کمتر از ۲ روز دیگر به برگزاری نوبت دوم کنکور سراسری ۱۴۰۲ و شرکت داوطلبان در بزرگترین رقابت علمی کشور باقیمانده است، ۲ نوبتی شدن آزمون سراسری در سال ۱۴۰۲ برای نخستینبار اجرایی شد، نوبت نخست کنکور ۲۹ و ۳۰ دیماه سال گذشته برگزار شد و مرحله دوم آن نیز بر اساس اعلام سازمان سنجش کشور چهارشنبه و پنجشنبه هفته جاری در سراسر کشور برگزار میشود.
هر چه به روزهای پایانی برگزاری کنکور سراسری نزدیکتر میشویم، اضطراب و دغدغه داوطلبان بیشتر میشود، این در حالیست که مشاوران تحصیلی و روانشناسان تربیتی تاکید دارند که داوطلبان این ساعتهای طلایی را باید با آرامش و به دور از اضطراب سپری نمایند، آنان با اشاره به نقش مهم خانوادهها برای دوری ماندن استرس از فرزندان از والدین خواستند تا در این ایام همراهی بیشتری با فرزندانشان داشته باشند.
افزون بر ۲۹ هزار داوطلب در استان گیلان برای نوبت دوم کنکور سراسری سال ۱۴۰۲ ثبتنام کردهاند، این آمار ۹ هزار نفر کمتر از نوبت نخست است، کاهش این آمار نشانگر اینست که ۹ هزار داوطلب شرکت کننده نوبت اول با کسب امتیاز بالا تشخیص دادهاند که در مرحله دوم کنکور شرکت نکنند.
۲ نوبتی شدن کنکور سراسری ۱۴۰۲ ویژگی قابل توجهی نسبت به آزمون سالهای گذشته دارد؛ با ۲ نوبتی شدن داوطلبان اختیاری میتوانند در یک مرحله از آزمون شرکت کنند و در صورت شرکت در هر ۲ نوبت، نتیجه هر مرحله که بهتر بود، بر اساس آن انتخاب رشته نمایند، ضمن اینکه نتیجه ۲ نوبت هر کدام که بهتر بود تا ۲ سال اعتبار دارد، اگرچه این موارد تا حدی کاهنده استرس است اما هر آزمون اضطراب خاص خود را دارد که باید مدیریت شود.
نماینده تامالاختیار دانشگاه گیلان در برگزاری آزمونها با اشاره به نامنویسی افزون بر ۲۹ هزار نفر در کنکور سراسری نوبت دوم گفت: آمار داوطلبان این استان در در این مرحله نسبت به نوبت نخست ۹ هزار نفر کاهش یافت.
بیشتر بخوانید:
بیش از ۲۹ هزار داوطلب در گیلان برای رقابتِ نوبت دوم کنکور ثبتنام کردند
آرامش؛ نیاز ضروری داوطلبان در این روزها
مشاور تحصیلی یکی از مدارس استان گیلان با ارائه توصیههای پایانی برای شرکتکنندگان در آزمون سراسری ۱۴۰۲ گفت: کم کم به روز برگزاری آزمون سراسری نزدیک میشویم و در این بین آرامش مهمترین چیزی است که یک داوطلب به آن نیاز دارد.
حسن اسمعیلزاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه برای دستیابی به آرامش نیاز به تقویت تفکرات درست در برابر تفکرات نادرست است خطاب به داوطلبان اظهار کرد: به هر اندازه که خواندهاید به خودتان اعتماد کنید و از خود انتظار مثبت و منطقی داشته باشید، از پیشگویی منفی، ذهنخوانی منفی، فاجعهسازی و قضاوت عجولانه بپرهیزید.
وی صبر و شکیبایی داوطلبان را در این ساعات باقیمانده بسیار مهم دانست و افزود: داوطلبان، امید را فراموش نکنند؛ امید یعنی همان صدای سالم درون انسان، صدایی که شوق ماندن و انگیزه استقامت در راه رسیدن به هدف را زنده میکند و موتور حرکت انسان میشود، امید یعنی اینکه حتی اگر در آخرین آزمون قبل از کنکور نتیجه مورد انتظار را کسب نکردهاید باز هم امیدوار باشید.
این مشاور تحصیلی از داوطلبان کنکور سراسری خواست تا به خداوند توکل کنند چرا که انسان در همه حال به عنایت پروردگار نیاز دارد و در عرصههای مهمتر این احتیاج بیشتر احساس میشود، توکل به خدا و سپردن تدبیر امور به دست توانای او موجب آرامش است.
مطالعه مباحث مهم ممنوع
اسمعیلزاده در ادامه با بیان اینکه خواندن مباحث جدید در این فرصت کوتاه ممنوع است و تنها مرور مباحث خوانده شده در دستور کار باشد، گفت: در درسهای حفظی و مفهومی، متن کتاب را به صورت چشمی و در صورت امکان چند کلمه یا جمله کوتاه مرور شود، مطالعه آزمونهایی که قبلا کار شده نیز از بُعد تصویرسازی ذهنی آزمون مفید است.
وی از داوطلبان کنکور خواست تا در درسهای حل کردنی، تستهای الگو و تیپبندیهای سئوالات مربوط به هر مبحث که مشخص کردهاند را مرور کنند و تمرینهای کتاب و در کنار آن فرمولها، نکات و مثالهای یادداشت شده را بررسی نمایند ضمن اینکه آزمونهای سالهای گذشته را که قبلا برگزار کردهاند را هم میتوانند مرور کنند.
اسمعیلزاده با تاکید بر ضرورت یادآوری هنر آزمون دادن توسط داوطلبان اضافه کرد: داوطلبان باید هنر آزمون دادن را یادآوری کنند، یعنی اینکه بدانند که در جلسه آزمون به چه ترتیبی و چگونه میخواهند به سؤالها پاسخ دهند.
چند نکته کلیدی درباره پاسخ به سئوالات
این مشاور تحصیلی در ادامه گفت و گو با خبرنگار ایرنا با ارائه توصیههای پایانی به داوطلبان کنکور سراسری سال ۱۴۰۲ اظهار کرد: ترتیب پاسخ به سئوالات دفترچه را به همان روشی که تمرین کردهاید، رعایت کنید.
وی از داوطلبان خواست این جمله طلایی را «من میخواهم هر اندازه که میتوانم به سؤالها پاسخ دهم نه هراندازه سؤال هست، من میخواهم سئوالات هر درس را در کمال آرامش و به دقت بخوانم و در کمال آرامش پاسخ مناسب بدهم» قبل از شروع آزمون به خود یادآوری کنند.
اسمعیلزاده با تاکید بر اینکه پاسخ هر سوال باید در همان زمان در پاسخنامه وارد شود، اضافه کرد: سوالات ۱۰، ۲۰، ۳۰ و ... را دوبار کنترل کنید، به سئوالات مبهم و پیچیده گیر داده نشود و پاسخ ها بر اساس حدس، گمان و شانس نباشد.
وی از داوطلبان کنکور خواست تا عجله نکنند، اگر به برخی سئوالات نمیتوانند پاسخ دهند جوگیر نشوند و برای بالا بردن درصدها با زدن گزینههای غلط درصد خود را پایین نیاورند، سئوالات را نه ساده بگیرند نه پیچیده، بلکه پرسشها را کامل، دقیق و با تاکید بر کلمات کلیدی بخوانند و بدانند چه میخواهند.
این مشاور تحصیلی خاطر نشان کرد: داوطلبان اگر در یک یا چند درس مشکل داشتند باز هم محکم بایستند و هر درسی را که بهتر میتوانند، پاسخ دهند.
وی با اشاره به اهمیت تغذیه مناسب در این ایام اظهار کرد: داوطلبان در روزهای باقیمانده به تغذیه خود توجه کافی داشته باشند، نوشیدن آب کافی، استفاده از میوه، میان وعده و شام و صبحانه کنکور فراموش نشود.
والدین همراهی کنند
اسمعیلزاده با اشاره به نقش مهم والدین در این ایام عنوان کرد: والدین علاوه بر تامین شرایط ظاهری و امکانات لازم برای فرزند از جمله استاد، کلاس خوب، مشاور کارآمد، تهیه کتابها، وسایل مورد نیاز تحصیل و فراهمکردن شرایط مناسب درسخواندن در منزل برای فرزند خود میتوانند نقشهایی بسیار تعیینکنندهتر در موفقیت فرزند داشته باشند.
وی از والدین داوطلبان آزمون سراسری خواست تا تفریح را از آنان دریغ نکنند زیرا کنکور فقط به درس، مطالعه و کار، محدود نمیشود؛ برای اینکه فرزندان بتوانند بهتر درس بخوانند و توانایی مطالعه داشته باشند به استراحت نیاز دارند از این رو والدین نباید به فرزندانشان سخت بگیرند، بلکه باید زمانهایی را برای تفریح و استراحت آنان اختصاص دهند، پیشنهاد میشود ۲ روز مانده به کنکور حداقل فرزند خود را به یک گردش و تفریح چند ساعته در طبیعت یا ساحل ببرند.
این مشاور تحصیلی با تاکید بر اینکه والدین در این ایام نباید درباره درس صحبت کنند، اضافه کرد: والدین باید در هر جمعی که حضور دارند درباره وضعیت حساس فرزندشان در سال کنکور و اینکه خود درگیر کنکور وی هستند و حتی موفقیتهای فرزندانشان و اهدافشان زیادی سخن نگویند، بیان این صحبتها بر ذهن داوطلب بار روانی داشته و حس میکند اگر موفق نشود، قطعا والدینش را سرشکسته خواهد کرد.
اسمعیل زاده با بیان اینکه والدین نباید فرزندان خود را با همسالانشان مقایسه کنند، اظهار کرد: مقایسهکردن وضعیت تحصیلی و موفقیت فرزند با همسالان یا خواهر و برادر کوچکتر و بزرگ تر که از او موفقترند میتواند مانند قرص خواب دادن به او سر جلسه کنکور باشد، همان قدر که این قرص او را در کنکور به شکست میرساند، مقایسهکردن والدین و شکستن اعتماد به نفس او و القای اینکه به قدر کافی موفق نبوده او را در مسیرش تحقیر کرده و ناامید میکند.
وی از والدین خواست تا به فرزند خود روحیه دهند؛ هدیهای که والدین با اعتماد به نفس دادن، باور و تشویق میتوانند به فرزند خود دهند، هیچ وقت کتاب و کلاس و شرایط ویژه که در اختیارش میگذارند به او نمیدهد، دادن اعتماد به نفس و روحیه در این دوره میتواند بزرگترین کمک والدین باشد.
اسمعیل زاده اظهار کرد: در این ایام از دعواهایی که در درون خانواده بوده و موجب استرس در فرزندان میشود، دوری شود ضمن اینکه در مواقع بحرانی، اضطرابی و روانی، با دانشآموز همدلی کرده و سعی در برقراری و حفظ آرامش در فرزند خود کنند و مهم اینکه بعد از کنکور، در مورد چگونگی آزمون، دشواری و راحتی سوالها از دانشآموز پرسشهای مداوم نشود.
آگاهی داوطلبان نسبت به عواطف؛ راهکار مقابله با اضطراب کنکور
روانشناس تربیتی و کارشناس مسئول مشاوره تربیتی و تحصیلی اداره کل آموزش و پرورش گیلان نیز با تاکید بر اینکه دانشآموزان یا داوطلبان برای مقابله با اضطراب کنکور باید نسبت به عواطف و احساسات خود آگاهی داشته باشند، گفت: کم کم به روزهای پایانی رقابت کنکور سراسری ۱۴۰۲ نزدیک میشویم، در این ایام دانشآموزان با حجم زیادی از اضطراب کنکور رو به رو میشوند که تا حدی طبیعی است، به طور معمول رو به رو شدن با نخستین ها اضطرابآور است مانند نخستین روزی که فرد به مدرسه میرود یا هنگامی که به مکانی نا آشنا وارد می شود، این نوع از اضطراب ها زمانی که فرد احساس کند که عملکردش مورد ارزیابی قرار میگیرد، بیشتر هم میشود.
محمدمهدی عموپور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: گاهی وجود این نوع اضطراب، مفید نیز هست، زیرا محرک فرد برای آمادهشدن با آن موقعیت است؛ پژوهشها نشان داده که با افزایش سن میزان اضطراب امتحان در دانشآموزان افزایش مییابد و میتوان گفت که کنکور اوج این تجربه ناخوشایند عاطفی محسوب میشود.
وی خاطر نشان کرد: اضطراب کنکور از این بابت که موجب حرکت در دانشآموز و اقدام برای درس خواندن میشود، مفید است اما هنگامی که این حالت زندگی عادی او را تحت تاثیر قرار داده و شرایط از کنترل وی خارج شود زنگ خطر به صدا درمیآید.
این رواشناس تربیتی افزود: دانشآموزان برای مقابله با اضطراب کنکور باید نسبت به عواطف و احساسات خود آگاهی داشته باشند و در قدم نخست علائم اضطراب را شناسایی کنند، از این نکته نباید غافل بود که اضطراب عملکرد فرد را تا حد زیادی کاهش میدهد و میتواند نتایج چندین سال از زحمات فرد را با چالش رو به رو کند، از این رو در قدم نخست به شناخت علائم این تجربه ناخوشایند باید پرداخته شود.
وی با تشریح علائم فیزیکی، ذهنی و روانی اضطراب عنوان کرد: ضربان قلب سریع، بیحالی و تهوع، تکرر ادرار و خشکی دهان از علائم فیزیکی و احساس افسردگی، ناامیدی، خشم، عزت نفس پایین از علائم ذهنی و روانی اضطراب است که هر کدام از این علامتها میتواند در این روزها و یا حتی روز امتحان به سراغ فرد بیاید بنابراین لازمست تا دانشآموز اقدامات مقابلهای را داشته باشد.
عموپور با بیان اینکه یکی از بهترین اقدامات مقابلهای تمرکز بر تنفس عمیق است، اظهار کرد: تنفس عمیق و شکمی صحیح در کاهش تنشهای روانی بسیار موثر است، برای انجام این کار، روی یک صندلی راحت بنشینید، شانهها را آزاد کنید، یک دست روی سینه و یک دست روی شکم ۳ ثانیه از طریق بینی نفس کشیده و سعی کنید موقع نفس کشیدن شکم بیرون داده شود، تجسم شود که هوا داخل شکم می رود دست را آرام بر روی شکم فشار داده و هوا را با دهان (بازدم) این مراحل چند بار تکرار شود.
داوطلبان شرایط خود را با دیگران مقایسه نکنند
کارشناس مسئول مشاوره تربیتی و تحصیلی اداره کل آموزش و پرورش گیلان در ادامه با تاکید بر اینکه داوطلبان در این شرایط خود را با دیگران مقایسه نکنند، اضافه کرد: مقایسه کردن در این روزها از مهمترین عوامل ایجاد اضطراب به شمار میرود.
وی با بیان اینکه پدر و مادر در کاهش تنشهای روانی دانشآموزان در این روزهای پایانی میتوانند بسیار نقشآفرین باشند، اظهار کرد: اگر چه پدر و مادر به دنبال موفقیت فرزند خود و نگران آینده آنان هستند اما باید توجه کنند که نوع کلمات و انتظاراتی که مطرح میکنند در ایجاد احساسات ناخوشایند فرزندان اهمیت بسزایی دارد.
عموپور از والدین خواست تا در این ایام از بیان مواردی همچون «تو آقای دکتر و خانم دکتر ما میشی، آقای مهندس و غیره خودداری کنند»، این نوع کلمات به ظاهر زیبا بوده اما در ایجاد حالات روانی منفی در روز کنکور نقش مستقیم ایفا میکند و عملکرد فرد را با نخستین سئوال سختی که نمیتواند پاسخ دهد به چالش میکشد، بهتر است که فضای منزل به دور از هرگونه تنش و انتظارات غیرواقعی باشد و به دانشآموز این اطمینان داده شود که با هر نتیجهای از او حمایت میکنند.
نوبت دوم آزمون سراسری چهارشنبه و پنجشنبه هفته جاری همزمان با سراسر کشور در ۱۵ شهرستان استان گیلان برگزار میشود، گروه آزمایشی علوم انسانی، ریاضی و فنی صبح روز چهارشنبه و داوطلبان هنر عصر همین روز و گروه آزمایشی علوم تجربی و زبانهای خارجی نیز به ترتیب صبح و عصر پنجشنبه هفته جاری با هم رقابت میکنند.
نظر شما