۱۸ مرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۰۵
کد خبر: 82625848
T T
۰ نفر
كاوش باستان شناختي شهر تاريخي برزند گرمي مغان آغاز شد

اردبيل - ايرنا - رئيس اداره ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري گرمي مغان از آغاز كاوش باستان شناختي شهر تاريخي برزند خبر داد.

روح الله محمدي روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنار ايرنا افزود: با هدف شناخت ويژگي ها و جايگاه شهر تاريخي برزند در مطالعات باستان شناسي منطقه مغان و روابط فرهنگي مابين قفقاز و شمال غرب ايران ، قلعه شهر برزند مورد كاوش باستان شناسي قرار مي گيرد.
او اظهار كرد: وجود قلعه و گورستان تاريخي و امام زاده كاظم (ع) نشان از اهميت تاريخي اين روستا دارد.
محمدي با اشاره به اينكه تاكنون به بخش هايي از حصار مجموعه دست يافته اند ، افزود: هيات باستان شناسي بزودي به سرپرستي وي در برزند مستقر شده و به مدت يك ماه به كاوش ميداني خواهد پرداخت.
روستاي برزند از توابع بخش انگوت شهرستان مغان كه از شمال به روستاي ابراهيم كندي، از شرق به روستاي شهمار بيگلو و از غرب به روستاي ارزنق محدود شده است.
قلعه تاريخي برزند در اين روستا منسوب به دوره قاجار مي باشد.
اين قلعه در 25 كيلومتري جاده گرمي به اردبيل و در جوار روستايي به همين نام واقع شده و بر اساس مطالعات داده هاي سطحي از اوايل اسلام تا دوره قاجار مسكوني بوده است.
شهرستان گرمي مغان در شمال اردبيل واقع شده و يادگار ايران باستان و بجاي مانده از دوران كهن تيموري و اشكاني است كه ميراث فرهنگي نقش بسته در لابلاي صفحات سرگذشتش اهميت تاريخي اين منطقه را فرياد مي زند.
بر اساس اعلام اداره كل ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري استان اردبيل ، گرمي با ثبت بيش از 220 اثر بيشترين آثار تاريخي ثبت شده در استان را دارد.
به گفته كارشناسان ، آثار تاريخي گرمي بيشتر در درون تپه ها و قلعه هاي باستاني در خاك مدفون بوده و اين ويژگي در پاسداري از ميراث فرهنگي اين منطقه در رهگذر زمان نقش مهمي ايفا كرده است.
قلعه هاي تاريخي آنزر ، يئل سويي و برزند در بخش انگوت ، تپه هاي باستاني آغامعلي در بخش مركزي ، تپه سلاله در روستاي سلاله و خرمن تپه سي در روستاي شيخ لر بخش موران و شاه تپه سي كه محل تاجگذاري نادر شاه افشار بوده از تاريخ پرفراز و نشيب و قابل تامل گرمي حكايت دارد.
از ديگر جاذبه هاي تاريخي گرمي قبور خمره اي و صندوقي شكل روي تپه هاي طبيعي كوچك در بخش موران است كه در بين مردم به نام (دوه بويني) يعني گردن شتر شهرت دارد.
سيدمحمد ابراهيمي در كتاب پژوهشي در جغرافياي مغان از بررسي هاي ژاك مورگان باستان شناس فرانسوي در سال 1901 ميلادي در گرمي خبر داده و نوشته است: اين باستان شناس اشياي بدست آمده از قبور تاريخي گرمي را از 2100 تا ابتداي هزاره اول قبل از ميلاد تاريخ گذاري كرده است.
به عقيده صاحبنظران يافته شدن نخستين پارچه بازمينه شطرنجي و نشان خورشيد در روستاي سلاله بخش موران كه در موزه ملي ايران نگهداري مي شود ، آثار ويران شده يك شهر در اطراف روستاي شكراب در زمين هاي معروف به شت و قبر هايي احاطه شده از سنگ در بالاي كوه صلوات از صفحات كتيبه ضخيم تاريخ گرمي است كه حيرت هر بيننده اي را برمي انگيزد.
گفته مي شود سنگ قبرهاي تاريخي گورستان حفاظت شده روستاي آليله بخش مركزي گرمي با نقوش هندسي دوره اسلامي مربوط به تيموريان بوده و قدمت اين سنگ ها به 750 سال پيش برمي گردد.
بر اساس تحقيقات باستان شناسان، شهر گرمي در قديم الايام يكي از مراكز عمده استقرار اشكانيان بوده و آثاري از دوره اشكاني در روستاهاي رمضانلو ، دريامان و پرمهر اين شهرستان كشف شده است.
خبرنگار: گيتي طالبي ** انتشار دهنده:عارف شيرزاد
6018/ 1257