ارسال ۱۰۰ مقاله به همایش ملی جغرافیا و پایداری محیط دانشگاه رازی کرمانشاه

کرمانشاه - ایرنا- دبیر اجرایی دومین همایش ملی جغرافیا و پایداری محیط دانشگاه رازی کرمانشاه از ارسال بیش از ۱۰۰ مقاله علمی از سراسر کشور به دبیرخانه این همایش خبر داد و گفت: تعداد زیادی مقاله علمی دیگر در مرحله پذیرش و داوری قرار دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ دکتر آئیژ عزمی روز دوشنبه در نشست خبری در سرسرای دانشکده پژوهش و فناوری دانشگاه رازی کرمانشاه، افزود: دومین همایش ملی جغرافیا و پایداری محیط با هدف بررسی علمی چالش‌های آبی کشور؛ ۲۳ آبان ماه سال جاری با حضور اساتید دانشگاهی داخلی و بین المللی در سرسرای دانشکده ادبیات دانشگاه رازی کرمانشاه برگزار می شود.

وی در ادامه مهلت ارسال مقالات علمی به دبیرخانه این همایش را تا ۳۰ مهرماه اعلام کرد و گفت: مقالات برگزیده این همایش در ۲ مجله علمی کشور؛ یعنی آب و پایداری محیط که به ۲ زبان انگلیسی و فارسی است چاپ خواهد شد.

عزمی همچنین گفت: نتایج این همایش که راهکار های دقیق علمی اساتید دانشگاه برای مقابله با چالش ها آب در بخش های مختلف کشور است حتما برای استفاده و مدیریت صحیح منابع آبی در اختیار مسوولان مربوطه و سیاست گذاری های برنامه هفتم توسعه قرار خواهد گرفت و این از اهمیت فراوان این همایش مهم است.

وی با اشاره به اهمیت آب تاکید کرد: از مهمترین مسائل حال حاضر کشور ایران و منطقه خاورمیانه چالش های آب است و در آینده بسیار نزدیک در اکثر رخداد های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی تاثیر گذار خواهد بود پس زودتر باید چاره جویی شود.

چالش‌های آب با داشتن الگوهای علمی قابل مدیریت است

دبیر علمی همایش ملی جغرافیا و پایداری محیط نیز در این نشست به چالش های متعدد آب در جغرافیای کشور مانند حقابه ایران از افغانستان، خروج آب مرزی در غرب، کاهش آب دریاچه خزر، خشکی تالاب ها، سراب ها و دریاچه ها در داخل کشور، مساله ریزگردها، فرو نشست زمین به خاطر استفاده بی حد از آب های زیر زمینی برای مصارف کشاورزی اشاره کرد و گفت: هدف این همایش ارایه الگو های علمی برای مدیریت این بحران و چالش های آبی است.

دکتر «ایرج جباری» بررسی آلودگی آب، کمبود آب، خشکسالی، فرونشست زمین به خاطر مصارف کشاورزی، مدیریت پساب های شهری، بحران آب دریاچه ها، تالاب و سراب های کشور را از محورهای اصلی این همایش عنوان کرد و از اهداف مهم دیگر این همایش را بررسی دقیق نتایج برنامه اول تا ششم توسعه در حوزه آب در کشور دانست.

وی در ادامه به اهمیت مقالات علمی این همایش که توسط متخصصان و اساتید دانشگاه در حوزه آب ارایه شده اشاره کرد و توضیح داد: وقتی برای یک چالش الگو علمی ارایه می شود یعنی بارها آن راهکار تجربه و نتیجه موفق آن ثبت شده؛ پس نباید برای حل یک مساله و چالش به سراغ راه هایی ذهنی رفت که نمی دانیم نتیجه می دهد یا نه؛ هم منابع و هم وقت را هدر بدهیم.

دکتر جباری در پایان از مسوولان استان انتقاد کرد که چرا برای حل مشکلات و مسائل به سراغ دانشگاه نمی آیند و از راهکارهای علمی کمتر استفاده می کنند.

به گزارش ایرنا؛ دانشگاه رازی کرمانشاه از وجود ۴۶۲ عضو هیات علمی آموزشی و پژوهشی برخوردار است که از این تعداد هشت استادیار، ۲۳۵ دانشیار، ۱۷۰ استاد، ۴۳ هیات علمی پژوهشی و ۶ نفر آموزشی و پژوهشی است.

گفتنی است در حال حاضر دانشگاه رازی کرمانشاه با ۱۷ دانشکده؛ ۱۱ هزار و ۲۸۶ دانشجو دارد که از این تعداد هفت هزار و ۵۳۵ دانشجوی کارشناسی، ۲ هزار و ۵۰۹ دانشجو ارشد، ۹۵۴ دانشجوی دکترای عمومی و ۲۸۸ دانشجوی دکتری تخصصی با ۲۵۷ رشته تحصیلی و ۵۴ گروه آموزشی است.

دانشگاه رازی فعالیت خود را از بهمن ماه سال ۱۳۵۱ با عنوان «دانشکده علوم کرمانشاهان» به ریاست مرحوم دکتر «عبدالعلی گویا» آغاز کرد و در سال تحصیلی ۱۳۵۲-۱۳۵۱ برای اولین بار پذیرای ۲۰۰ دانشجو در رشته‌های فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی و ریاضی شد.

این مرکز در سال ۱۳۵۳ به «دانشگاه رازی» تغییر نام یافت و در ادامه، با تاسیس «دانشکده پزشکی کرمانشاه»، «تربیت دبیر سنندج» و «دانشکده دامپروری ایلام» توسعه یافت.

با گسترش آموزش عالی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، این دانشکده‌ها استقلال یافته و با عناوین «دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه»، «دانشگاه کردستان» و «دانشگاه ایلام» به فعالیت خود ادامه دادند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha