۲۴ آبان ۱۳۹۵، ۱۱:۱۸
کد خبر: 82307398
T T
۰ نفر

بن بست فاضلاب ، اين بار در مسکن مهر نيرنگ نوشهر

۲۴ آبان ۱۳۹۵، ۱۱:۱۸
کد خبر: 82307398
بن بست فاضلاب ، اين بار در مسکن مهر نيرنگ نوشهر

نوشهر - ايرنا - فاضلاب مجتمع 232 واحدي مسکن مهر روستاي نيرنگ در تنها کمتر از سه سال از زمان بهره برداري پر شده و به علت مشخص نبودن مرجع رفع مشکل ، بوي تعفن آن منطقه را فرا گرفته است .

به گزارش ايرنا ، در اين مجتمع که در سال 92 به بهره برداري رسيد دستکم هزار نفر سکونت دارند .

مشاهدا خبرنگار ايرنا نشان مي دهد که فاضلاب سرريز شده اين مجتمع ضمن ورود به داخل نهرها و زمين هاي کشاورزي ، زندگي عادي مردم روستاي خوش آب و هواي نيرنگ را به کامشان تلخ کرده است.

بن بست فاضلاب تنها مشکل مسکن مهر نيرنگ نوشهر نيست که براي ساکنانش آزار دهنده شده است . پيش از اين متقاضيان اين مجموعه به خاطر خلف وعده پيمانکاران و مسئولان سال ها انتظار کشيدند تا موفق به تحويل واحدهاي مسکوني خود شدند.

مشکل سرريز فاضلاب نه تنها ساکنان اين منطقه بلکه کشاورزان و ساکنان محلات ديگر را درگير کرده است و کشاورزيان و ساکنان اين مجتمع و روستاي پر جمعيت نيرنگ خواستار رفع اين معضل از سوي مسئولان ذيربط شدند.

مسئولان ذيربط به هنگام بهره برداري اعلام کردند که تمامي مقررات ملي ساختماني و استاندارهاي لازم براي ساخت اين مجتمع رعايت شده و ساکنان آن بدون هيچ مشکلي مي توانند در اين مجتمع در کمال آسايش زندگي کنند.

اين در حالي است که هم اکنون بوي تعفن ناشي از سرريز فاضلاب هاي انساني اين مجتمع به حدي رسيده که شماري از کشاورزان و روستائيان نيرنگ شکوائيه اي عليه ساکنان اين مجتمع تنظيم و به شبکه بهداشت و درمان نوشهر ارائه کردند.

** هشدار شبکه بهداشت

مديرشبکه بهداشت و درمان نوشهر گفت : حدود 2 ماه پيش با ارائه شکوائيه اي از سوي عده اي از کشاورزان و اهالي روستاي نيرنگ اين موضوع در دستورکار قرار گرفت و در نشست هاي متعدد کارگروه سلامت و امنيت غذايي شهرستان نيز مطرح شده است.

سيد رحيم سيد پور در گفت و گو باخبرنگار ايرنا افزود : در حال حاضر فاضلاب انساني اين مجتمع سرريز شده و علاوه بر آلوده کردن زمين هاي کشاورزي اطراف و بوي نامطبوع آن سلامتي مردم را تهديد مي کند که بايد هرچه زودتر اين معضل رفع شود.

وي اظهارداشت : هم اينک فاضلاب هاي انساني اين مجتمع به داخل نهرها ، زمين هاي کشاورزي و در نهايت به رودخانه کرديکلا که به درياي خزر منتهي مي شود مي ريزد که بسيار نگران کننده است.

سيدپور گفت : بر اساس مصوبه کارگروه سلامت و امنيت غذايي شهرستان ، مسئولان و پيمانکاراني که در ساخت اين مجتمع همکاري داشتند و در اين زمينه کوتاهي کردند بايد پاسخگوي اين مشکل باشند.

مديرشبکه بهداشت و درمان نوشهر گفت : با گذشت 2 ماه از طرح شکوائيه و مصوبه کارگروه سلامت اقدام اساسي براي حل اين مشکل صورت نگرفته تا اينکه در جلسه هفته گذشته کارگروه سلامت فرماندار نوشهر به رئيس اداره راه و شهرسازي شهرستان يک هفته داد تا اين مشکل پي گيري و نسبت به حل آن برنامه ريزي کند.

وي افزود : چاهي که براي تخليه فاضلاب انساني اين مجتمع تعبيه شده چاه جاذب است و پاسخگوي اين جمعيت ساکن در آن نيست.

** ظرفيت يکصد نفري براي يکهزار نفر

رئيس اداره حفاظت محيط زيست نوشهر نيز گفت : سيستم فاضلابي که از سوي پيمانکار مربوطه براي اين مجتمع تعبيه شده ظرفيت پاسخگويي يکصد نفر از ساکنان اين مجتمع را دارد بنابراين بايد ساکنان آن بدون اتلاف وقت براي حل اين معضل تدابيري بينديشند.

کامبيز محسن سلطاني در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود : در صورت حل نشدن اين معضل به فرماندار شهرستان به عنوان رئيس کارگروه سلامت و امنيت غذايي شهرستان گفته شد قانون اين اختيار را به اين نهاد داده است تا به مدت دو هفته نسبت به قطع آب ، برق و گاز اين مجتمع اقدام کند.

** زمين هاي کشاورزي در معرض آلودگي

مدير جهادکشاورزي نوشهر نيز گفت: حدود 8 هکتار از زمين هاي کشاورزي اين روستا در نزديکي اين مجتمع مسکوني قرار دارد.

محمدرضا رضوي زاده افزود: زمين هاي کشاورزي اطراف از آب هاي اين نهرها براي آبياري استفاده مي شود و ورود اين فاضلاب به نهرها باعث آلودگي زمين هاي کشاورزي منطقه مي شود.

به گفته وي، مسئولان بايد هر چه زودتر نسبت به رفع اين مشکل برنامه ريزي کنند.

** نامشخص بودن مرجع مسئول

فرماندار شهرستان نوشهر نيز خواستار اقدام فوري مسئولان براي حل اين معضل بهداشتي و زيست محيطي شد.

علي شادمان هفته جاري در نشست کارگروه سلامت و امنيت غذايي شهرستان نوشهر گفته بود که دفع غير بهداشتي فاضلاب مسکن مهر نوشهر با توجه به معضلات زيست محيطي و مطالبه اکثر اهالي به ويژه کشاورزان بايد هرچه زودتر ساماندهي شود.

وي تصريح کرد: بايد با بررسي قرارداد ساخت مسکن مهر نوشهر از لحاظ قانوني مسئوليت اين دفع غير بهداشتي فاضلاب مشخص شود.

فرماندار نوشهر خاطر نشان کرد: اگر چه مسئوليت فاضلاب مجتمع 232 واحدي مسکن مهر نوشهر برعهده اداره کل راه و شهرسازي مازندران است بايد پاسخگو باشد و در غير اين صورت ساکنان مسکن مهر نوشهر بايد جهت رفع اين معضل اقدام کنند.

شادمان با اشاره به مصوبات قبلي اين کارگروه در رابطه با فاضلاب مسکن مهر نوشهر افزود: بهداشت عمومي از اهميت خاصي برخوردار است و بايد کمتر از يک هفته مسئول دفع فاضلاب مشخص و اقدام شود به جزء اين، برابر قانون با فردي که در اين زمينه کوتاهي کرده برخورد خواهد شود.

مديرامور آب و فاضلاب شهري نوشهر و چالوس نيز گفت : اگرچه در تصميم گيري هاي کلان کارشبکه گذاري جمع آوري فاضلاب هاي شهري برعهده اين نهاد است ولي هنوز زيرساخت ها در روستاي نيرنگ براي انجام چنين اقداماتي فراهم نيست .

سيد شکرالله موسوي ميرکلايي افزود : با اين وجود از آنجايي که شرکت آب وفاضلاب شهري تاکنون وجهي بابت حق انشعاب از سوي سازنده مجتمع 232 واحدي و يا ساکنان آن دريافت نکرده بنابراين تعهدي نيز به حل اين معضل در اين منطقه را ندارد.

وي اظهارداشت : هم اينک ساکنان اين مجتمع جزو مشترکان شرکت آب و فاضلاب روستايي هستند ضمن آنکه مسئولان محلي اين روستا از جمله دهيار و اعضاي شوراي اسلامي آن نيز با توجه به آنکه مبالغي بابت صدور پروانه از افرادي که در اين مجتمع سکونت دارند بايد دراين حوزه همکاري داشته باشند.

مديرامور آب و فاضلاب شهري نوشهر و چالوس گفت که به تازگي اداره کل راه و شهرسازي مکاتباتي با شرکت آب و فاضلاب شهري مازندران مبني بر پي گيري براي ساماندهي و پيشگيري از سرريز فاضلاب اين مجتمع داشته است اما پاسخي که به مسئولان ذيربط داده شد آن اينکه شرکت آب و فاضلاب شهري دراين حوزه تعهدي ندارد.

کارشناس راه و شهرسازي نوشهر نيز گفت : از مهر ماه سال جاري بحث سرريز فاضلاب اين مجتمع 232 واحدي مطرح شد ضمن آنکه اين منطقه به دليل بالا بودن آب هاي سطحي و فاصله اندک کوه تا دريا سرريز فاضلاب معضلي که فقط مربوط به اين مجتمع مسکوني نبوده بلکه اغلب بافت هاي مسکوني ، تجاري و صنعتي اين منطقه با چنين مشکلي رو به رو هستند.

محمد جواد متاجي افزود : هم اکنون سيستم سپتينگ تانگ براي چاه جاذب فاضلاب اين مجتمع تعبيه شده ضمن آنکه عمليات زهکشي نيز براي آن انجام گرفته است منتهي به علت نفوذ ناپذيري خاک رسوبات ناشي از تخليه فاضلاب از طريق زهکشي وارد نهرهاي پيرامون اين مجتمع مي شود.

وي اظهار داشت : اين مشکل براي سومين بار در نشست کارگروه سلامت و امنيت غذايي شهرستان مطرح و طبق تصميم گيري جدي اعضاي اين کارگروه به ويژه فرماندار بنا شد به مدت يک هفته گزارشي از آخرين وضعيت اين معضل تهيه و نتايج پي گيري هاي آن نيز به اطلاع فرماندار رسانده شود.

اين کارشناس راه و شهرسازي نوشهر گفت : هم اکنون از آن زمان تاکنون در انتظار پاسخ نامه صورت جلسه اين نشست از سوي شبکه بهداشت ودرمان نوشهر هستيم و به محض دريافت اين نامه مکاتبات لازم با اداره کل راه و شهرسازي مازندران خواهد شد.

خبرنگار : مهراب زکي پور کينجي

7078 /1602/1654