۱۶ آبان ۱۴۰۳، ۷:۳۰
کد خبرنگار: 1031
کد خبر: 85649130
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

«مهارت محوری» از مدرسه تا دانشگاه لازمه کاهش بیکاری

اصفهان – ایرنا – تقویت مهارت محوری و پرورش نیروهای ماهر و کاربلد از دوران مدرسه تا دانشگاه، مهمترین و موثرترین راهکار برای کاهش بیکاری در جامعه و اشتغالزایی است.

به گزارش ایرنا، «مهارت محوری» یکی از موضوعات مهم در فرایند آموزشی است که حاوی بسیاری از مباحث در زمینه تربیت نیروی کار است و ماحصل آن موجب پیشگیری از افزایش جمعیت بیکار و کاهش آسیب‌های اجتماعی ناشی از بیکاری می‌شود.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که مسیر سیستم آموزشی کشور باید از تئوری محوری به سمت مهارت محوری تغییر کند زیرا یادگیری مهارت در مدارس و دانشگاه‌ها، حلقه مفقوده اشتغال‌زایی است.

آنها بر این باورند که فعالیت های یادگیری از همان دوران مدرسه باید به جای تئوری بر مدار مهارت آموزی با آموزش های عملی قرار گیرد تا نوجوان و جوان تحصیلکرده کاربلد تحویل جامعه داده شود.

کاهش آسیب اقتصادی و اجتماعی با تقویت مهارت آموزی

یک کارشناس آموزش در این پیوند به خبرنگار ایرنا گفت: دانش آموخته فاقد مهارت آسیب اقتصادی و اجتماعی جدی برای جامعه محسوب می‌شود که باید برای پیشگیری از آن به تقویت مهارت آموزی در سیستم آموزشی پرداخته شود.

«مهارت محوری» از مدرسه تا دانشگاه لازمه کاهش بیکاری

محسن زارع افزود: باید از دوران مدرسه بیشتر درس‌ها در قالب عملی و در حد محدود به صورت تئوری ارائه شود.

به گفته وی جمعیتی که اکنون در مدرسه و دانشگاه در حال تحصیل هستند نباید فارغ از یادگیری مهارت وارد جامعه کار شوند زیرا در آن زمان چاره‌اندیشی بسیار مشکل خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: باید مقوله غالب بودن تئوری محوری در نظام آموزشی ما به مهارت محوری تغییر کند.

این کارشناس آموزش افزود: اتکا به مدرک گرایی در بین نسل دانشگاهی آسیب زاست و باید به پرورش دانش‌آموخته ماهر و کاربلد برای ورود به بازار کار در دانشگاه‌ها پرداخته شود.

وی تاکید کرد: باید درس های مدرسه و دانشگاه بر مبنای مهارت محوری باشد زیرا تنها راهکار اتصال حلقه‌های دانش و صنعت به یکدیگر مهارت آموزی است.

تحقق شعار سال با پرورش دانش آموختگان توانمند و ماهر

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان گفت: مهم‌ترین نقش‌آفرینی که دانشگاه‌ها می‌توانند برای تحقق شعار سال ایفا کنند، پرورش دانش‌آموختگان توانمند، مهارت محور و اشتغال پذیر است.

محمد فرامرزی افزود: نسل اول دانشگاه‌ها آموزش محور بوده و به مقوله‌های پژوهش و فناوری پرداخته است، اما به مرور در چندین سال نسل دانشگاه‌ها به نسل‌های پژوهش محور، کارآفرین و مهارت آفرین تغییر پیدا کرده است.

وی اظهار داشت: در آموزش عالی چهار مقوله کلیدی وجود دارد که شامل دانشجو، برنامه‌ها و مواد درسی، وجود زیرساخت‌های مناسب و از همه مهم‌تر عنصر استاد و هیات علمی می شود ولی با این حال مهم‌ترین توقع مردم جامعه از دانشگاه‌ها، آموزش و تربیت نیروی انسانی کارآمد است.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه این دانشگاه شعار آموزش الهام‌بخش، نیاز محور و اشتغال آفرین را سرلوحه کار خود قرار داده است گفت: مهم‌ترین نقش‌آفرینی که دانشگاه‌ها می‌توانند برای تحقق شعار سال ایفا کنند، پرورش دانش‌آموختگان توانمند، مهارت محور و اشتغال پذیر است.

وی خاطرنشان کرد: آموزش‌های دانشگاه باید با نیازهای جامعه و کشور مطابقت داشته باشد و بر این اساس دانشگاه اصفهان در سالجغاری از میان اعضای هیات علمی و یاوران علمی از افرادی که در حوزه تحقق شعار دانشگاه جامعه محور و تمدن ساز فعالیت ویژه‌ای داشتند تقدیر خواهد کرد.

ضرورت تقویت مهارت محوری دانش آموختگان دانشگاههای اصفهان

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای اصفهان نیز بر اهمیت ضرورت تقویت مهارت محوری و تحویل دانش آموختگان ماهر به جامعه در دانشگاه های استان تاکید کرد.

«مهارت محوری» از مدرسه تا دانشگاه لازمه کاهش بیکاری

محمدرضا مصلحی افزود: بر این اساس پرورش دانش‌آموختگان مهارت محور و توانمند در راستای تحقق شعار سال که رهبر معظم انقلاب بر جهش تولید با مشارکت مردم تاکید داشتند ضروری است.

وی اظهار داشت: رشته های دانشگاهی، آموزش و پرورش و آموزش فنی و حرفه ای باید متناسب با بازار کار طراحی شود.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای اصفهان با اشاره به اهمیت آموزش‌های مهارتی در بین جوانان به ویژه دانشجویان گفت: برآیند جدی بین آموزش پرورش و آموزش عالی وجود ندارد و روش های آموزشی موجود اشتباه است که ما باید در راستای کمک به این ۲ نهاد آموزشی کشور قدم برداریم.

وی با انتقاد از کارآیی نامطلوب دانش آموختگان دانشگاهی در صنعت بدون آموزش‌های تخصصی افزود: بر اثر ارتباط بین آموزش و پرورش، آموزش عالی و فنی و حرفه‌ای می بایست برآیندی شکل جیرد که خروجی و بهره‌وری خوبی را به جامعه صنعتی کشور ارائه دهد.

مصلحی با اشاره به رویکرد آموزش فنی و حرفه ای در حرفه ها، مشاغل و رشته های مورد نیاز کار گفت: درصدد هستیم که با همکاری دانشگاه بر روی مشاغل نو و خوش آتیه تمرکز کنیم.

وی تصریح کرد: دانشجویانی که دارای مهارت هستند می توانند در آزمون های ادواری و آزاد شرکت و مدرک بین المللی آموزش فنی و حرفه ای را کسب کنند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای اصفهان افزود: ۴۵ درصد از ورودی مراکز فنی و حرفه ای ما دانشجو و یا فارغ التحصیل دانشگاهی هستند و مدارک ما قابل ترجمه و استفاده در کشورهای جهان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha