همه چیز را در مورد سد تنگ سرخ بویراحمد بدانیم

یاسوج- ایرنا- عملیات اجرایی احداث سد تنگ سرخ پروژه ای که ۱۱سال پیش آغاز شد و طبق اعلام مسئولان این سد قرار است آب پایدار شهرستان بویراحمد را تامین و بالای ۶ هزار هکتار زمین های تشنه کشاورزی را نیز زیر پوشش ببرد؛ این طرح هم اینک ۳۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد اما آنچه سبب نگرانی مردم شده موضوع رعایت نشدن حریم و تحقق نیافتن وعده های مسئولان و مطالبات بحق مردم منطقه از مزایا و منافع آن است.

به گزارش ایرنا، ساکنان شهر یاسوج مرکز شهرستان ۲۵۰ هزار نفری بویراحمد که با میانگین بلندمدت ۷۹۷ میلیمتر پرباران ترین منطقه کهگیلویه و بویراحمد محسوب می شود همواره با افت فشار یا قطعی آب مواجه هستند و تکمیل سد تنگ سرخ برای آنان نیازی ضروری محسوب می شود.

سد خاکی تنگ سرخ که با هسته رسی در کهگیلویه و بویراحمد درحال ساخت است، ۶۶,۵ متر ارتفاع و ۹۱۷ متر در ناحیه تاج، طول خواهد شد و ظرفیت ذخیره‌سازی ۱۲۵ میلیون متر مکعب آب را دارد. این سازه آبی پروژه ای مشترک بین استان های کهگیلویه و بویراحمد و فارس است که براساس مطالعات انجام گرفته میزان آبی که سالانه از آن عبور می کند ۳۰۰ میلیون متر مکعب پیش بینی شده است.

سد تنگ سرخ می تواند ۱۵۷ میلیون متر مکعب در سال تامین آب داشته باشد ک از این میزان ۵۶ متر مکعب آن برای آب آشامیدنی شهر شیراز و ۱۰۱ میلیون متر مکعب آن سهم استان کهگیلویه و بویراحمد است.

این سد از سال ۱۳۹۰ کلنگ زنی شد و تا ۲ سال قبل کمتر از ۱۰ درصد پیشرفت داشت، اما اکنون و با حمایت مسئولین وزارت نیرو و شرکت مدیریت منابع آب ایران، اجرای کار با سرعت و شتاب بسیار بیشتری در حال انجام است.

همه چیز را در مورد سد تنگ سرخ بویراحمد بدانیم

سد تنگ سرخ بویراحمد در یک نگاه

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: این استان با دارا بودن بیش از ۱۱ میلیارد مترمکعب بارش سالیانه و نیز ۸.۵ میلیارد مترمکعب رواناب از جمله استان های شاخص کشور در پتانسیل آبی است.

آرش مصلح افزود: این حجم بارش اغلب در چهار ماه سال اتفاق می افتد و در هشت ماه دیگر که بیشترین مصرف آب شرب، صنعت و کشاورزی وجود دارد شاهد کمترین بارش و یا عدم وجود هر گونه بارش در بیشتر نقاط استان هستیم. کهگیلویه و بویراحمد معروف به سرزمین چشمه سارها و رودخانه‌های وحشی با وجود میزان بارندگی دو برابر میانگین کشوری مردم شهرهای مختلف آن به ویژه یاسوج مرکز استان، با کم آبی و بی آبی دست و پنجه نرم می کنند.

وی ادامه داد: یکی از بزرگترین و مهم ترین طرح های استان سد تنگ سرخ است که حدود ۱۱ سال به صورت لاک پشتی و با مشکلات اعتباری دست و پنجه نرم می کرد اما در دولت قبل توجه ویژه ای به آن شده است که امید است در دولت جدید نیز با نگاه ویژه استمرار داشته و ادامه خواهد یافت.

وی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از محدوده مخزن سد تنگ سرخ در تملک کشاورزان و اهالی منطقه قرار دارد، ادامه داد: مهمترین مشکل در تملک اراضی موجود اختلافات مربوط به تداخل اسناد با منابع ملی و نیز بستر رودخانه است که با درایت و مصوبه‌ای که اکنون انجام شده تلاش می‌کنیم این مشکل رفع شود.

مصلح افزایش تصویب ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار، چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تخصیص آن در سه سال اخیر، تکمیل مطالعه سامانه انتقال و انجام مراحل نهایی مجوز ماده ۲۳ آن، انتخاب مشاور مطالعه و طراحی تصفیه خانه بزرگ آب شرب سد، احداث جاده جایگزین، خرید ابزار دقیق سد، جابه جایی دکل های برق، فیبر نوری از محل ساختگاه، شروع عملیات ژئوتکنیک، آغاز عملیات اجرایی تونل آب بر و تملک بخشی از اراضی به میزان یک هزار میلیارد ریال را از جمله اقدامات شاخص سال‌های اخیر برشمرد.

همه چیز را در مورد سد تنگ سرخ بویراحمد بدانیم

حق و حقوق مردم در این سد رعایت شود

نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی گفت: باید حقوق مردم در اجرای سد تنگ سرخ رعایت شود، مردم نسبت به حریم اعتراض دارند.

محمد بهرامی افزود: مردم بیش‌از یک قرن در این محل زندگی می‌کنند که ما از مسئولان درخواست داریم که حقوق مردم تأمین شود.

وی تصریح کرد: پروژه سد تنگ سرخ از سال ۹۰ شروع شده که روند پروژه قابل قبول نیست؛ اما اکنون سرعت کار قابل قبول است.

نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی ابراز کرد: ۷۵ درصد آب سد تنگ سرخ مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد و ۲۵ درصد آن مربوط به استان است و باید حقوق مردم در این سد رعایت شود.

بهرامی عنوان کرد: در کنار این سد مزایایی وجود دارد که نفع آن برای همین مردم است. خیلی از همنوعان ما در شهر شیراز هستند و ما نمی‌توانیم نسبت به آنها بی‌تفاوت باشیم.

وی تاکید کرد: باید تلاش کنیم مردم این منطقه به حقشان برسند، مردم این منطقه از تملک اراضی خود گلایه دارند که این مهم پیگیری می‌ شود.

افزود: در کمیسیون انرژی نیز کمیته‌های فرعی برای ساخت سدها وجود دارد و تلاش می شود اعتبارات لازم برای ساخت سد و مسئله ماده ۲۳ خط انتقال به شهر یاسوج را اخذ کنیم.

همه چیز را در مورد سد تنگ سرخ بویراحمد بدانیم

روند اجرایی سد تنگ سرخ بویراحمد شتاب می گیرد

معاون عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: بخش عمده‌ای از سد تنگ سرخ در حال ساخت است و جاده فرعی روستایی که در محدوده این سد قرار داشت نیز تغییر پیدا کرده و در مرحله آسفالت قرار دارد.

علی محمد روستا افزود: با احداث سد تنگ سرخ قرار است ۲۰ میلیون متر مکعب در سال آب آشامیدنی، ۱۳ میلیون آب صنعت، ۳۳ میلیون مترمکعب آب کشاورزی، ۵۶ میلیون آب شیراز،۳۴/۵ میلیون مترمکعب حق آبه زیست محیطی رودخانه بشار در شهر یاسوج را تامین کند.

وی با اشاره به پیشرفت ۳۷ درصدی سد تنگ سرخ گفت: با برنامه ریزی‌های انجام شده روند اجرایی این طرح شتاب بیشتری خواهد گرفت و با همکاری خوب مردم در تملک اراضی و قول پیمانکار روند اجرای طرح با شتاب بیشتری دنبال شود.

روستا با اشاره به حجم عبور سالانه دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب از رودخانه بشار، تصریح کرد: احداث سد تنگ سرخ نقش مهمی در مدیریت هدرفت اب و استفاده بهینه از ان دارد.

به گزارش ایرنا، "تنگ‌سرخ"، نام یکی از روستاهای استان کهگیلویه‌وبویراحمد است که در ۳۵کیلومتری یاسوج قرار دارد. سد تنگ سرخ پروژه ای مشترک بین استان کهگیلویه و بویراحمد و فارس است و میزان آبی که در سال از آن عبور می کند ۳۰۰ میلیون متر مکعب است که از این میزان ۲۴۰ میلیون متر مکعب آن از استان فارس سرچشمه می گیرد.

قرار است این سد با حجم ۱۲۵ میلیون متر مکعب احداث شود که می تواند ۱۵۷ میلیون متر مکعب در سال تنظیم آب داشته باشد.

از این ۱۵۷ میلیون متر مکعب ۵۶ متر مکعب آن برای آب شرب شیراز و ۱۰۱ میلیون متر مکعب آن سهم استان کهگیلویه و بویراحمد است.

از این ۱۰۱ میلیون متر مکعب ۲۰ میلیون متر مکعب آن برای آب شرب یاسوج در نظر گرفته شده که با تزریق این منبع آبی دیگر شاهد افت فشار و یا قطعی مکرر آب در این شهر توریستی و گردشگری نخواهیم بود.

۳۳ میلیون متر مکعب برای کشاورزی دشت های بویراحمد و دنا، ۱۳.۳ میلیون متر مکعب آن برای چهار شهرک صنعتی ( کارخانه سیمان مارگون، تیپ ۴۸ فتح، صنایع آینده، آب آینده میدان گازی مختار، ۳۵ میلیون متر مکعب آن برای بهبود محیط زیست است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha