معاون اول قوه قضاییه: حل تنش آبی در گرمسار نیازمند تصمیم‌ عادلانه است

سمنان - ایرنا - معاون اول قوه قضائیه با بیان اینکه حل تنش آبی در گرمسار نیازمند تصمیم‌گیری اصولی است، گفت : تصمیمات نهایی منجر به برقراری عدالت گسترده  شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حمزه خلیلی روز پنجشنبه در نشست بررسی تنش آبی سد نمرود و حبله رود، افزود: با توجه به مشکلات مطرح شده در خصوص تنش آبی و فقدان مدیریت یکپارچه منابع آبی در شهرستان گرمسار و با توجه به جغرافیای حاکم بر کشور، مشکل کم آبی مختص به کل کشور است و منحصر به این استان نیست.

وی با اشاره به ضرورت حفظ انسجام و الفت بین مردم مناطقی که با چالش کم آبی مواجهند، گفت: اصفهان یکی از استان هایی است که در مبحث تامین آب با مشکل مواجه است، اما این مشکل از وفاق و همدلی مردم کم نکرد.

حجت الاسلام والمسلمین خلیلی با اشاره به مطالبات و مشکلات مطرح شده توسط نمایندگان بخش کشاورزی شهرهای گرمسار، در بحث فقدان تخصیص عادلانه منابع آبی، گفت: حال که با این مشکل مواجهیم باید تصمیمی اخذ شود که منجر به برقراری عدالت گسترده شود.

معاون اول قوه قضائیه گفت: برای تحقق این مولفه مهم باید تصمیم درست اخذ شود که این امر مستلزم یک بررسی جامع است.

وی یادآور شد: پس از بررسی‌های لازم اگر نیاز به اخذ تصمیم استانی بود، در کارگروه‌های استانی از ظرفیت‌های استانی و اگر نیاز به ورود ظرفیت‌های ملی بود، این موضوع در سطح ملی بررسی می‌شود.

این مسوول با بیان اینکه در سطح ملی قوایی هستند که ذیل آن معاونانی مسائل چالش‌دار استان‌ها را بررسی می‌کنند، یادآور شد: هنوز ابعاد این تنش مشخص نیست و با تصمیم سطحی نمی‌توان تنش را برطرف کرد.

وی اظهار کرد: باید اسناد و مدارک کافی برای داوری در نظر گرفته شود و تصمیم معقول ومنجر به عدالت گسترده در این خصوص اتخاذ شود.

معاون اول قوه قضائیه الگو گرفتن از پیامبر رأفت و مهربانی را مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان کرد : باید در مواجهه با چالش‌ها، زیست پیامبرگونه را ملاک عمل قرار دهیم و با انس و الفت مشکلات را حل کنیم.

به گزارش ایرنا، در این نشست کشاورزان و نمایندگان آنان، خواستار توزیع عادلانه آب، اعمال مدیریت یکپارچه آب در حوزه دشتی، ضرورت پیاده سازی قانون توزیع عادلانه آب، بهره مندی از ظرفیت لازم برای توسعه کشاورزی، جلوگیری از تصرفات و ساخت و ساز غیرمجاز، شدند.

چرایی محقق نشدن حقابه غرب استان سمنان از حبله رود

خشکسالی و برداشت‌های نامتعارف از رودخانه دائمی حبله‌رود ۲ عامل مهم چالش جدی کم‌آبی در غرب استان‌ سمنان است که امروز به یک بحران تبدیل شده و حیات مردم این منطقه را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «حَبله‌رود» به طول ۲۴۰ کیلومتر در حوضه آبریز کویر مرکزی است که از ارتفاع حدود ۲ هزار و ۸۰۰ متری دامنه رشته‌کوه‌های البرز و شاه‌محمدقله و هما در شمال شرقی فیروزکوه، از رشته‌کوه‌های البرز سرچشمه می‌گیرد و به نام رود «گور سفید» با مسیر عمومی شمالی ـ جنوبی، از دامنه شمالی کوه مارآب عبور می‌کند، سپس به سمت غرب تغییر مسیر داده و نخست با رودخانه «ساواشی» مخلوط می‌شود و «فیروزکوه» نام می‌گیرد.

در سیصد و چهلمین و سیصد و هفتاد و هشتمین نشست کمسیون تخصیص آب وزارت نیرو تصمیم‌هایی گرفته شد و ابلاغیه تخصیص به آب منطقه ای استان تهران و سمنان ابلاغ شد که بر اساس آن از مجموع آورد حبله‌رود که افزون بر ۳۲۵ میلیون متر مکعب در سال است، تخصیص استان تهران ۱۳۸ میلیون متر مکعب معادل ۴۳ درصد از این حجم آب و تخصیص استان سمنان ۱۸۷ میلیون متر مکعب معادل ۵۷ درصد از مجموع آورد رودخانه بود.

سال‌های طولانی است که مردم این منطقه درباره حقابه واقعی و قانونی خود از سد نمرود و رودخانه دائمی حبله‌رود مطالباتی دارند و معتقدند در مورد این منابع آبی، بالادستی‌ها در منطقه فیروزکوه این حقابه را درنظر نمی‌گیرند و حق شهروندان غرب استان از این منابع آبی که در طول تاریخ وجود داشته، به جاآورده نمی‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha