۲۰ بهمن ۱۳۹۳، ۱۶:۵۳
کد خبر: 81500264
T T
۰ نفر

نجات ریسباف مستلزم تغییر نگرش بانك ملی است

۲۰ بهمن ۱۳۹۳، ۱۶:۵۳
کد خبر: 81500264
نجات ریسباف مستلزم تغییر نگرش بانك ملی است

اصفهان - ایرنا - مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: تغییر كاربری بنای تاریخی كارخانه ریسباف اصفهان به موزه ، نیازمند تغییر رویكرد فرهنگی بانك ملی است.

فریدون اللهیاری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: كارخانه ریسباف اصفهان یكی از بناهای شاخص تاریخی این شهر و دارای شماره ثبت ملی است و علاوه بر این در بعد تاریخ صنعت بویژه صنعت نساجی نیز این بنا سابقه ی عظیمی دارد.

وی افزود: كارخانه ریسباف اصفهان براساس مصوبات دولتهای قبل مقرر شده بود كه به عنوان 'موزه بزرگ اصفهان' تغییر كاربری دهد.

وی تصریح كرد: این بنا هم اكنون در تصرف و مالكیت بانك ملی ایران است و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در حال مذاكره برای تغییر كاربری این بنا است.

اللهیاری افزود: حل این موضوع از بعد بحثهای مالی و ارزش ریالی نیازمند اهتمام جدی است كه در سطح ملی صورت گیرد.

وی تصریح كرد: اگر بانك ملی با انگیزه فرهنگی به این موضوع ورود یابد می توان به رفع این مشكل امیدوارتر شد.

ناصر طاهری معاون حفظ و احیای اداره كل میراث فرهنگی استان اصفهان نیز گفت: بنای كارخانه ریسباف مربوط به دوره پهلوی است و و به لحاظ موقعیت مكانی در محل یكی از باغات صفوی در چهارباغ اصفهان شكل گرفته است.

وی افزود: محوطه و عرصه این بنا حدود هفت هكتار است و انبارها، برج ها و ساختمان های قدیمی آن در مجموع به عنوان آثار شاخص دوره پهلوی ثبت ملی شده و ارزشمند است.

وی اظهار كرد: با توجه به ثبت این بنا در فهرست آثار ملی كشور، بهره بردار و یا متصرف قانونی موظف به حفاظت و مرمت این بنای تاریخی است.

معاون حفظ و احیای میراث فرهنگی استان اصفهان افزود: در طرح تفصیلی مصوب ماده پنج شهر اصفهان كاربری این محل به موزه تغییر كرده است.

چندی پیش بانك ملی ایران درصدد فروش ساختمان كارخانه نساجی ریسباف برآمد و آگهی مزایده این بنای تاریخی را نیز منتشر كرد.

ت/6994/ 6022