تکاپو برای محرومیت‌زدایی از روستاهای فارس؛ نتیجه‌بخش یا ناملموس؟

شیراز - ایرنا - محرومیت‌زدایی، اساسی‌ترین راهکار کاهش آسیب‌ها در مناطق پیرامونی و روستاهای حاشیه شهرها به شمار می‌رود که در جهت دستیابی به این مهم طرح‌ های قابل توجهی به صورت هفتگی و مستمر در گوشه گوشه استان فارس در حال اجراست اما این پرسش مطرح است که آیا این اقدامات نتیجه‌بخش و ملموس بوده و تاثیرات آن در زندگی اهالی این مناطق احساس شده است؟

به گزارش خبرنگار ایرنا، اگرچه استان فارس از صنایع و معادن بسیار، مزارع و باغات پُربار و جاذبه‌های گردشگری فراوانی بهره می‌برد اما برخی مناطق آن هنوز هم از حداقل امکانات لازم برای زندگی برخوردار نیستند و اهالی این مناطق در سال‌های اخیر با دغدغه‌ها و مشکلات عدیده ای جهت گذران زندگی روبه‌رو شده‌اند.

در حال حاضر برخی مناطق فارس به عنوان محروم‌ترین نقاط استان شناخته می‌شوند و مردم این مناطق بارها و بارها تلاش کرده‌اند گلایه مندی خود را از نبود امکانات به گوش مسئولان برسانند؛ گلایه‌هایی که موجبات کوچ آنها را به شهرهای بزرگ فراهم کرده است.

در حال حاضر برخی مناطق فارس به عنوان محروم‌ترین نقاط استان شناخته می‌شوند و مردم این مناطق بارها و بارها تلاش کرده‌اند گلایه مندی خود را از نبود امکانات به گوش مسئولان برسانند؛ گلایه‌هایی که موجبات کوچ آنها را به شهرهای بزرگ فراهم کرده است.

طی چند سال اخیر نهادهای متفاوتی به عنوان معین محرومیت‌زدایی شهرستان‌های مختلف استان انتخاب شده‌اند تا چرخ توسعه را در شهرستان یا بخش محول شده به خود به گردش درآورند و با محرومیت مبارزه کنند.

بنیاد مسکن فارس هم از جمله نهادهایی است که با هدف محرومیت‌زدایی و توسعه روستایی فعالیت می‌کند و مسئولان این مجموعه معتقدند در طول این سالها اقدامات قابل توجهی را در مناطق مختلف استان انجام داده‌اند؛ یکی از مناطقی که در سال‌های اخیر مورد توجه مسئولان در این بنیاد قرار گرفته روستای بریز از بخش مرکزی لارستان است.

آسفالت ۲۵ هزار مترمربع از معابر روستای بریز لارستان

روستای بریز از بخش مرکزی لارستان با ۲ هزار و ۳۵۰ نفر جمعیت در فاصله ۵۰ کیلومتری از مرکز شهرستان و ۲۹۲ کیلومتری مرکز استان واقع شده که در طول سال‌های اخیر خدمات محرومیت‌زدایی قابل توجهی از جمله واگذاری زمین، اعطای تسهیلات مقاوم‌سازی، صدور اسناد مالکیت و طرح هادی بهسازی در این روستا ارائه شده است.

اخیراً هم توسعه و آسفالت ۲۵ هزار مترمربع از معابر این روستا انجام شده است.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان لارستان در این باره گفت: این طرح با اعتبار ۱۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی و قیر مشارکتی با دهیاری‌ها انجام شده و ۶۳۳ خانوار از اجرای این طرح بهره برده‌اند.

محمدهادی میزان از اجرای آسفالت معابر روستایی از محل اعتبارات قیر مشارکتی با مشارکت بنیاد مسکن و دهیاران به متراژ ۳۷۳ هزار متر مربع در این شهرستان با اعتبار ۸۳۰ میلیارد ریال خبر داد و گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لارستان با هزینه کرد بیش از ۳۰۵ میلیارد تومان، تسهیلات طرح ویژه بهسازی و مسکن شهری، حوادث بهسازی روستاها، مسکن محرومین و وام‌های تعمیری معیشتی و بلاعوض به تعداد سه هزار و ۱۶۸ فقره گام‌های مهمی در این عرصه برداشته است.

تکاپو برای محرومیت‌زدایی از روستاهای فارس؛ نتیجه‌بخش یا ناملموس؟

توسعه و محرومیت زدایی در شهرستان خرم‌بید

از دیگر مناطق محروم فارس که طی سال‌های اخیر شاهد اجرای طرح‌های محرومیت‌زدایی و توسعه روستایی بوده‌اند روستاها و شهرهای خرم‌بید هست؛ مناطقی که طبق گفته متولیان حوزه محرومیت‌زدایی با اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها در این حوزه با تغییر و تحول قابل‌توجهی رو به رو شده‌اند.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان خرم بید در خصوص آخرین اقدامات انجام شده در این شهرستان گفت: بنیاد مسکن در واحد بازسازی مسکن شهری و روستایی با اعطای تسهیلات ۲میلیارد ریالی به تعداد ۱۹۸فقره با اعتباری معادل ۳۹۶ میلیارد ریال و تسهیلات متمم به تعداد ۱۹۰فقره با اعتباری معادل ۱۹۰میلیارد ریال در این حوزه اقدامات قابل توجهی انجام داده است.

بهرام دوستی روشن اعطای تسهیلات ۳.۵ میلیارد ریالی در برنامه آتی‌ به تعداد ۲۵۰فقره و با اعتباری معادل ۷۵۰میلیارد ریال، تسهیلات ۲.۵ میلیارد ریالی احداثی به تعداد ۱۳فقره با اعتبار ۳۲.۵ میلیارد ریال، تسهیلات قرض الحسنه بانک مهر به تعداد چهار فقره با ۲میلیارد ریال اعتبار، تسهیلات ۳۰۰میلیون ریالی تعمیری به تعداد ۳۴فقره با اعتباری معادل ۱۰.۲ میلیارد ریال را از دیگر اقدامات شاخص در این شهرستان دانست.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان خرم بید از تفاهمنامه مشترک با کمیته امداد امام خمینی (ره) در قالب احداث پروژه پنج هزار واحدی به تعداد چهار فقره با اعتبار چهار میلیارد ریال و بیمه حوادث ساختمان به تعداد ۱۶۸فقره خبر داد و در خصوص امور بازسازی و مسکن روستایی و شهری گفت: صدور پروانه ساخت۲۸فقره، اصلاح معبر۹فقره و تعیین حدود وضعیت۹۵فقره نیز از مهمترین اقدامات انجام شده در این شهرستان به شمار می‌رود.

دوستی روشن بهسازی طرح هادی روستاها را از دیگر فعالیت‌های بنیاد مسکن دراین شهرستان دانست و گفت: آسفالت معابر روستایی به میزان پنج هزار متر مربع با اعتبار هفت هزار و ۵۶۸میلیون ریال، آسفالت معابر در قالب تفاهمنامه سه جانبه به میزان ۵۸ هزار و ۶۵۰متر مربع با اعتبار ۱۲۹ هزار و ۳۰میلیون ریال، خرید و نصب وسایل ورزشی با اعتبار سه هزار و ۳۰۰میلیون ریال و تهیه طرح هادی روستاهای کلوت، شورآب و دستجرد با اعتبار سه میلیارد ریال و همچنین تهیه طرح هادی روستای تنگ حنا با اعتبار یک میلیارد ریال از طرح‌های شاخص در این حوزه به شمار می‌رود.

به گفته او بنیاد مسکن طرح هادی روستای دره انجیری با اعتبار یک میلیارد ریال ، واگذاری زمین خام روستایی به تعداد ۱۰ قطعه، صدور سند شهری و روستایی با همکاری اداره ثبت اسناد املاک به تعداد ۲۷۰قطعه با اولویت انجام شده است.

سیمای توسعه و محرومیت‌زدایی در شهرستان جهرم

شهرستان جهرم نیز یکی از مناطقی است که فعالان در عرصه محرومیت‌زدایی معتقدند در سالهای اخیر با شتاب‌بخشی به اجرای طرح‌های توسعه سیمای روستاها در نقاط مختلف آن، به صورت قابل‌توجهی متحول شده است.

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی این شهرست با ارائه گزارشی از ترسیم سیمای توسعه و محرومیت زدایی در این منطقه گفت: نقشه‌برداری تهیه طرح هادی روستایی با اعتبار سه میلیارد ریال در روستاهای محمد آباد، شاه نورالدین، سه دره، چاه انجیر، بند و بست و چاه تیز و نقشه‌برداری بازنگری طرح هادی روستایی با اعتبار ۱۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال در روستاهای صادق آباد، شاغون، یوسف آباد، دنیان، گودزاغ، رزک، کلاکلی، علویه، موسویه، کوشکسار، حنا و گلدامچه از جمله اقدامات شاخص محرومیت‌زدایی در شهرستان جهرم است.

احمد دلشاد از پرداخت تسهیلات مسکن در روستاها به عنوان یکی از کارکردهای اصلی بنیاد مسکن نام برد و افزود: تشکیل پرونده و معرفی ۱۶۰ فقره تسهیلات ۲هزار میلیون ریالی کم بهره با بازپرداخت ۲۰ ساله با عنوان طرح ویژه بهسازی مسکن روستائی با اعتبار کل ۳۲۰ هزار میلیون ریال از دیگر این اقدامات در حوزه محرومیت‌زدایی محسوب می‌شود.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان جهرم تشکیل پرونده و معرفی ۲۶۰ فقره تسهیلات سه هزار و ۵۰۰ میلیون ریالی کم بهره با بازپرداخت ۲۰ ساله با عنوان طرح ویژه بهسازی مسکن روستائی با اعتبار کل ۹۱۰ هزار میلیون ریال، پرداخت ۲۳۳ فقره تسهیلات متمم طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی با اعتبار کل ۳۴۹ هزار و ۵۰۰ میلیون ریال، پرداخت ۱۵ فقره تسهیلات کم بهره با عنوان تفاهم‌نامه احداث مسکن مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره)، پرداخت ۱۳ فقره تسهیلات کم بهره با عنوان تفاهم نامه احداث مسکن مددجویان بهزیستی، پرداخت ۲۶ فقره تسهیلات احداثی و تعمیری حوادث با اعتبار ۱۲ هزار و ۲۰۰ میلیون ریال و پرداخت ۶۲ فقره تسهیلات قرض الحسنه جهت تکمیل واحد مسکونی روستایی با اعتبار۱۸ هزار و ۱۷۵ میلیون ریال را از دیگر اقدامات بنیاد مسکن در این شهرستان دانست.

دلشاد از پرداخت ۵۲ فقره کمک بلاعوض با اعتبار هشت هزار و ۱۴۰میلیون ریال و پرداخت ۱۲ فقره کمک بلاعوض تفاهم نامه مشترک با کمیته امداد امام خمینی (ره) با اعتبار ۱۲ هزار میلیون ریال خبر داد و گفت: بنیاد مسکن با پرداخت ۲۵ فقره کمک بلاعوض اقشار کم درآمد با اعتبار پنج هزارمیلیون ریال گام‌های مهمی در این عرصه برداشته است.

طرح‌های توسعه روستایی شهرستان شیراز در رصد و پایش کارشناسان

اخیرا همچنین کارشناسان اداره کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی فارس از روستاهای شهرستان شیراز بازدید و چگونگی توسعه روستایی در این مناطق را ارزیابی کردند.

کارشناسان بنیاد مسکن در این بازدید لزوم شتاب‌بخشی به اجرای طرح‌های توسعه در این شهرستان را مورد تأکید قرار دادند.

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شیراز درباره اجرای طرح‌های توسعه در این شهرستان گفت: واگذاری سه قطعه زمین رایگان و ۲ قطعه زمین جهت مددجویان بهزیستی، بهسازی و اجرای طرح هادی اجرای آسفالت معابر روستایی از محل اعتبارات قیر مشارکتی بنیاد مسکن و همکاری دهیاری و بسیج سازندگی در ۵۰ روستای شهرستان شیراز به متراژ ۴۱۵ هزار متر مربع و اعتبار ۷۵۰ میلیارد ریال از مهمترین اقدامات توسعه‌ای در این حوزه است.

محسن ابراهیمی در خصوص اجرای طرح نهضت ملی مسکن روستایی هم گفت: مطالعه و شناسایی اراضی حریم شهرها به میزان ۲۷۰ هکتار، الحاق اراضی ملی جهت تملک در قالب نهضت ملی به مقدار ۶۰ هکتار که مربوط به روستاهای خارج از حریم شهر بودند، شناسایی اراضی ملی جهت تملک در قالب نهضت ملی به میزان ۲۴۰ هکتار مربوط به روستاهای خارج از حریم شهر از دیگر اقدامات شاخص در این حوزه به شمار می‌رود.

نگاهی به طرح‌های محرومیت‌زدایی و توسعه روستایی در شهرستان جویم

جویم هم از شهرستان جنوبی فارس محسوب می‌شود که در فاصله ۲۵۰ کیلومتری از شیراز قرار دارد و اخیرا نیز مدیر بنیاد مسکن این شهرستان از اجرای آسفالت معابر روستایی از محل اعتبارات قیر مشارکتی با مشارکت بنیاد مسکن و دهیاران در این منطقه خبر داده است.

محمد عسکرزاده در این باره گفت: طرح های عمران روستایی در مناطقی از روستاهای بلغان چغان-کاریان احمد محمودی و فرشته جان به متراژ ۶۱ هزار مترمربع شامل لبه‌گذاری، زیرسازی و آسفالت با اعتبار ۱۵۲ میلیارد ریال هزینه کرد به بهره برداری رسید.

وی ادامه داد: بیش از ۱۹۶ میلیارد ریال تسهیلات طرح ویژه بهسازی و مسکن شهری، حوادث بهسازی، روستاها، مسکن محرومین و طرح‌های تعمیری معیشتی و بلاعوض به تعداد ۱۱۷ فقره به متقاضیان در این شهرستان پرداخت شده است.

عسکر زاده از اجرای طرح‌های بهسازی روستایی در ۶روستا با اعتبار ۳۹ میلیارد ریال خبر داد و افزود: این طرح‌ها در روستاهای هرم - منصور -آباد- چغان - بلغان شهرک آل محمد - کاریان در سطح ۱۵ هزار مترمربع آسفالت و چهار هزار و ۱۳۰ مترطول تک لبه و کانیو ۱۰ هزار متر مربع زیرسازی انجام شده است.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان جویم همچنین از واگذاری و تعیین تکلیف ۴۸ قطعه زمین به جوانان فاقد مسکن و واجد شرایط در روستاها سخن گفت و افزود: عملیات اجرایی طرح نهضت ملی مسکن نیز در شهرستان جویم آغاز شده و ۲هزار و ۲۲۰ نفر متقاضی مسکن ملی در شهرستان جویم نام‌نویسی کردند.

او اضافه کرد: با انجام قرعه کشی و انتخاب ۶۸۷ نفر متقاضی نهایی در فاز اول و اخذ ۶۰۰ فقره پروانه ساختمانی مسکن ملی طرح کلید خورد و با انجام آبرسانی به پروژه با اعتبار ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال این طرح در شرایط مناسبی در حال پیشرفت است.

عسکر زاده مجموع هزینه‌ها در اجرای طرح‌های عمرانی و بهسازی و توسعه روستاهای این شهرستان را یک هزار و ۷۵۵ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: بنیاد مسکن از همه ظرفیت های قانونی برای توسعه و بهسازی روستاها بهره‌گیری می‌کند.

تکاپو برای محرومیت‌زدایی از روستاهای فارس؛ نتیجه‌بخش یا ناملموس؟

توسعه و آسفالت سه هزار و ۵۰۰ مترمربع از معابر روستای بیدگرد رستم

توسعه و آسفالت سه هزار و ۵۰۰ مترمربع از معابر روستای بیدگرد رستم از دیگر اقدامات اخیر در حوزه محرومیت‌زدایی استان فارس به شمار می‌رود که مدیر بنیاد مسکن این شهرستان اعلام کرده که این طرح از محل قیر مشارکتی با دهیاری‌ها انجام شده است.

خسرو کشتگر مدیر بنیاد مسکن شهرستان رستم در خصوص دیگر اقدامات انجام شده در این شهرستان هم گفت: در حوزه بهسازی روستاها با صرف اعتباری معادل ۳۵۰ میلیارد ریال در ۳۸ روستای این شهرستان زیرسازی ۱۷ هزار و ۵۰۰متر مربع از معابر روستاها انجام شده؛ با کارگزاری جدل بتنی ۷۵۰مترطول، آسفالت ۱۷۸ هزار و ۵۰۰ متر مربع، تک لبه ۲۶۰متر، محوطه‌سازی یک هزار و ۲۰۰ متر مربع و دیوار حائل ۷۰ متر مکعب اقدامات قابل توجهی به منظور بهسازی معابر صورت گرفته است.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان رستم از بازنگری و نقشه‌برداری پایه طرح هادی در پنج روستای این شهرستان خبر داد و با ارائه گزارشی از حوزه بازسازی و مسکن روستایی گفت: ۵۱۰ فقره تسهیلات طرح ویژه و ۲۵ فقره تسهیلات قرض الحسنه به مبلغ ۶ میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال در این شهرستان پرداخت شده است.

محرومیت زدایی در بخش قطرویه شهرستان نی ریز

از دیگر مناطقی که مورد توجه متولیان حوزه محرومیت‌زدایی در استان فارس قرار دارد بخش قطرویه شهرستان نی ریز است؛ بنابر سرشماری مرکز آمار ایران، جمعیت بخش قطرویه در سال ۱۳۹۵ برابر با ۱۵ هزار و ۶۴۲ نفر و جمعیت شهر آن ۲ هزار و ۸۹۵ نفر بوده که به دلیل قابلیت‌های این منطقه در حوزه گردشگری و کشاورزی ساماندهی آن در سال‌های اخیر در دستور کار متولیان عرصه محرومیت‌زدایی قرار گرفته است.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان نی ریز در نشستی با حضور بخشدار بخش قطرویه این شهرستان رویکردهای توسعه و محرومیت‌زدایی در این بخش را بررسی کرد.

علی اکبر مبین در این نشست در خصوص رفع مشکلات معابر روستاهای بخش قطرویه که در بارندگی اخیر دچار مشکل شده‌اند و پیگیری دریافت قیر رایگان جهت آسفالت روستاهایی که اقدام به زیرسازی کرده‌اند توضیحاتی داد.

سال‌هاست که واژه محرومیت زدایی بر سر زبان‌ها افتاده و مسئولان ادعا دارند که تمام تلاش خود را برای تحقق آن به کار بسته‌اند اما اینکه اقدامات در این عرصه تا چه اندازه توانسته دغدغه‌های اهالی مناطق محروم را حل کند پرسشی است که جای بررسی دارد.

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان نی ریز در این باره گفت: نقشه‌برداری و تهیه طرح اجرایی جهت روستای تل مهتابی بخش مرکزی به طول ۲هزار متر، نقشه‌برداری و تهیه طرح اجرایی جهت روستای غوری بخش پشتکوه به طول ۲هزار متر، نقشه‌برداری و تهیه طرح اجرایی جهت روستای ریزاب بخش قطرویه به طول ۲هزار متر از جمله اقداماتی است که با هدف محرومیت‌زدایی در این مناطق انجام شده است.

مبین از اجرای کانیو و کنار بتنی در روستای تل مهتابی بخش مرکزی به اعتبار یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال خبر داد و گفت: اجرای زیراساس، اساس و آسفالت در روستای قلعه خواجه بخش مرکزی با اعتبار چهار میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال، اجرای تک لبه و کانیوو کنار بتنی در روستای غوری بخش پشتکوه با اعتبار ۳ میلیارد و ۱۵۰ میلیون ریال، اجرای کانیوو کنار بتنی در روستای ریزآب بخش قطرویه با اعتبار یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال و اجرای تک لبه جهت احداث بلوار در روستای بنه کلاغی بخش قطرویه با اعتبار چهار میلیارد و ۳۸۰ میلیون ریال از دیگر اقدامات در این حوزه است.

اجرای پروژه‌های محرومیت‌زدایی؛ نتیجه‌بخش یا ناملموس؟

سال‌هاست که واژه محرومیت زدایی بر سر زبان‌ها افتاده و مسئولان ادعا دارند که تمام تلاش خود را برای تحقق آن به کار بسته‌اند اما اینکه اقدامات در این عرصه تا چه اندازه توانسته دغدغه‌های اهالی مناطق محروم را حل کند پرسشی است که جای بررسی دارد.

این پرسش در حالی مطرح می‌شود که برخی متخصصان و مسئولان امر، به آن بی‌توجهی کرده‌اند و تنها درگیر اجرائیات و انجام پروژه‌های محرومیت‌زدایی شده‌اند.

اگرچه مردم و مسئولان به خوبی اهمیت توجه به محرومان و مبارزه با فقر را درک کرده‌اند اما به نظر می‌رسد آشنایی کافی با ساز و کار آن وجود ندارد و راه‌حل‌های کاربردی هنوز شناسایی نشده‌اند؛ لذا نیاز است تدابیر اساسی برای پژوهش‌های علمی در این حوزه اتخاذ شود تا میزان تأثیرگذاری اجرای این پروژه‌ها بر زندگی مردم نیز مورد ارزیابی قرار بگیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha