تاکید رییس کل دادگستری سمنان بر تخصیص حقابه غرب استان از حبله‌رود + فیلم

سمنان - ایرنا - رییس کل دادگستری استان سمنان اجرای قانون را راهبرد اصلی دستگاه قضا عنوان کرد و گفت: تقسیم عادلانه آب بر اساس آنچه قانون با عنوان «حقابه» از حبله‌رود برای مردم گرمسار مشخص کرده باید محقق شود و با تصرف‌های غیرمجاز در این راستا برخورد می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام محمدصادق اکبری روز شنبه در جلسه بررسی تنش آبی غرب استان سمنان با حضور نمایندگانی از کشاورزان گرمسار و آرادان در دادگستری گرمسار، بیان کرد: بهره‌برداری بیش از حد مجاز از سفره‌های آب زیرزمینی باعث وقوع پدیده فرونشست و رانش زمین شده است.

وی با بیان اینکه مدیریت مصرف آب تنها راه رفع این مشکل است، افزود: در مدیریت آب اجرای دقیق قانون کمک کننده است و در بی قانونی مدیریت مصرف آب میسر نمی‌شود.

وی با تاکید بر اینکه اجرای قانون سیاست کلی دستگاه قضا است، ابراز کرد: در این موضوع هر شخص به هر میزان حقابه که قانون تعیین کرده باید بهره‌مند شود و اجازه تعدی به حق دیگران را ندارد.

رییس کل دادگستری استان سمنان گفت: اگر کسی با قانون در ستیز باشد، مطابق قانون با فرد متخلف مقابله می‌کنیم و امیدواریم این موضوع به شکل مدیریت شده و قانونمند حل شود.

وی با بیان اینکه مسایل و مشکلات مطرح شده توسط نمایندگان کشاورزان از طریق دستگاه قضایی پیگیری می‌شود، اضافه کرد: برگزاری نشستی با حضور دادستان کل کشور و نمایندگانی از کشاورزان گرمسار در دستور کار قرار دارد.

دادستان عمومی و انقلاب استان سمنان نیز در این جلسه با بیان اینکه مردم غرب استان در بخش های مختلف کشاورزی، صنعت و حتی مشترکان خانگی در مصرف آب شرب با چالش جدی مواجه هستند، افزود: ۲۵ درصد مصرف آب در حوزه صنعت است که بحران کم‌آبی صنعتگران را دچار مشکلاتی کرده است.

تاکید رییس کل دادگستری سمنان بر تخصیص حقابه غرب استان از حبله‌رود + فیلم

محمد تقی گلی گفت: تخصیص‌نیافتن حقابه قانونی مردم از حبله رود، رهانشدن آب به سمت پایین دست و برداشت‌های نامتعارف در مسیر حبله‌رود در روستاهای بالادست، مشکل کم‌آبی را به یک چالش جدی در غرب استان سمنان تبدیل کرده است.

وی با تاکید بر اینکه رفع این مشکل نیازمند اراده ملی است، افزود: دستگاه قضایی استان سمنان در راستای اصل حفظ حقوق عامه به این مساله ورود کرده است.

دادستان عمومی و انقلاب استان سمنان بیان کرد: با متخلفانی که در مسیر حبله‌رود تصرف غیرمجاز و ویلاسازی های غیرقانونی در حریم بستر رودخانه انجام دادند، مقابله می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «حَبله‌رود» رودی به طول ۲۴۰ کیلومتر در حوضه آبریز کویر مرکزی است که از ارتفاع حدود ۲ هزار و ۸۰۰ متری دامنه رشته‌کوه‌های البرز و شاه‌محمدقله و هما در شمال شرقی فیروزکوه، از رشته‌کوه‌های البرز سرچشمه می‌گیرد و به نام رود «گور سفید» با مسیر عمومی شمالی ـ جنوبی، از دامنه شمالی کوه مارآب عبور می‌کند. سپس به سمت غرب تغییر مسیر داده و نخست با رودخانه «ساواشی» مخلوط می‌شود و «فیروزکوه» نام می‌گیرد.

حبله‌رود تنها رودخانه‌ای دائمی استان سمنان است که کشت و زرع گرمسار را آبیاری می‌کند.

چندین ریزابه به نام‌های گورسفید، ساواشی، نمرود، آب دره درده، دلی‌چای، شاه بلاغی، آب کبوتر دره، آب دره شور به حبله‌رود می‌ریزند. حبله‌رود خود ریزابه رودخانه گلو است و گستردگی حوضه آبریز آن سه هزار و ۲۰۰ کیلومترمربع است.

شهرستان‌های گرمسار و آرادان در غرب استان سمنان واقع شدند که شغل اغلب مردم این منطقه کشاورزی و دام‌پروری است و به همین سبب گرمسار و آرادان به قطب کشاورزی استان سمنان شهرت یافته است.

سال‌های طولانی است که مردم این منطقه درباره حقابه واقعی و قانونی خود از سد نمرود و رودخانه دائمی حبله رود مطالباتی دارند و معتقدند در مورد این منابع آبی، بالادستی‌ها در منطقه فیروزکوه این حقابه را درنظر نمی‌گیرند و حق شهروندان غرب استان از این منابع آبی که در طول تاریخ وجود داشته، به جاآورده نمی‌شود.

در این نشست یاسر عربی نماینده گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی، رضا خانی فرماندار گرمسار ، علی رضوانی سرپرست فرمانداری آرادان و جمعی از کشاورزان ۲ شهرستان گرمسار و آرادان حضور داشتند و به بیان آسیب‌های محقق‌نشدن حقابه خود از حبله‌رود پرداختند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha