اندازی شده است.

نوبخت اژدری روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: مطالعات مکان‌یابی برای احداث ۷۲ سد معیشتی در مناطق مختلف استان اردبیل از سال‌های ۱۳۸۷ تا ۸۸ شروع شد ولی در نهایت عملیات اجرایی ۳۴ سد معیشتی نهایی شده و به مرحله اجرا رسید.

وی بیان کرد: از این تعداد تاکنون ۲۵ سد معیشتی به بهره برداری رسیده و مابقی سدها نیز هر کدام با ۱۰ تا ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی به دلیل کمبود اعتبار راکده مانده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل سدهای معیشتی و کوچک را به علت فراهم کردن مهار آب‌های جاری در مناطق روستایی و تامین حداقل آب برای آبی کردن اراضی کشاورزی به عنوان سدی در برابر مهاجرت روستاییان به شهرها عنوان کرد و افزود: عزم سازمان جهاد کشاورزی برای حفظ تولید از طریق تامین آب اراضی خرد و کسب و کار کوچک کشاورزی است.

وی با اشاره به کاهش میانگین بارش سالانه استان از ۳۲۰ میلیمتر به ۲۵۰ میلیمتر اظهار کرد: این آمار نشان می دهد که استان اردبیل به سمت خشکسالی در حرکت است و بر همین اساس، باید شکل و روش استفاده از منابع آب و تولید کشاورزی نیز تغییر یابد.

اژدری میزان تولید سالانه آب در استان اردبیل را ۲ میلیارد و ۳۲۰ میلیون متر مربع اعلام کرد و گفت: از این میزان، یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب به بخش کشاورزی اختصاص می یابد که به علت هدر رفت آب در مسیر انتقال، تنها یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب آب به سر مزرعه می رسد.

وی میزان افت آب در سر مزارع و بهره‌‎وری آبیاری کشاورزی در استان اردبیل را ۴۰ درصد اعلام و بیان کرد: برای رفع نیاز مصرف آب کشاورزی، در کنار بهسازی و مرمت کانال‌های اصلی و فرعی، اراضی کشاورزی آبی استان نیز باید به سامانه های آبیاری مدرن تجهیز شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از بهسازی و مرمت ۴۰ کیلومتر از انهار سنتی و کانال‌های کشاورزی استان اردبیل با صرف ۷۱۰ میلیارد ریال اعتبار در سه سال گذشته خبر داد و افزود: در این مدت، با صرف ۱۵۰ میلیارد ریال، ۱۷ کیلومتر قنات نیز تعمیر، بهسازی و مرمت شده است.

به گزارش ایرنا استان اردبیل ۱۸ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد که معادل ۱.۰۹ درصد از مساحت کل کشور ایران است.

۴۳.۶ درصد از مساحت این استان شامل ۸۱۷ هزار هکتار اراضی کشاورزی، ۵۰.۴ درصد معادل ۹۴۹ هزار هکتار مرتع، ۳.۵ درصد برابر با ۶۳ هزار هکتار جنگل و مابقی نیز مربوط به سایر کاربری‌هاست.

استان اردبیل کمتر از یک درصد مساحت ایران را دارد ولی با تولید سالانه ۴.۵ میلیون تن انواع محصول کشاورزی ، چهار درصد تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

این استان با تولید حدود ۶۰۰ هزار تن گندم، ۸۵۰ هزار تن سیب زمینی و ۴۵۰ هزار تن انواع محصولات باغی، سهم عمده‌ای در تامین نیاز به محصولات کشاورزی کشور دارد.

۷۵۰ هزار هکتار از اراضی استان اردبیل کشت می‌شود که ۲۷۰ هزار هکتار آن اراضی آبی و ۴۸۰ هزار هکتار نیز جزو اراضی دیم است.

محصول گندم با حدود ۲۹۰ تا ۳۰۵ هزار هکتار و محصول جو با حدود ۹۰ تا ۱۲۰ هزار هکتار، بیشترین سهم اراضی کشت محصول کشاورزی در استان اردبیل را دارد.

استان اردبیل در تولید غلات گندم و جو، در رتبه هشتم کشوری قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha