۲۴ نفر از فعالان حوزه دامپزشکی استان اردبیل تجلیل شدند

اردبیل - ایرنا - ۲۴ نفر از فعالان بخش دولتی و خصوصی حوزه دامپزشکی استان اردبیل طی آیینی مورد تجلیل قرار گرفتند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهدی فیضی روز دوشنبه در آیین تجلیل از ۲۴ فعال بخش دولتی و خصوصی دامپزشکی استان اظهار کرد: امسال ۶.۵ میلیون جمعیت دام به همراه ۱۰۰ میلیون قطعه انواع طیور و ماکیان علیه بیماری‌های مختلف واکسینه شده و این اداره کل در حمایت از تولید و تحقق شعار سال و نیز برقراری امنیت غذایی پایدار نقش خود را به خوبی ایفا کرده است.

وی با انتقاد از کشتار غیرمجاز دام در مناطق مختلف استان و تهدید سلامت عمومی مردم با عرضه فرآورده‌های دامی غیرمجاز گفت: هر کشتاری که بیرون از کشتارگاه و خارج از نظارت دامپزشکی اتفاق بیفتد، کشتار غیرمجاز تلقی و مستوجب پیگرد قضایی است.

فیضی بیان کرد: کشتار غیرمجاز، غیرقانونی است و نیروی انتظامی و دستگاه قضایی استان همکاری جدی و مفیدی در این زمینه دارد ، به طوری که امسال ۲۶۰ پرونده کشتار دام علیه کشتارکنندگان غیرمجاز در استان تشکیل شده و برخورد و رسیدگی لازم انجام شده است.

جمعیت دامی استان اردبیل عاری از هر گونه بیماری خاص است

وی با بیان این که یک سوم تولیدات حوزه کشاورزی تحت نظارت دامپزشکی به دست مردم و مصرف‌کنندگان می‌رسد، گفت: این نهاد سهم اساسی در امنیت و سلامت غذایی و بهداشت عمومی دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل مبارزه با انواع بیماری‌های دام و طیور، نظارت بر ذبح و تولید فرآورده‌های دامی، واکسیناسیون جمعیت دام و طیور و نیز نظارت بر صادرات و واردات غذایی مرتبط با دام و طیور را از جمله رسالت سازمانی دامپزشکی ذکر کرد.

وی افزود: این سازمان با ظرفیت متعدد در سطح استانی و ملی، نقش بی‌بدیلی در تامین و تداوم بهداشت و سلامت عمومی جامعه و نیز تامین امنیت غذایی مردم و کشور دارد که کمتر به چشم می‌آید.

۲۴ نفر از فعالان حوزه دامپزشکی استان اردبیل تجلیل شدند

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل همچنین با اشاره به فعالیت ۱۴ کشتارگاه دام و طیور در استان اردبیل و اعمال نظارت دقیق بر روند کشتار و تامین گوشت حلال و بهداشتی مردم تاکید کرد: همه باید تلاش کنند تا ذبح در کشتارهای قانونی و دارای ناظر، برای تامین گوشت حلال و بهداشتی مردم انجام شود.

وی همچنین به فعالیت ۱۴ ناظر شرعی و ۴۶ نفر قصاب و ذابح و کشتار کننده دام و طیور در استان اردبیل اشاره کرد و افزود: همه این افراد آموزش شرعی و بهداشتی لازم را دیده‌اند و هر سال نیز یک دوره آموزشی برای آنها برگزار می‌شود.

۲۴ نفر از فعالان حوزه دامپزشکی استان اردبیل تجلیل شدند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نیز در این جلسه با بیان این که امروز در شرایط محاصره و جنگ اقتصادی قرار داریم، گفت: در این وضعیت جنگی، تحقق و تداوم امنیت غذایی افتخار بزرگی برای فعالان بخش کشاورزی به شمار می‌رود.

نوبخت اژدری با اشاره به افزایش میزان تولیدات کشاورزی استان اردبیل از ۷۵۰ هزار تن اوایل انقلاب به چهار میلیون تن کنونی ، افزود: ما اکنون در شرایط جنگ امنیت غذایی قرار داریم و باید با تلاش جدی نگذاریم که دشمن ما را در این جنگ، شکست دهد.

وی نقش دامپزشکی را در مبارزه با بیمارهای دام، بیماری‎‌های مشترک دام و انسان و نیز تامین سلامت و بهداشت عمومی جامعه مهم خواند و بیان کرد: دامپزشکی در تحقق امنیت غذایی کشور نقش موثر و مفیدی داشته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل معاینه، درمان، پیشگیری، آزمایش و از همه مهم‌تر نظارت و پیگیری دامپزشکان را در تحقق اهداف امنیت غذایی اقدامی در حد جهاد خواند و اضافه کرد: امنیت غذایی کشور امروز مرهون خدمات فعالان این بخش و سایر تولیدکنندگان کشاورزی است.

وی با اشاره به وجود ۸۳۲ بیماری مشترک بین انسان و دام و شناسایی نیمی از یک هزار و ۷۰۹ بیماری موجود در چرخه حیات و طبیعت، خدمات جامعه دامپزشکی در کاهش تلفات دامی و ارتقای سلامت جامعه را کم‌نظیر و مهم خواند.

۲۴ نفر از فعالان حوزه دامپزشکی استان اردبیل تجلیل شدند

به گزارش ایرنا، استان اردبیل با وجود بیش از سه میلیون و ۹۰۰ هزار واحد دامی رتبه ۱۰ کشوری در صنعت دامداری، رتبه هفتم در پرورش گوسفند و گاو بومی، رتبه سوم در پرورش گاومیش و رتبه ۱۵ کشوری در پرورش گاو اصیل دورگ دارد.

این استان همچنین ۵۷۳ واحد پرورش صنعتی طیور دارد و میانگین کشتار روزانه گوشت مرغ در این استان به نزدیک ۱۱۵ تا ۱۲۰ هزار تن می‌رسد و از نظر تولید لبنیات و گوشت قرمز و سفید نقش موثری در تامین نیاز کشور دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha