۳ دی ۱۳۹۲، ۱۶:۳۹
کد خبر: 80965463
T T
۰ نفر
مدیریت پسماند ازچالش های اصلی در چهارمحال و بختیاری است

شهركرد-ایرنا- مدیركل حفاظت محیط زیست چهارمحال وبختیاری مدیریت پسماند را از چالش های اصلی بخش بهداشت در استان عنوان كرد .

به گزارش ایرنا،'سعید یوسف پور' روز سه شنبه در كارگروه سلامت و امنیت غذایی چهارمحال وبختیاری در مركز بهداشت استان با بیان اینكه دربرخی شهرستان ها زباله ها به صورت تفكیك نشده درمحل دفن زباله رهاسازی می شود، افزود: هنوز بستر برای تفكیك زباله از مبدا در استان فراهم نشده و سازمان محیط زیست با وجود مخالفت با این پدیده ناچار به پذیرش دفن تمامی زباله ها دریك محل شده است .

وی با بیان اینكه طی چند ماهه اخیر زباله های عفونی مطب و آزمایشگاه های بخش خصوصی استان در محل زباله های خانگی بدون خنثی سازی رها شده، گفت: دانشگاه علوم پزشكی وخدمات بهداشتی درمانی متولی خنثی سازی زباله های عفونی مراكز درمانی دولتی است اما به عنوان متولی سلامت مردم باید پاسخگوی زباله های عفونی مراكز خصوصی رهاشده درمحل دفن زباله ها نیز باشد .

یوسف پور اظهارداشت: براساس مصوبه هیات وزیران سال 87 وماده 11 قانون مدیریت پسماند مصوبه شورای محیط زیست، مسئول نظارت بر روش ها و اجرای مدیریت پسماند به وزارت بهداشت و درمان محول شده است .

یوسف پور تصریح كرد: براین اساس دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی و درمانی در استان ها وظیفه نظارت براجرای روش های مدیریت پسماند را عهده داراست .

وی بیان داشت: سازمان حفاظت محیط زیست استان طی دو نامه از مسئولان دانشگاه علوم پزشكی خواسته گزارش های لازم در زمینه روش های بی خطر سازی زباله های بیمارستانی و نحوه نظارت بر دفن زباله های مراكز و مطب های خصوصی به این سازمان ارائه دهد.

مدیركل حفاظت محیط زیست چهارمحال وبختیاری ادامه داد: این در حالی است كه عملكرد و روش خنثی سازی زباله های عفونی بیمارستانی بدون گزارش نحوه نظارت بر بخش های خصوصی و آزمایشگاه ها به سازمان حفاظت محیط زیست ارائه شد .

وی بیان داشت: دانشگاه باید اگر بخش خصوصی مخالف خنثی سازی زباله های عفونی است این بخش را بازخواست كند و اگر مطب و آزمایشگاه ها توان انجام این كار را ندارند، راهكار موثر برای مدیریت پسماند زباله های این بخش ارائه دهد.

مدیرگروه سلامت محیط و كار مركز بهداشت چهارمحال و بختیاری نیز در پاسخ به رییس سازمان حفاظت محیط زیست استان اظهارداشت: هم اكنون هفت بیمارستان از 9 بیمارستان استان به سیستم خنثی سازی زباله های عفونی اتوكلاو مجهز است .

'سید راشد جزایری' اظهارداشت: زباله های عفونی مراكز بهداشتی و درمانی دولتی نیز به دلیل حجم پایین به محل های استقرار این سیستم ها در هرشهرستان منتقل و در بیمارستان ها خنثی سازی می شود .

وی افزود: دانشگاه علوم پزشكی تاكنون چندین تقدیرنامه از سازمان حفاظت محیط زیست استان به دلیل اقدام در راستای خنثی سازی زباله های بیمارستانی و مراكز دولتی دریافت كرده است .

جزایری تصریح كرد: متولی نظارت بر اجرای مدیریت پسماند مطب عل و آزمایشگاه های بخش خصوصی سازمان نظام پزشكی است .

وی در پاسخ درخواست برخی مسئولان در زمینه خنثی سازی زباله های عفونی بخش خصوصی دربیمارستان ها تاكیدكرد: هم اكنون حدود 500 تا 700 هزار ریال برای خنثی سازی هركیلوگرم زباله عفونی توسط دانشگاه علوم پزشكی هزینه می شود و دستگاه اتوكلاو بیمارستان های استان ظرفیت خنثی سازی زباله های بخش خصوصی را ندارد .

مدیرگروه سلامت محیط و كار مركز بهداشت چهارمحال و بختیاری ادامه داد: بر اساس قانون مدیریت پسماند زباله ها، در شهرهای بزرگ و متوسط بی خطرسازی زباله ها در محل تولید انجام و در شهرهای كوچك نظیر شهركرد و روستاها پسماند ها در مكان مركزی بی خطرسازی می شود.

مدیرگروه سلامت محیط مركز بهداشت استان از اقدام اخیر شهرداری شهركرد برای تحویل نگرفتن زباله های بیمارستانی به بهانه عفونی بودن گلایه كرد و گفت: این درحالی است كه زباله های بیمارستانی در استان با حساسیت بالا خنثی سازی می شود و این اقدام شهرداری آلودگی محیط را به دنبال دارد .

به گزارش ایرنا، نماینده شهرداری شهركرد نیز در این جلسه اظهار داشت: شهرداری وظیفه دفن زباله های غیرعفونی را به عهده داردو برای حل مشكل دفن زباله های عفونی سازمان های متولی باید از ابتدا صدور مجوز مطب ها و آزمایشگاه های خصوصی را در گروخنثی سازی زباله های عفونی و ارائه راهكار در این زمینه قرار دهند .

8125/558/