به گزارش ایرنا، مسیر دسترسی به غارعلیصدر به واسطه وجود تنها غار تالابی ایران و از معدود و بزرگترین غار آبی جهان، یکی از پرترافیک ترین جاده های همدان به شمار می رود این مسیر پرترافیک از بلوار نجفی شهر همدان آغاز شده و به واسطه بهره گیری رانندگان از آن برای تردد به ۲ استان کردستان و زنجان شمار تردد در این جاده بسیار زیاد است.
بالا بودن میزان تصادفات جاده ای به خصوص تصادفات رخ به رخ موجب مرگ گروهی افراد در این مسیر شده که این وضعیت نگرانی هایی را برای مسافران و خانواده هایی که در این جاده تردد می کنند را فراهم کرده است.
برخی کاربران شبکه های اجتماعی پس از بروز و انتشار تصاویر سوانح فوتی در این مسیر شریانی لقب جاده مرگ را برای آن انتخاب کرده بودند و آن را قربانگاه رانندگان و مسافران این مسیر می دانستند.
دغدغه مندی مردم و مسئولان در زمینه ناامنی این جاده موجب شد که اعتبار میلیاردی برای چهار بانده شدن مسیر غار علیصدر در سفر استانی رییس جمهور شهید آیت الله رییسی به همدان به عنوان یکی از مهمترین مصوبه حوزه گردشگری استان، پیش بینی شود.
به گفته مدیرکل راه و شهرسازی همدان، عملیات اجرایی طرح چهارخطه همدان - گلتپه - علیصدر بر عهده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل است.
مجید صالحی امیر افزود: طرح چهار باند کردن جاده همدان علیصدر با اعتبار ۹ هزار میلیارد ریال عقد قرارداد شده و هم اینک پیمانکار پروژه نزدیک به ۳۵۰ میلیارد ریال طلب دارد.
با توجه به روند کند اجرای این طرح بزرگ، هم اینک مسئولان راهداری و پلیس، به دنبال راهکاری کوتاه مدت بودند تا همانند مُسکنی بتوانند میزان تلفات جاده ای غارعلیصدر را کاهش دهند.
بروز سانحه جاده ای هر سه روز یکبار
به گفته جانشین رییس پلیس راه استان همدان، راه ارتباطی همدان به غارعلیصدر از محدوده بلوار نجفی شهر همدان تا گل تپه کبودرآهنگ یکی از جاده های حادثه خیز و پرتلفات استان همدان محسوب می شود.
سرهنگ ارسلان سرمدی یادآوری کرد: پنج ماه ابتدای سال گذشته ۳۸ نفر در این جاده حادثه خیز جان خود را از دست دادند و بر اساس آمارها، دست کم هر سه روز یکبار یک سانحه فوتی یا جرحی در این مسیر شریانی به پلیس گزارش شده است.
وی بیان کرد: به منظور کاهش سوانح فوتی و جرحی در جاده علیصدر اقداماتی نظیر ایجاد شیار لرزاننده طولی و عرضی، خط کشی، نصب تابلو و علائم، نصب بنرهای و توصیه های ترافیکی صورت گرفت اما به نتیجه مطلوب دست نیافتیم.
جانشین رییس پلیس راه استان همدان اظهار کرد: جاده علیصدر یک مسیر فرعی محسوب می شود اما میزان ترافیک و تردد خودروها در این مسیر به مثابه ترافیک بزرگراهی است.
سرهنگ سرمدی علت پرترافیک بودن این جاده در ۱۲ ماهه سال را وجود غار زیبای علیصدر و توریست پذیر بودن این اثر، استفاده رانندگان و مسافران از آن برای عزیمت به ۲ استان زنجان و کردستان به علت نزدیکی مسیر و فراوانی روستاهای در مسیر عنوان کرد.
وی با بیان اینکه بالا بودن حجم ترافیک در این جاده کم عرض مهمترین علت تبدیل شدن این مسیر ارتباطی به جاده ای پرحادثه است گفت: نبود شانه خاکی مناسب، عرض کم، انشعاب چندین راه فرعی روستایی از این مسیر از معایب این مسیر محسوب می شود.
جانشین رییس پلیس راه استان همدان اضافه کرد: شمار سوانح جاده ای با آغاز فصل برداشت محصول در تابستان و تردد کشاورزان و ادوات کشاورزی برای کشت و کار افزایش می یابد و در این مسیر شاهد ترکیبی از سوانح رانندگی از جمله خودرو، موتورسیکلت و عابر پیاده هستیم.
سرمدی اضافه کرد: با توجه به پرحادثه بودن این مسیر شریانی، چهارخطه شدن این جاده در سفر هیات دولت نیز مصوب و از شهریور سال گذشته عملیات عمرانی آن آغاز شد که مرحله نخست این طرح از میدان شهید سردار «سلیمانی» شهرستان بهار تا «هارون آباد» است.
وی گفت: با توجه به کارگاهی شدن این مسیر و رفت و آمد ماشین آلات راهداری ایجاد ۱۴ رشته سرعتکاه برای اعمال محدودیت سرعت تا تکمیل شدن این طرح در دستور کار قرار گرفت که نصب و آشکارسازی این سرعتکاه ها با نصب تابلو، گل میخ و رنگ آمیزی محل صورت گرفت.
جانشین رییس پلیس راه استان همدان بیان کرد: طبق قانون میزان سرعت خودروها در جاده غار علیصدر شب ها ۸۵ و روزها ۹۵ کیلومتر در ساعت است که با تصمیم اتخاذ شده در شورای حمل و نقل و ترافیک ۱۰ کیلومتر در ساعت یعنی میزان سرعت در شب به ۷۰ و در روز به ۸۰ کیلومتر در ساعت کاهش یافت.
سرهنگ سرمدی ادامه داد: از ابتدای بلوار نجفی شهر همدان تا میدان حسن قشلاق به طول ۳۰ کیلومتر حادثه خیز مقطع جاده غارعلیصدر محسوب می شود که با اقدامات صورت گرفته از شهریور سال گذشته همزمان با آغاز عملیات چهارخطه در این محور میزان سوانح فوتی به صفر رسید و سوانح جرحی هم به شدت کاهش یافت.
وی اظهار کرد: پیش از نصب سرعت گیر سوانح فوتی در این مسیر رخ می داد بنابراین به صفر رسیدن آمار سوانح فوتی بیانگر این است که کنترل سرعت با نصب سرعتکاه در کاهش آمار بسیار موثر بوده است.
جانشین رییس پلیس راه استان همدان تاکید کرد: نصب سرعتکاه در جاده اصلی یک کار غیراصولی است اما با توجه به استاندارد نبودن جاده غارعلیصدر، وجود اختلاف سطح که منجر به بروز سوانح رخ به رخ یا در صورت خروج خودرو از جاده موجب واژگونی آن می شود، نصب سرعتگاه به عنوان مُسکن انجام شد.
سرهنگ سرمدی ادامه داد: هر چند نصب سرعتکاه در کاهش سوانح موثر بوده است اما پس از تعریض جاده، پایان عملیات عمرانی و رفع اشکالات راه، این سرعت گیرها برچیده می شود.
صفر شدن میزان مرگ و میر پس از نصب سرعت گیرها
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای همدان نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: بسیاری از افراد نسبت به نصب سرعتکاه در جاده غاعلیصدر گلایه مند بودند این در حالیست که میزان مرگ و میر راننده و مسافران پس از نصب این سرعت گیرها به صفر رسید.
مهرداد آهکی افزود: پیشگیری از مرگ ۳۸ نفر در جاده غارعلیصدر به معنای جلوگیری از داغدار شدن شمار زیادی از خانواده ها است در حالیکه مرگ هر نفر به ویژه سرپرست خانواده آسیب مالی و روحی زیادی به دیگر اعضای خانواده وارد می کند.
وی اظهار کرد: جاده علیصدر از ابتدای بلوار نجفی ۶۸ کیلومتر است که بیشترین میزان سانحه در بلوار آیت الله نجفی به سمت میدان حسن قشلاق به طول ۲۰ کیلومتر رخ می دهد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای همدان اظهار کرد: برخی بر این باورند که نصب سرعتکاه در این مسیر در خراب شدن جلوبندی خودرویشان تاثیر داشته است این در حالیست که سرعت گیرها با معیارهای استاندار و بر اساس آیین نامه که طول، عرض و ارتفاع آن را مشخص کرده نصب شده همچنین در صورت رعایت سرعت مطمئنه خسارتی به خودرو وارد نمی شود.
آهکی بیان کرد: برای کاهش آمار سوانح جاده ای در مسیر غارعلیصدر علاوه بر نصب سرعتکاه نسبت به نصب علائم هشداری، رفلکتور، تابلو علائم راهنمایی و رانندگی و دوربین ثبت تخلف سرعت غیرمجاز نیز اقدام شد.
۳۰ رشته سرعتکاه برای جاده غارعلیصدر پیش بینی شد
وی اضافه کرد: ۳۰ رشته سرعتکاه برای جاده غارعلیصدر پیش بینی شده که سرعتکاه های پلاستیکی توسط پیمانکاران به صورت امانی نصب و سرعتکاه های آسفالتی توسط تیم های راهداری ایجاد شده و هر سرعتکاه بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون ریال هزینه در بر داشته است.
به گفته وی همچنین برای پیشگیری از بروز تصادف نسبت به ایجاد شیار عرضی و طولی، مسدود کردن راه های دسترسی غیرمجاز، شانه سازی راه و خط کشی جاده اقدام شده است.
استان همدان دارای پنج هزار و ۴۳۸ کیلومتر انواع راه از جمله ۸۵ کیلومتر آزادراه، ۹۴۰ کیلومتر راه اصلی و بزرگراه، یک هزار و ۵۴ کیلومتر راه فرعی و سه هزار و ۳۵۹ کیلومتر راه روستایی است که چهار درصد از آزادراه ها، سه درصد از راه های اصلی و بزرگراه ها، سه درصد از راه های فرعی و ۲ درصد از راه های روستایی کشور در این استان قرار دارد.
نظر شما