۱۶ مهر ۱۴۰۳، ۱۱:۲۸
کد خبرنگار: 750
کد خبر: 85620125
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

برآورد برداشت ۳۵ هزار تن سیب از باغ‌های شاهرود

۱۶ مهر ۱۴۰۳، ۱۱:۲۸
کد خبر: 85620125
برآورد برداشت ۳۵ هزار تن سیب از باغ‌های شاهرود

شاهرود - ایرنا - مدیر جهاد کشاورزی شاهرود گفت: برداشت ۳۵ هزار تن سیب از یک‌هزار و ۶۵۰ هکتار باغ‌های بارور این شهرستان پیش‌بینی می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حمید آقابیکی روز دوشنبه با اشاره به سطح کشت سیب در باغ‌های شاهرود به رسانه‌ها اظهار کرد: این شهرستان یک‌هزار و ۹۵۰ هکتار باغ‌ سیب دارد که یک‌هزار و ۶۵۰ هکتار بارور و ۳۰۰ هکتار غیرباور است.

وی با اشاره به زمان برداشت سیب در این شهرستان، ابراز کرد: برداشت این محصول از اوایل تیر با ارقام زودرس(سیب گلاب) آغاز شد و تا اواخر مهر با ارقام دیررس(گلدن دلیشز) ادامه دارد.

وی با بیان اینکه ارقام متعددی از سیب در باغ‌های شاهرود کشت می‌شود، افزود: گلاب، گلدن دلیشز، رد دلیشز، گالا، فوجی، جاناگلد، گرانی اسمیت از مهم‌ترین ارقام سیب این شهرستان به شمار می‌رود.

این مسوول با اشاره به اینکه ۷۵ درصد محصول تولیدی به صورت تازه‌خوری با نگهداری در سردخانه‌های داخل و خارج از استان مصرف می‌شود، ادامه داد: بقیه این محصول به صورت فرآوری از جمله مربا، لواشک، برگه سیب، رب سیب، سرکه سیب و کنسانتره استفاده می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شاهرود با اشاره به برخی از مهم‌ترین خواص سیب، گفت: دارا بودن کلسیم، ویتامین C، فیبر، آنتی اکسیدان برخی از خواص سیب است و خوردن آن برای سرماخوردگی، رفع گرفتگی صدا، تقویت معده و کبد و دفع سودا و سموم بدن، افزایش اشتها، و از بین بردن حرارت بدن، می‌تواند مفید باشد.

وی با اشاره به مهم‌ترین اقدام‌های این مدیریت جهت افزایش بهره‌وری تولید و کاهش مصرف آب در فرآیند تولید سیب، گفت: برگزاری کارگاه‌های آموزشی و ترویجی مدیریت آفت و بیماری‌ها، تغذیه باغ‌های سیب، هرس و تربیت درختان، و رعایت توصیه‌های تغذیه‌ای مناسب از جمله راهکارها برای افزایش ماندگاری در انبار و سردخانه است.

مدیر جهاد کشاورزی شاهرود گفت: اصلاح روش‌های آبیاری و استفاده از سامانه‌های نوین آبیاری در باغ‌ها از مهم‌ترین راهکارها برای افزایش بهره‌وری تولید و کاهش مصرف آب است.

شهرستان شاهرود در شرق استان سمنان دارای ۳۰ هزار هکتار زمین‌های کشاورزی است که از این میزان ۲۲ هزار و ۵۰۰ هکتار آن باغ می‌باشد.

به گزارش ایرنا، ۱۹۸ هزار هکتار از وسعت زمین‌های استان سمنان را اراضی کشاورزی تشکیل می‌دهد که از این وسعت ۵۴ هزار هکتار باغ، ۱۱۰ هزار هکتار زراعت و بقیه در مرحله آیش است و حدود ۴۵ هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی فعالند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha