۲۸ فروردین ۱۳۹۵، ۱۱:۳۵
کد خبر: 82036860
T T
۰ نفر

نگاهی به حوزه چاپ كتاب در چهارمحال وبختیاری

۲۸ فروردین ۱۳۹۵، ۱۱:۳۵
کد خبر: 82036860
نگاهی به حوزه چاپ كتاب در چهارمحال وبختیاری

شهركرد- ایرنا- مسوولان واحدهای انتشاراتی چهارمحال و بختیاری، مشكلات مالی، نبود سیستم توزیع مناسب و نبود یك تشكل صنفی منسجم را از مهمترین مشكلات حوزه چاپ و نشر كتاب می دانند.

به گزارش ایرنا، صنعت چاپ و نشر كتاب گرچه در چهارمحال و بختیاری از قدمت بالایی برخوردار نیست ،اما هم اكنون 30 واحد انتشاراتی در این استان در حوزه نشر و چاپ كتاب فعالیت می كند كه به گفته برخی از این ناشران، مشكلات و مسائلی فعالیت های این واحدهای فرهنگی را تحت تاثیر خود قرار داده است.
مدیر انتشارات مرید در همین خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: مسائل مالی از مهمترین مشكلاتی است كه ناشران استان با آن روبرو هستند و همین امر سبب شده تا در این حوزه نتوانند چندان موفق عمل كنند.
مرید محمدی ادامه داد: گرانی كاغذ و هزینه های چاپ كتاب، فعالیت مركز های انتشاراتی را محدود كرده است و نویسندگان برای چاپ كتابهای خود باید هزینه های بسیاری را تقبل كنند.
مدیر انتشارات مرید، حمایت بیش از پیش مسوولان و نهادهای دولتی از حوزه چاپ و نشر كتابهای فاخر و ارزشمند را خواستار شد و گفت: با ارزشیابی كتاب ها و تخصیص اعتبارات مالی برای چاپ و نشر كتابهای فاخر می توان كمك بسزایی به این حوزه كرد.
محمدی، توزیع كتاب را از دیگر مشكلات این حوزه دانست و افزود: توزیع كتاب در استان به درستی تعرف نشده و تنها منحصر به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
مدیر انتشارات بهار آذین نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، ایجا یك اتحادیه و تشكل صنفی را مهمترین راهكار برای رفع مشكلات ناشران استان دانست و گفت: واحدهای انتشاراتی استان هنوز سازمان دهی و رتبه بندی نشده اند و همین امر سبب شده تا واحدهای فعال از حمایت های لازم برخوردار نشوند.
همایون علیدوستی با بیان اینكه فرایند صدور مجوز برای چاپ كتاب بسیار طولانی است، گفت: گاهی برای دریافت مجوز چاپ و نشر یك كتاب باید ماه ها منتظر ماند كه این رویه سبب تعلل در امور كار واحدهای انتشاراتی می شود.
وی، نبود سیستم توزیع كتاب در كشور را از دیگر مشكلات حوزه نشر و چاپ كتاب دانست و تصریح كرد: كتابی كه با هزینه های قابل توجه چاپ می شود در نهایت روی دست نویسنده می ماند و ضررهایی را متوجه ناشر می كند.
علیدوستی خاطرنشان كرد: این وضعیت نامناسب سبب شده تا بسیاری از نویسندگان و شاعران استان شخصا به فروش كتابهای خود مبادرت كنند كه در نهایت هم چندان توفیقی در فروش كتابهای چاپ شده حاصل نمی شو
مدیر انتشارات بهارآذین افزود: انتظار است تا نهادهای دولتی برنامه ریزی مشخصی برای توزیع كتابهای چاپ شده داشته باشند تا ارزش كار نویسندگان و شاعران حفظ شود و آنها مجبور نشوند آثار خود را با قیمت های بسیاری پایین به فروش برسانند.
از سوی دیگر مدیر انتشارات سامان دانش، ترویج فرهنگ كتاب و كتابخوانی را از مهمترین راهكارهای رونق صنعت چاپ و نشر كتاب عنوان كرد و گفت: اگر بتوان با فرهنگسازی و تبلیغات كتاب را بعنوان یك كالای اساسی و ضروری در سبد خانوارها گنجاند می توان امیدوار بود كه بسیاری از مشكلات این حوزه برطرف شود.
جلیل دهقان سامانی افزود: این امر می طلبد تا كتابهایی چاپ و منتشر شود كه متناسب با نیازهای روز و سلیقه مخاطبان بوده و اقبال خوبی در بین مردم داشته باشد.
وی تصریح كرد: در سالهای اخیر اقدامات خوبی برای ترویج فرهنگ كتاب و كتابخوانی و حمایت از ناشران و نویسندگان انجام شده اما این اقدامات كافی نبوده و ضروری است تا اقدامات بیشتری در این حوزه انجام گیرد.
دهقانی سامانی از ثبت تعاونی ناشران استان خبر داد و گفت: به تازگی تعاونی ناشران استان كه متشكل از 16 انتشاراتی است مجوز ثبت گرفته و تلاش دارد تا در راستای رفع مشكلات صنعت چاپ و نشر كتاب اقداماتی انجام دهد.
مدیر انتشارات سامان دانش تصریح كرد: انتظار است تا چنانچه نهادهای دولتی درصدد كمك به حوزه نشر و چاپ كتاب هستند با كمك به این اتحادیه به همه واحدهای انتشاراتی استان یاری دهند.
كارشناس مسوول حوزه امور فرهنگی اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به وضعیت حوزه چاپ و نشر كتاب این استان افزود: هم اكنون 47 انتشاراتی در استان دارای مجوز فعالیت هستند كه از این تعداد 30 واحد انتشاراتی فعال است.
نورالله خیری نیك، از انتشار 70 عنوان كتاب از سوی این تعداد انتشاراتی در سال 94 خبر داد و افزود: این در حالی است كه شاخص استاندارد چاپ كتاب در استان 40 عنوان كتاب تعریف شده است.
وی تصریح كرد: این آمار نشان دهنده رشد 95 درصدی چاپ كتاب در استان نسبت به شاخص استاندارد است.
خیری نیك، شمارگان كتابهای چاپ شده در استان را در حدود 140 هزار كتاب در سال 94 اعلام كرد و افزود: كتابهای چاپ شده در استان در حوزه های دین و مذهب، هنر و ادبیات، علوم اجتماعی، سیاسی و اقتصادی، تاریخ و جغرافیا، فلسفه و روان شناسی بوده است.
كارشناس مسوول حوزه امور فرهنگی اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری، شبكه توزیع كتاب را از مهمترین مشكلات حوزه نشر دانست و گفت: توزیع نامناسب كتاب از مهمترین مشكلاتی است كه مولفان و نویسندگان در استان با آن مواجه هستند.
خیری نیك ادامه داد: اطلاع رسانی نامناسب حوزه كتاب و كتابخوانی و نبود اعتبار كافی برای ارائه تسهیلات لازم به ناشران، مولفان و نویسندگان برای چاپ كتاب با توجه به شرایط اقتصادی كشور و گرانی كاغذ از دیگر مشكلات و مسائل فراروی این حوزه است.
وی خاطرنشان كرد: با توجه به محدودیت های موجود، اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در سال گذشته در حمایت از مولفان، ناشران و نویسندگان تعدادی از كتابهای چاپ شده در استان را با موضوعات شعار سال، سبك زندگی، اقتصاد مقاومتی، دین و مذهب، ایثار و شهادت، عفاف و حجاب و فرهنگ و اقتصاد خریداری كرده است.
به گزارش ایرنا،ترویج فرهنگ كتاب و كتابخوانی در آستانه رویداد بزرگ نمایشگاه بین المللی كتاب تهران ،نیازمند حمایت جدی از ناشران بومی و محلی است كه با كمترین امكانات در عرصه مهم فرهنگی گام برداشته اند.
گزارش از خاطره حسین زاده
7363/2097