سینمای کنونی مدرسه خوبی برای فیلم‌سازان جوان نیست + فیلم

مشهد-ایرنا- فیلمساز جوان اهل استان خراسان جنوبی گفت: شرایط کنونی در سینمای ایران به نحوی است که مدرسه خوبی برای فیلم‌سازان جوان نیست و تقریبا به جریانی با موضوعات تکراری تبدیل شده است.

به گزارش ایرنا، احسان عمیدیان روز سه‌شنبه در حاشیه شصت و نهمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان در سینما ملل مشهد در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: موضوع برای فیلمساز جوان دو رویکرد شخصی و عمومی دارد، موضوعات عمومی مواردی را شامل می‌شود که خوشایند نهادهای سرمایه‌دار و جشنواره‌ها است و در واقع ایدئولوژی آنها مسیر فیلم سازی را تعیین می‌کند.

وی بیان کرد: زمانی که نهادهای سرمایه‌دار در تلاش برای تزریق اهداف و ایدئولوژی های خود به سینما باشند، مسیر خلاقیت برای فیلمساز جوان را می بندد، زیرا در جریانی قرار می گیرد که موضوعات فیلم های خود را به توصیه دیگران اختصاص می دهد.

این فیلمساز جوان ادامه داد: بودجه‌های فیلم در دست نهادهای ذیربط است و این مهم فیلمسازان را در انتخاب موضوع محدود می‌کند، علاوه بر این فیلمهایی در جشنواره حائز رتبه می‌شوند برای فیلم سازان دیگر خط مشی ایجاد می کند، در واقع فیلم های بلند و فیلهای جایزه دار از جشنواره‌ها جریانی در فیلم سازی ایجاد می کند که فیلمسازان جوان از آنها الگو گرفته و این باعث تکراری شدن فیلم ها در سینما می‌شود.

وی اظهار کرد: جریان‌هایی که در حوزه سینما براه افتاده‌اند، بر ذهن باز فیلمساز جوان اثر گذاشته و غالب شده‌اند، بنابراین وی مختار نیست که موضوع خود را آزادانه انتخاب کند و نیازمند حمایت مالی نهادهای بودجه دار است.

عمیدیان ادامه داد: اکنون بعد از چندین سال گذشتن از جریان فیلمسازی سفارشی و خط دار، فیلم ها در سینمای ایران تکراری شده زیرا زمانی فیلمی توانسته مخاطب را جذب و گیشه را از آن خود کند و سایر فیلمسازان نیز به سبب دلایلی که ذکر شد، از او الگو گرفته و همین مسیر را طی می‌کنند زیرا مورد وثوق جامعه یا نهادهای بودجه دار است.

وی اظهار کرد: این شرایط سینمای ایران را تبدیل به یک پیکر نیمه جانی کرده است که دیگر پیشنهاد جدیدی برای فیلم سازان جوان ندارد و یک راه برای خروج از این شرایط می‌تواند رفتن به سمت فیلم های تجربی باشد که فضا را می‌شکند.

این فیلمساز گفت: مساله مهم دیگر این است که فیلم ساز به سرمایه لازم برای ساخت فیلم خود نیاز دارد، سینما هم برای پیشرفت نیازمند سرمایه است، این موضوع باید کالبدشکافی شود و مسوولان نسبت به هزینه‌های واقعی تولید فیلم با کیفیت آگاه شوند و تدبیر کنند.

شصت و نهمین جشنواره منطقه ای سینمای جوان در مشهد از ۱۷ شهریور تا ۲۰ شهریورماه در سینما ملل میزبان سینماگران ۱۰ استان کشور شامل سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان، سمنان، یزد، خراسان شمالی، گلستان، مازندران، اصفهان و قم است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha