عوارض حفظ کاربری برای شهرک‌های صنعتی غیردولتی کشور حذف شد

مشهد-ایرنا- رییس کمیسیون ویژه جهش تولید و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ در مجلس شورای اسلامی گفت: عوارض مربوط به تبصره یک ماده یک قانون حفظ کاربری اراضی و باغات برای شهرک‌های صنعتی غیردولتی حذف شد.

به گزارش ایرنا، جعفر قادری روز چهارشنبه در نشست مشترک کمیسیون های «برنامه و بودجه، محاسبات»،«جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی» با فعالان اقتصادی خراسان رضوی در محل اتاق بازرگانی مشهد افزود: تلاش زیادی برای اصلاح این قانون در مجلس شورای اسلامی شد اما مخالفانی دارد، این در حالی است که پیرامون مشکلات مربوط به باغ ویلاهای غیرمجاز ناشی از این قانون، راه‌حل های عملی پیش بینی شده است.

وی بیان کرد: رفع تعهدات ارزی برای صادرکنندگان در دستور کار شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی قرار گرفته و بنا است در نشست بعدی این شورا تصمیم نهایی در این مورد هم در بخش صادرات و هم در بخش واردات گرفته شود.

این نماینده مجلس با اشاره به قانون تامین مالی تولید و زیرساخت ها گفت: بر اساس این قانون می‌توان بخشی از مشکلات نقدینگی کارگاه‌های تولیدی را برطرف کرد، اگر هم خلا قانونی در این حوزه وجود داشته باشد، در مجلس بررسی و اصلاح می‌شود.

وی ادامه داد: برای رفع مشکلات تامین آب بخش صنایع در استان هایی که گرفتار خشکسالی هستند، پیشنهاد شده است تا به جای انتقال آب از دریا به محل استقرار صنایع، واحدهای صنعتی بیشتری در سواحل دریاها و منابع آبی ایجاد شود.

قادری گفت: در قانون تامین مالی تولید و زیرساخت ها، بحث تهاتر آب با پساب نیز مطرح شده است، می‌توان از ظرفیت این بخش استفاده بیشتری داشت، از محل این قانون تهاتر برق نیز با توجه به ظرفیت های برق هسته‌ای و تجدیدپذیر امکان پذیر است.

وی بحث اخذ عوارض برای تامین هزینه‌های مرتبط با ایجاد آزادراه و بزرگراه را مطرح و بیان کرد: در قانون حتی اخذ عوارض از جاده‌های اصلی در نظر گرفته شده است.

رییس کمیسیون ویژه جهش تولید و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تلاش مجلس برای نظارت بر اجرای قوانین از سوی دولت گفت: کمیسیون حمایت از تولید در مجلس بناد دارد برای هر کدام از قوانینی که مرتبط با این کمیسیون است، کمیته‌ای به منظور نظارت بر اجرای آن راه‌اندازی کند.

وی با تاکید بر لزوم اجرای مصوبات کمیسیون مزبور در شورای اقتصاد برای رفع بسیاری از مشکلات افزود: پیشنهادی از سوی کمیسیون ویژه جهش تولید مجلس مطرح شد تا اتاق های اصناف، بازرگانی و تعاون بتوانند مانند شورای عالی استان ها طرح و لایحه به مجلس و دولت ارایه دهند، از این طریق بخشی از نگرانی فعالان اقتصادی در خصوص سهم بیشتر در تصمیم گیریهای سطح کلان کشور برطرف می‌شود.

قادری در خصوص ناترازی برق و قطع انرژی صنایع نیز گفت: این موضوع در دستور کار کمیسیون ویژه جهش تولید قرار دارد تا لایحه دولت در خصوص عدم تنظیم گری حوزه انرژی را بررسی کند و این ناترازیها برطرف شود.

عوارض حفظ کاربری برای شهرک‌های صنعتی غیردولتی کشور حذف شد

ساماندهی اتباع بیگانه در دستور کار مجلس است

عضو کمیسیون ویژه جهش تولید در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست به موضوع اتباع بیگانه بویژه افغانستانی ها در خراسان رضوی اشاره کرد و گفت: نکته در حضور اتباع بیگانه افغانستانی شامل مجاز یا غیرمجاز آن است که از حد متعارف آن خارج شده است، بخش زیادی از این افراد در بخش صنعت مشغول به کار هستند و به نوعی صاحبان صنایع به آن وابسته شده‌اند.

سید مرتضی محمودی اظهار کرد: برخورد بی ضابطه و بدون تعقل صاحبان صنایع به افغانستانی‌ها می‌تواند برای بخش صنعت حاشیه سازی داشته باشد، اگر نسبت به این قضیه بی‌تفاوت باشیم، آسیب هایی را به دنبال دارد.

وی بیان کرد: برای ساماندهی اتباع خارجی در ایران، طرحی در کمیسیون شوراهای مجلس در دست تهیه است و بزودی قانونی برای ساماندهی این وضع که در آن به بخش صنعت نیز توجه ویژه‌ای شده، به تصویب خواهد رسید.

این نماینده مجلس با بیان اینکه همه ما در کم‌کاریها مقصر هستیم، گفت: جاده‌های اطراف مشهد از جمله جاده تهران به مشهد به هیچ وجه در شان زائران امام رضا(ع) نیست و من با استانداران استان ها در این خصوص صحبت کرده‌ام که این وضعیت بهبود پیدا کند، در واقع لازم است برای ساماندهی وضعیت جاده‌های منتهی به مشهد بودجه‌ای اختصاص یابد.

نظارت بر اجرای قوانین

عضو دیگر کمیسیون ویژه جهش تولید در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: همه معتقدیم که کمبود منابع و مشکلات ناشی از آن در کشور وجود دارد و راه‌حل آنها هم در قوانین بالادستی و قانون برنامه هفتم توسعه دیده شده و همه دغدغه اجرای آن را داریم.

رحمدل بامری اظهار کرد: اصل مهم در این موضوع آن است که بر اجرای قوانین نظارت درست داشته باشیم، اگر بعد نظارتی مجلس شورای اسلامی بر اجرای قوانین تقویت شود، بسیاری از مسائل قابل حل خواهد بود.

وی پیشنهاد کرد که نشستی بین نمایندگان همه شهرها در مجلس شورای اسلامی با اعضای اتاق بازرگانی در استان سیستان و بلوچستان برگزار شود.

عضو دیگر کمیسیون ویژه جهش تولید و و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی نیز در این نشست گفت: شعار امسال جهش تولید با مشارکت مردم است که یکی از موضوعات مورد نظر در این بخش حوزه اتاق بازرگانی است، استان‌های خراسان ظرفیت های زیادی در بخشهای مختلف دارند.

محمد نصیری افزود: عمده مشکل فعالان اقتصادی ناترازی برق است، در طبس نیروگاه حرارتی با سوخت ذغال سنگ وجود دارد که اگر احیا شود قادر به تولید هزار مگاوات برق است و بسیاری از سرمایه داران حاضر به سرمایه گذاری در این بخش هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha