۲۹ آبان ۱۳۹۵، ۸:۲۳
کد خبر: 82313963
T T
۰ نفر
زعفران كاران خمين: دسترنج توليد ما به كام ديگران است

خمين - ايرنا - كاشت زعفران به عنوان محصول استراتژيك و كم آب بر در دهه اخير در شهرستان خمين هدفگذاري شده است و نياز است كه حمايت هاي لازم از زعفران كاران اين خطه برايرونق و استمرار كشت طلاي سرخ در خمين تقويت شود.

زعفران كاران خميني بر اين باورند كه نبود يك تشكل منسجم، بسته بندي نامناسب ، بازاريابي ضعيف باعث شده كه دسترنج توليد آنان به كام ديگران باشد و با اينكه هزينه و زمان زيادي را صرف اين كشت مي كنند آنگونه كه بايد نتيجه نگرفته و فايده كمي براي كشاورزدارد درحاليكه كشت اين محصول استراتژيك در مناطق ديگر پرسود است.
آنان مي گويند:ضعف زنجيره حمايتي و صنايع وابسته به كشت زعفران درخمين باعث شده كه دلالان از ماه ها قبل از برداشت براي خريد زعفران خمين دندان تيز مي كنند و دسترنج زعفران كاران را به كام خود رقم زنند.
زعفران خمين با توجه به نوع خاك، شرايط آب وهوايي از عطر و اسانس از كيفيت بالايي در كشور برخوردار است، اما واسطه ها اين محصول را در فصل برداشت وحتي از ماه ها قبل از برداشت ارزان از توليد كنندگان مي خرند و با برندي به غير از خمين در داخل و حتي خارج از كشور به فروش مي رسانند.
يك زعفران كار اهل خمين گفت: به دليل خشكسالي هاي اخير و كمبود منابع آبي به زعفران كاري روي آورده ام و از تسهيلات با بازپرداخت 28 درصد استفاده كردم تا كشاورزي خود را توسعه دهم و سطح مزارع زعفرانم را به 1.5 هكتار افزايش دادم.
محسن كاظمي ادامه داد: هر سال با مشكل بازاريابي مواجه مي شوم چرا كه در اين شهرستان مشتري عمده براي خريد محصول زعفران وجود ندارد.
وي بيان كرد: با وجود اينكه كيفيت زعفران توليدي با عيار 24 و از محصولات مرغوب است اما، تامين مايحتاج استاني از اين محصول توليدي به صورت بومي نيست و براي مثال هيچ مكانيزمي وجود ندارد تا بيمارستان ها ،تالارهاي پذيراييو ،هتل ها از زعفران بومي استفاده كنند و حامي كشاورزان باشند.
وي ادامه داد: اغلب اين مراكز زعفران مورد نياز خود را از برندهاي شناخته شده تامين مي كنند درحاليكه بخشي از زعفران مصرفي آنان توليد اين محصول در خمين است كه مطظلومانه پشت رنگ و تبليغات آنها به فروش مي رسد و سود آن به جاي اينكه به كشاورز برسد به جيب دلال و صاحب برند است.
كاظمي افزود: به دليل اين مشكلات محصول خود را يكجا به مشهد مي برم كه استقبال بي نظيري به دليل كيفيت بالا از خريد آن مي كند.
وي گفت: اگر چه فله فروشي سودي ناچيز نصيب توليد كننده مي كند اما براي ترميم هزينه هاي توليد و گذراندن زندگي درحال حاضر زعفران كار خميني چاره ديگري ندارد.
كاظمي با انتقاد از اينكه يارانه و بيمه كشاورزي وي قطع شده است گفت:من را جزء كشاورزان در رديف توليد كنندگان قرار داده اند در حالي كه از از هر گونه حمايتي بي نصيب مانده ام.
يك زعفران كار ديگر خمين گفت: زعفران محصولي پرسود است درصورتي كه توليد بالا و توانمندي بازاريابي مناسبي باشد.
قنبرعلي عربي افزود: كاشت طلاي سرخ را به عنوان محصول هدف برگزيده ام چرا كه اين محصول كم آب بر است و با اقليم محل زندگي من سازگاري دارد.
وي توضيح داد: براي گذراندن زندگي و تامين هزينه توليد و پرداخت هزينه كارگر در موقع برداشت محصول خود را پيش فروش مي كنم و اگر دولت حمايت لازم را در مراحل كاشت داشته باشد زعفران كار با انگيزه بيشتري به توليد مي پردازد.
وي بيان كرد: گرچه سود ناچيزي با پيش فروش كردن عايد مي شود اما با مشكل بازاريابي مواجه نمي شوم.
يك كشاورز ديگر در خمين كه 12 سال سابقه كشت زعفران دارد، گفت: در شرايط كم آبي به كاشت زعفران به دليل بي نيازي اين گياه به آب در فصل تابستان، رو آوردم.
عفت جلالي كه در سال هاي متوالي به عنوان زعفران كار نمونه استان مركزي شناخته شده است، افزود: دستمزد كارگر بالا است و به دليل نبود بازار مناسب چند سالي محصول خود را به واسطه ها با قيمت پايين مي فروختم.
وي بيان كرد: با خرده فروشي سود بيشتري نصيب مي شود اما به دليل مخارج بالاي زندگي، گاهي به ناچار بايد محصول را به صورت يكجا به دلالان فروخت كه اين مساله درد بزرگي براي توليد كننده است.
وي گفت: هرسال با آغاز برداشت گل زعفران قيمت زعفران رنگ مي بازد و حاصل دسترنج زعفران كاران با قيمت پايين به فروش مي رود و با سپري شدن چند ماهي قيمت ها چند برابر مي شود.
به گزارش ايرنا، جلالي افزود: هيچ حمايتي از توليد كنندگان زعفران نمي شود و تسهيلاتي كه پرداخت مي شود با نرخ سود بالا است كه با شرايط بهره برداران همخواني ندارد و هيچ كشاروزي نمي تواند آن را پرداخت كند.
وي كه سرپرست خانوار است، افزود: از طريق كشت زعفران مخارج زندگي خود را تامين مي كنم و درصورتي كه مي توانستم با بسته بندي مناسب و كد بهداشتي محصول را عرضه كنم، سود مناسب مي كردم.
وي بيان كرد: براي گرفتن كد بهداشتي موانع قانوني وجود دارد چرا كه برابر مقررات بايد سوله وجايگاه بهداشتي واستاندارد وجود داشته باشد و اين امر براي يك كشاورز ساده مقدور نيست، بنابراين توليد زعفران را به عنوان شغل خانگي ادامه مي دهم.
مدير جهاد كشاورزي خمين در اين خصوص گفت: محصول استراتژي زعفران توليدي در قطب توليد استان مركزي در شهرستان خمين از كيفيت بسيار بالايي برخوردار است.
احمد رضا جعفري افزود: اين كيفيت و مرغوبيت توليد باعث شده در چند سال اخير واسطه ها براي خريد زعفران فله در خمين به رقابت بپردازند و حتي از ماه ها قبل از فصل برداشت به فكر پيش خريد زعفران خمين باشند.
وي ادامه داد: در سالهاي خشكسالي كه درآمد كشاورزان در اين شهرستان كاهش چشمگيري يافته وبا مشكل اقتصادي مواجه هستند برخي از بهره برداران به ناچار محصول زعفران خود را يا پيش فروش مي كنند يا به صورت فله و يكجا مي فروشند تا هزينه هاي بالاي زندگي خود را تامين كنند.
وي گفت: واسطه ها محصول زعفران خمين را نه تنها ارزان مي خرند بلكه با نام و برندي به غير از اين شهرستان توزيع مي كنند.
جعفري ادامه داد: توليد زعفران با كيفيت در خمين به نام هاي تجاري مناطق ديگر كشور ظلم بزرگي در حق توليد كنندگان است.
مدير جهاد كشاورزي خمين افزود: با توجه به خشكسالي هاي سالهاي اخير توصيه مي شود در مناطق كم آب براي بهره وري بهينه از زعفران به عنوان كشت جايگزين استفاده شود.
وي بيان كرد: زعفران گياهي است كه نياز چنداني به آب ندارد، اما نبايد درهمه جاي شهرستان زعفران كشت شود چون كه زراعت تك محصولي محكوم به شكست است و هر كشاورز بايد با مديريت مزرعه از حداقل منابع، حداكثر استفاده را ببرد.
وي اظها ركرد: زعفران كاران اين شهرستان بايد با هم منسجم ومتحد عمل كنند واتحاديه، شركت و يا تشكلي را ايجاد كنند تا مورد حمايت بيشتري قرار گيرند.
وي گفت: در صورت ايجاد يك صنف ، سرمايه هاي پراكنده تجميع مي شود و با استفاده از تسهيلات بانكي مي توان محصول را با بسته بندي مناسب با برند خمين در داخل و خارج كشور به فروش رساند.
رئيس توليدات گياهي جهادكشاورزي خمين گفت: برداشت محصول زعفران از سطح 34 هكتار از مزارع بارور اين شهرستان از نيمه آبان ماه آغاز شد.
احمد عروجي افزود: ميانگين توليد اين محصول از هر هكتار حدود 4.5 كيلوگرم است و پيش بيني مي شود از اين سطح 140 كيلوگرم طلاي سرخ برداشت شود.
وي ادامه داد: سطح زير كشت زعفران در اين شهرستان به 86 هكتاررسيده است كه اكنون 34 هكتار آن بارور شده است.
وي اظهاركرد: خمين در توليد زعفران در جايگاه نخست استان قرار دارد و اين شهرستان با داشتن خاك مستعد و آب و هواي نيمه گرمسيري، زمستان ملايم و تابستان گرم و خشك، محل مساعدي براي كشت و توليد زعفران شناخته شده است.
عروجي گفت: شمار زعفران كاران اين شهرستان 86 نفر است و با كاشت و برداشت زعفران 170 نفر روز اشتغال در اين شهرستان ايجاد مي شود.
رئيس توليدات گياهي جهاد كشاورزي خمين گفت: با اين وجود زعفران كاران هر سال با مشكل بازاريابي مواجه هستند و نمي توانند با بازاريابي مناسب سود خوبي نصيب خود كنند.
وي ادامه داد: شبكه دلالان و سودجويان هر سال طلاي سرخ با كيفيت اين شهرستان را فله خريد مي كنند و در تهران و خراسان با بسته بندي مناسب با سود بسيار عرضه مي كنند.
عروجي گفت: تا زماني كه در اين شهرستان يك تشكل منسجم به وجود نيايد مشكل بازاريابي پا برجا است.
شهرستان خمين از توابع استان مركزي است كه 110 هزار نفر جمعيت دارد كه 52 درصد از اين جمعيت كشاورز هستند.
7277/6013/خبرنگار: افسانه آروند/**انتشار دهنده:مژگان حيدري*