۲۴ شهریور ۱۴۰۳، ۷:۵۰
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 85595413
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دیار کریم‌خان زند مهد گردشگری کشاورزی غرب کشور

۲۴ شهریور ۱۴۰۳، ۷:۵۰
کد خبر: 85595413
دیار کریم‌خان زند مهد گردشگری کشاورزی غرب کشور

همدان- ایرنا- ملایر و دیگر شهرهای این شهرستان از جمله زنگنه این روزها به شکرانه تولید انواع محصولات باغی از جمله آلبالو و برگزاری جشنواره های مختلف به مهد گردشگری کشاورزی غرب کشور تبدیل شده است.

به گزارش ایرنا؛ سور و سات پنجمین جشنواره آلبالوی شهر زنگنه در شهرستان ملایر امسال نیز فراتر از استان همدان و استان‌های همجوار شنیده شد و برپاکنندگان جشنواره باافتخار میزبانی منحصر به فردی از هموطنان خود داشتند و به زیبایی هر چه تمام‌تر فرهنگ، آداب و رسوم این خطه و محصول ناب آلبالو را که در کیفیت شهره عام و خاص است، معرفی و لحظه‌هایی شادی را برای مردم در دیار کریم‌خان زند خلق کردند.

جشنواره آلبالوی زنگنه امسال رنگ و بوی خاصی داشت، از فراوانی محصول که به برکت نعمت الهی چندین برابر فزونی یافت تا تقدیر از باغداران و کشاورزان نمونه زنگنه که در تولید آلبالو یکّه‌تاز کشور هستند، جشنواره‌ای که یکی از ۱۵ جشنواره ملایر بود که با تدبیر و درایت بی‌نظیر مدیریت عالی این شهرستان در سطح ملی در حال برگزاری است، از جهان شهر ملایر گرفته تا زنگنه، سامن؛ جوکار، جوزان، علی‌آباد دمق، ازندریان، کِسب و دهنو آورزمان دروازه‌های گردشگری خود را به روی گردشگران گشوده است.

و اما زنگنه؛ شهر شکوفه‌های گیلاس و آلبالو ظرفیت‌ها و استعدادهای طبیعی در حوزه گردشگری، کشاورزی و صنعت دارد و دروازه ورودی شهرستان ملایر از سمت پایتخت کشور است و با تولید سالانه بیش از ۶ هزار تُن آلبالو از سطح بیش از ۷۰۰ هکتار در جایگاه نخست استان همدان در تولید آلبالو ایستاده است.

همانند جشنواره‌های اول تا چهارم، هنرمند کشوری "حسن اسماعیل‌پور" مجری رادیو جوان، مسئولیت اجرای این جشنواره مهم را بر عهده داشت و حضور "حمید ماهی‌صفت" مستر بین ایران و خواننده مطرح کشوری "میثم ابراهیمی" و اجرای زنده گروه وی، جذابیت این جشنواره را دوچندان کرده بود.

عرضه محصولات کشاورزی و صنایع دستی، پرواز پاراگلایدر، نورافشانی، مسابقه و اهدای جوایز نفیس به ویژه سه دستگاه دوچرخه از طریق قرعه‌کشی به شرکت‌کنندگان، برگزاری جشنواره غذا و غرفه‌های متنوع به همت مجمع خیرین سلامت ملایر، از دیگر بخش‌های متنوع جشنواره آلبالو بود و شهرداری و شورای اسلامی شهر زنگنه و بخشداری زند هر آنچه در توان داشتند برای ایجاد شادی و نشاط هموطنان در پارک کریم‌خان زند به کار بستند تا لحظه‌های ماندگاری را برای هموطنان خود از اقصی نقاط کشور ثبت و ضبط کنند.

دیار کریم‌خان زند میزبان جشنواره آلبالو

رشد ۱۰ برابری ورود گردشگران به ملایر

معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر شامگاه جمعه در پنجمین جشنواره آلبالو شهر زنگنه اظهار کرد: از ۱۵ شهریور پنجمین جشنواره ملی مبل و منبت ملایر آغاز شد و ذیل آن ۱۵ جشنواره همچون جشنواره آلبالو شهر زنگنه با حضور مسافران و گردشگران بی‌شماری در حال برگزاری است.

«سلمان اسماعیلی» به رشد ۱۰ برابری حضور مسافران و گردشگران در ملایر نسبت به سال گذشته در جشنواره مبلمان منبت اشاره کرد و افزود: میزان ترددها، افزایش فروش نمایشگاه‌داران مبلمان و شلوغی شهر نشان دهنده رشد حداقل ۱۰ برابری حضور مسافران در ملایر نسبت به سال گذشته و موفقیت این جشنواره‌ها است.

وی با بیان اینکه این روزها شاهد حضور هزاران گردشگر از اقصی نقاط کشور به جهان شهر ملایر هستیم، گفت: این روزها حال و هوای ملایر حال و هوای گردشگری است و فضای شاد و بانشاطی برای مردم ایجاد شده و به صورت مرتب هر شب در گوشه‌ای از این شهرستان جشنواره‌های بزرگی در حال برگزاری است.

فرماندار ویژه ملایر ادامه داد: به واسطه برگزاری موفق پنجمین جشنواره مبلمان منبت و دیگر جشنواره‌ها در سطح این شهرستان، کسب و کار بسیاری از اصناف به دلیل حضور گردشگران و مسافران رونق گرفته است.

اسماعیلی جشنواره آلبالو شهر زنگنه را یکی از موفق‌ترین جشنواره‌های این شهرستان دانست و بیان کرد: زنگنه شهر سوغاتی‌های خوشمزه، لواشک‌های متنوع، آلبالو، گیلاس و گردو و شکوفه‌های بهاری است و تلاش شهرداری و شورای اسلامی، بخشداری و همراهی مردم و تمامی دست‌اندرکاران برگزاری جشنواره پنجم ستودنی است.

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی‌های مقدماتی ۱۴ جشنواره گردشگری ملایر حداقل از ۶ ماه قبل آغاز شد و با تشکیل ستاد برگزاری جشنواره و پنج کمیته، تمام دستگاه‌های اجرایی در آماده‌باش هستند تا روزهای خوب و شادی را برای مردم ثبت و ضبط کنند، یادآور شد: ملایر شهر جشنواره‌ها و مقصد گردشگران بسیاری از اقصی نقاط کشور است.

دیار کریم‌خان زند میزبان جشنواره آلبالو

تولید بیش از ۶ هزار تُن آلبالو در بخش زند

بخشدار زند نیز در این جشنواره اظهار کرد: دیار کریم‌خان زند شهر شکوفه‌های آلبالو و گیلاس است و بهشت طبیعت شهرستان ملایر به شمار می‌رود که سالانه مسافران و گرشدگران بسیاری به این منطقه سفر می‌کنند.

«محمدرضا احمدی» افزود: بخش زند با ۴۶ روستای دارای سکنه؛ دارای مردمانی پرتلاش، سخاوتمند سخت‌کوش و در باغ‌های حاصلخیز آن محصولات باکیفیت آلبالو، گردو، بادام و انگور تولید می‌شود و در تولید عسل نیز پیشتاز است.

وی با بیان اینکه امسال به واسطه بارندگی‌های خوبی که داشتیم، برداشت محصول بسیار خوب بود، ادامه داد: در استان همدان هزار و 500 هکتار باغ آلبالو وجود دارد که از این میزان، ۷۳۳ هکتار آن در بخش زند واقع شده و میانگین برداشت در کشور ۶ تُن در هکتار است و به واسطه مرغوبیت و زمین حاصلخیز و آب و هوای خوب، در بخش زند میزان برداشت تا ۹ تُن در هکتار می‌رسد.

بخشدار زند با اشاره به اینکه سال گذشته به خاطر سرمازدگی محصول خوبی برداشت نشد، بیان کرد: امسال با بارندگی‌های خوبی که داشتیم، میزان تولید آلبالو به بیش از ۶ هزار تُن رسید و بخش زند به واسطه وجود باغ‌های آلبالو، گیلاس، انگور و گردو، ظرفیت بسیار خوبی برای ایجاد مراکز فرآوری کشاورزی و حضور سرمایه‌گذاران است.

دیار کریم‌خان زند میزبان جشنواره آلبالو

احمدی با بیان اینکه قیمت آلبالو امسال به ۷۰۰ هزار ریال هم رسید و مشکلاتی در خصوص قیمت آلبالو داشتیم، یادآور شد: با اقدامات بسیار خوبی در زمینه افزایش سطح، مبارزه با آفات و سطح آموزش‌های مورد نیاز کشاورزان داشتیم.

وی همچنین وجود شرکت کارخانه کیان‌کُرد تولید کننده ۵۵ درصد نخ تایر کشور، شرکت معادن سرمک تولیدکننده کنسانتره روی، سرب و سنگ آهن و بسیاری ظرفیت‌های دیگر در بخش صنعت، کشاورزی و گردشگری را از فرصت‌های این بخش عنوان کرد و افزود: بخش زند اولین و بزرگترین مجتمع برتونگاری غرب کشور را دارد که طی چند ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد و در افزایش مرغوبیت محصولات کشاورزی تاثیرگذار است.

بخشدار زند ضمن قدردانی از تلاش‌ها و حمایت‌های فرماندار ویژه ملایر، ادامه داد: در هفته دولت امسال ۷۳ پروژه در بخش زند با اعتباری بالغ بر ۲ هزار و ۱۴۰ میلیارد ریال اعتبار افتتاح و کلنگ‌زنی شد.

زنگنه صاحب شهرک صنایع تبدیلی می‌شود

شهردار زنگنه نیز با تاکید بر اینکه تمام تلاش خود را برای ایجاد لحظات خوب و شاد برای مردم به کار گرفته‌ایم، گفت: با پیگیری‌های انجام شده جشنواره آلبالو ثبت و در تقویم ملی گردشگری ثبت و شهر زنگنه به عنوان بازارچه سوغات محلی توسط کارشناسان در فائو ثبت شد.

«محمدحسین روستایی» یادآور شد: با پیگیری‌های انجام شده موفق شدیم ۳۵ هکتار را به محدوده شهر با کاربری گردشگری و پذیرایی الحاق کنیم و چند صد باغ ویلا را در کمیسیون امور زیربنایی استان انجام و به شهر اضافه می‌شود که می‌تواند گردشگری این شهر را ارتقا دهد.

وی بیان کرد: با اقدامات انجام شده و افزایش عملکرد همکاران ما در شهرداری، تفریغ بودجه شهرداری زنگنه طی سه سال اخیر ۵۰۰ درصد ارتقا یافت و سال گذشته با ابلاغ وزیر کشور، بعد از ۱۰ سال شهر زنگنه یک درجه ارتقا پیدا کرد و پیگیر هستیم شهر زنگنه را به عنوان تنها شهر سبز کشور و بدون زباله معرفی کنیم.

دیار کریم‌خان زند میزبان جشنواره آلبالو

شهردار زنگنه همچنین به دیگر اقدامات شهرداری اشاره و اظهار کرد: طی سه سال گذشته بیش از ۱۵۰ هزار مترمربع آسفالت‌ریزی، جدولگذاری و پیاده‌رو سازی شده که حمایت‌ها و همراهی شورای اسلامی شهر زنگنه و مردم در خادمی مردم و توسعه این شهر قابل تقدیر است.

روستایی نبود صنایع تبدیلی را یکی از مشکلات برشمرد و گفت: حدود یکسال است که با همت استاندار همدان و فرماندار ملایر، شهرک صنایع تبدیلی شهر زنگنه را در کمیسیون امور زیربنایی مصوب شد و تملک زمین هم در حال انجام است و تقاضا داریم از نمایندگان مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی برای به نتیجه رسیدن این شهرک به ما کمک کنند.

وی ادامه داد: ۲۱۷ واحد صنعتی و تولیدی را در این شهرک صنایع تبدیلی خواهیم داشت تا محصولاتی که در این منطقه تولید می‌شود، به صورت خام‌فروشی از شهرستان و استان خارج نشود و ارزش افزوده نصیب کشاورزان منطقه شود.

به گزارش ایرنا؛ در این جشنواره از "حسن محمودی"، "سیدمهدی حسینی"، "مرتضی تکلو"، "مسعود بهرامی" و "باقر ضیایی" به عنوان کشاورزان و باغداران نمونه بخش زند و شهر زنگنه تجلیل به عمل آمد.

دیار کریم‌خان زند میزبان جشنواره آلبالو

زنگنه شهری در جنوب شرقی استان همدان و شمال شرقی شهرستان ملایر در محور اصلی جاده اراک به ملایر واقع شده و نخستین شهر ورودی به پایتخت تاریخ و تمدن ایران از مسیر تهران و استان مرکزی است و مرکز را به غرب متصل می‌کند.

درختان بی‌شمار آلبالو و گیلاس با شکوفه‌های بهاری‌اش این شهر را به “شهر شکوفه‌های گیلاس و آلبالو” مبدل کرده و مناظر بکر طبیعی و باغ‌های گیلاس و آلبالو یکی از جاذبه‌های گردشگری کم‌نظیر شهر زنگنه به شمار می‌رود.

مردم شهر زنگنه به لحاظ اقتصادی و منابع درآمدی به چند دسته تقسیم می‌شوند، یک دسته افرادی با شغل آزاد هستند که با ساخت مغازه‌هایی مجلل در دو طرف بلوار امام خمینی(واقع در مسیر جاده اصلی اراک- ملایر) سوغات ملایر را شامل گردو، عسل، باسلق، شیره انگور، کشمش، سایه خشک، بادام را به مسافران و گردشگران عرضه می‌دارند.

بخشی از مردم زنگنه نیز به کشاورزی و دامپروری مشغولند، درآمد آنها از طریق فروش محصولات کشاورزی همچون گیلاس، آلبالو، گردو و انگور تأمین می‌شود و با پرورش دام و زنبور عسل، امرار معاش می‌کنند.

زنگنه دارای حدود ۷۰ سوغات‌سرا است که این امر موجب رونق اقتصادی، اشتغال و جذب مسافر به این منطقه شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha